Visszalépett a kormány, így változik az útdíj

autó autópályadíj autóút FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ M0 tábla Budapest, 2014. december 11.
Az M0-s autóút 11-es út és M3-as autópálya közötti szakasza Budapest határában 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége. Az N
Budapest, 2014. december 11. Az M0-s autóút 11-es út és M3-as autópálya közötti szakasza Budapest határában 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös és M4-es (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. MTI Fotó: Kovács Attila
Vágólapra másolva!
A kormány a próbaüzem tapasztalatai alapján átalakítja az útdíjrendszert. A megyematricák a szomszéd megye első csomópontjáig lesznek érvényesek, több út és híd mégis ingyenes lesz. Aki csak azért vett megyematricát, hogy ezeket használhassa, az visszaválthatja. A nagycsaládosok kompenzációt fognak kapni az új D2 kategória miatt.
Vágólapra másolva!

A tegnapi, január 21-ei kormányülésen a kabinet döntésre jutott az útdíjrendszer átalakításáról. Rogán Antal az ülés után azt mondta, néhány változtatásban már megállapodtak, de továbbiakra is számíthatunk, a január végéig tartó próbaüzemből ugyanis van még tíz nap.

Ez változik február 1-től

Fónagy János, a Fejlesztési Minisztérium államtitkára a következő átalakításokat jelentette be:

  • A megyematricák a szomszéd megye első csomópontjáig érvényesek.
  • A ferihegyi reptérre vezető út ingyenes.
  • A kaposvári elkerülő ingyenes.
  • A szombathelyi elkerülő ingyenes.
  • A Pentele (dunaújvárosi) és a Szent László (szekszárdi), vagyis a déli Duna-hidak ingyenesek.
  • Mentesülnek a pótdíj alól azok, akik januárban jogosulatlanul használtak díjköteles szakaszt.
  • A feleslegesen megvett matricákat vissza lehet váltani.
  • Kompenzálják a nagycsaládosokat.

A Fejlesztési Minisztérium az Origo kérdésére elmondta, a változások február 1-ével lépnek majd hatályba, de addig ugyebár nincs pótdíjazás. Egyelőre a kormányzati döntés kodifikációját végzi a tárca, amint a rendelet elkészül, megjelentetik a Magyar Közlönyben. Ez csak napok kérdése, ígéri a tárca.

Arról, hogy a felmerült problémák közül mit old meg a kormány és mit nem, itt írunk bővebben.

Az első csomópontig

A fenti változások közül a legfontosabb, hogy a megyematricák nem a megyék közigazgatási határáig, hanem a szomszédos megye első csomópontjáig érvényesek. Ezzel számos probléma megoldódik. Például az M7-es rövidke veszprémi szakaszára nem kell külön veszprémi matricát venni, a szomszéd megyék matricái is érvényesek lesznek. Így például a fővárosból a Balatonra és fordítva három megyematrica is elég lesz, nem kell majd négyet venni.

A megyematricák a szomszéd megye első csomópontjáig érvényesek Forrás: MTI/Kovács Attila

Akik bedőltek

Nagyon fontos, hogy azok, akik bedőltek a próbaüzemnek, és csak azért vettek matricát, hogy használhassanak egy olyan utat vagy hidat, ami most mégis ingyenes lett, visszaválthatják a matricát. Az államtitkár azt mondta, postai úton is vissza lehet majd küldeni a feleslegessé vált megyematricát, az árát pedig visszatérítik.

Kompenzálják a nagycsaládosokat

Január elseje óta a kisbuszok az új D2 kategóriába tartoznak, az ezekre érvényes matrica kétszer annyiba kerül, mint a személyautókra. Az új kategória ellen a nagycsaládosok és a mozgássérültek szervezetei is tiltakoztak. Az államtitkár most bejelentette, hogy a négy- vagy többgyermekes nagycsaládok számára utólagos kompenzációt biztosítanak majd a D2-es kategóriában. A kompenzáció feltételeit áprilisra dolgozzák ki.