Útdíj: maradtak még zajok a gépházban

út sztráda forgalom
Budaörs, 2015. január 7. Az M1-M7-es autópályák útdíjköteles, közös bevezető szakasza esti fényben, közvilágítással Budaörsnél 2015. január 7-én. MTI Fotó: Kovács Attila
Vágólapra másolva!
A január elsejei indulás óta az útdíjrendszert számos kritika érte, sok probléma merült föl. A legsúlyosabbakat a kormány megoldotta, de azért maradt még zaj a gépházban. Több olyan út fizetős maradt, amikért fideszes vagy független politikusok lobbiztak, és az új D2 kategória sem csak a nagycsaládosokat érinti, akiket a kormány kompenzálni tervez.
Vágólapra másolva!

Egy olyan nagy és összetett rendszer, mint az útdíj átalakításakor csak a gyakorlatban derülnek ki a problémák és a hibák, hiába készítünk előzetes tanulmányokat, mondta Fónagy János, a Fejlesztési Minisztérium államtitkára, amikor bejelentette a rendszert érintő változtatásokat.

A próbaüzem gépházzaja

Orbán Viktor miniszterelnök korábban a Kossuth Rádióban azt mondta, az új útdíjrendszer és a megyematricák körüli problémák csak a próbaüzem gépházzajai. Ezek voltak a legzajosabb problémák az elmúlt hetekben:

Ezek közül a kormány most többet orvosolt:

  • A megyematricák a szomszéd megye első csomópontjáig érvényesek.
  • A ferihegyi reptérre vezető út ingyenes.
  • A kaposvári elkerülő ingyenes.
  • Az M86 Vas megyében ingyenes.
  • A déli Duna-hidak ingyenesek.
  • Mentesülnek a pótdíj alól, akik januárban jogosulatlanul használtak díjköteles szakaszt.
  • A feleslegesen megvett matricákat vissza lehet váltani.
  • Kompenzálják a nagycsaládosokat.

Ahogy a két lista összevetéséből látható, maradt még zaj a gépházban, bár a legnagyobb gondokat valóban kezelték.

Minden autópálya fizetős lett

A felmerült és most részben megoldott problémákat alapvetően három csoportba lehet sorolni. Egyrészt ott voltak az újonnan fizetőssé vált szakaszok. Az útdíjrendszer átalakításakor az volt az alapelv, hogy minden olyan autópályát és gyorsforgalmi utat matricakötelessé tesznek, ami eddig nem volt az, kivéve az M0-ás azon szakaszait, amik uniós támogatásból épültek. Ebbe természetesen minden olyan szakasz beletartozik, ami ellen a helyi polgármesterek és politikusok tiltakoztak.

Budaörs nem fizeti tovább az M7-es világítását, így próbálnak nyomást gyakorolni a kormányra Forrás: MTI/Kovács Attila

Lobbierő és racionalitás

Innentől kezdve csak lobbierő és racionalitás kérdése volt, hogy milyen szakaszok válnak újra ingyenessé. A ferihegyi reptérre vezető út fizetőssé tétele nehezen volt védhető, hiszen az ország legfontosabb légikikötőjét csak ezen lehet megközelíteni. A déli Duna-hidak fizetőssé tétele még talán védhető volt, azokkal inkább az a nagyobb probléma, hogy megyehatáron helyezkednek el.

A reptérre vezető út és a déli Duna-hidak esetében győzött a racionalitás, ezek újra ingyenesek lettek. A megyematricák a szomszéd megye első csomópontjáig érvényesek, ez a változtatás a veszprémi M7-es gondját is felszámolta. Lobbizni viszont a jelek szerint egyelőre csak Szita Károly és Hende Csaba tudott sikeresen (természetesen lehet, hogy a kaposvári és szombathelyi elkerülők más okból lesznek mégis ingyenesek). Debrecen, Budaörs és a többi érintett település, például az M0-s környékén hoppon maradt.

A reptérre vezető út mégis ingyenes lesz Forrás: MTI/Földi Imre

Meddig ér a megye matricája?

A megyematricák bevezetése után nem volt világos, pontosan meddig érvényesek, ez az általános kavarodáson túl számos konkrét problémát szült. Ha a matricák pontosan a megyehatárig voltak érvényesek, akkor a déli Duna-hidakra két matrica kellett, mert megyehatáron vannak. A rövid veszprémi M7-esre pedig külön veszprémi matrica kellett. A Nemzeti Útdíjfizető (NÚSZ) későbbi tájékoztatása szerint a megyematricák az irány szerinti következő megye első lehajtójáig érvényesek.

Iránytól függetlenül

A mostani bejelentés alapján a megyematricák a szomszéd megye első csomópontjáig érvényesek. Fónagy János arról nem beszélt, ezt irány szerint kell-e érteni, de abból, hogy szerinte a fővárosból a Balatonra három megyematricával le lehet jutni, arra következtethetünk, hogy nem. Vagyis irányfüggetlenül a szomszéd megye első csomópontjáig érvényesek a megyematricák.

Ha az első csomópontot irány szerint kell érteni, akkor Veszprémben a balatonfőkajári csomópontig (a 71-es útig) elég a fejéri matrica, a csomóponttól Somogyig viszont van még 500 méter, amire veszprémi matrica kellene. Kérdésünkre a Fejlesztési Minisztérium megerősítette, hogy az első csomópontot iránytól függetlenül kell érteni, tehát a következő megye matricája már az előző megye határhoz legközelebbi csomópontjától érvényes.

A nagycsaládosok tiltakoztak

Az új D2 kategória bevezetése a harmadik, teljesen külön probléma, ezt egyelőre nem kezeli a kormány, sőt csak részben tervezi. Ebbe a kategóriába a 3,5 tonna alatti kisbuszokat és kisteherautókat sorolták, amik tavaly még a személyautókkal együtt a D1-be tartoztak. A D2 heti, havi és megyematricája is duplájába kerül a D1-ének, az új kategória ellen többek közt a nagycsaládosok és a mozgáskorlátozottak szervezetei tiltakoztak.

Fónagy János bejelentése szerint a nagycsaládosokat áprilisig kompenzálni fogják, de azt nem mondta el, hogy pontosan hogyan. Arról sem beszélt, hogy mi lesz a mozgáskorlátozottakkal, akik szintén tiltakoztak. Vagy például azokkal a vállalkozókkal, akik kisteherautót használnak, őket szintén hátrányosan érinti az új kategória. Itt meg kell még említeni az U kategóriát, ami a D2-esek vontatmányait, utánfutóit jelenti, ezekre január elseje óta szintén kell matrica. Az államtitkár arról nem beszélt, az U kategóriával terveznek-e változtatásokat.