Dunakesziről jöhetnek majd a Stadler-motorvonatok

stadler flirt új festés gyesev
Vágólapra másolva!
A magyar Stadler-részleg és a frissen visszaállamosított Dunakeszi Járműjavító szándéknyilatkozatot írt alá a közös gyártásról. Az így akár 60-70 százalékban magyar szerelvényeket az egyiptomi és a magyar vasút, a BKV HÉV meg a kisföldalatti sínjeire szánják.
Vágólapra másolva!

A nemrég állami kézbe került, így korábbi szakmai tulajdonosától, a Bombardier-től elszakadt Dunakeszi Járműjavító és a Magyarországon igen aktív, de összeszerelő-kapacitást még ki nem építő Stadler szerencsésen egészítik ki egymást. Ezzel magyarázható a két vasútijármű-gyártó vezetői által most aláírt szándéknyilatkozat a közös gyártásról.

Mindenkinek jó

A nagy közbeszerzések multinacionális szállítói gyakran próbálják azzal emelni nyerési esélyeiket egy-egy nagyobb tenderen, hogy növelik termékük hazai hozzáadottérték-hányadát. Noha az EU-n belül elvileg nem lehet a gyártás helye szerint diszkriminálni, minden politikus szereti úgy bejelenteni az adófizetői milliárdok elköltését, hogy közben munkahelyek teremtéséről vagy megtartásáról is beszélhet.

Dunakeszi munkára vár Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

Járművek esetén a legegyszerűbb, ha összeszerelő-üzemet létesítenek az adott országban. Noha a svájci Stadler egyik legnagyobb vevője Magyarország, és több üzemet is létesítettek itt, végszereldét még nem. A Flirt elővárosi motorvonatokból a MÁV-csoport összesen 102-t rendelt, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút pedig tízet. A Stadlernek Pusztaszabolcson karbantartó-bázisa, Szolnokon pedig többször bővített gyára van. Utóbbi elvileg alkalmas lenne összeszerelésre is, de eddig – az egyébként bonyolultabb és nagyobb hozzáadott-értékű – kocsitestgyártásra használták a kapacitásokat.

Egyedül nem megy

Az 1926-ban alapított járműjavító Dunakeszin hosszú élete során a felújításokon kívül sok új vasúti kocsit is gyártott, de járműbeszerzési tenderen bajosan indulhatna egyedül. Hiszen referenciát fölmutató, önálló terméke nincs, amióta az ezredforduló éveiben benne fokozatosan többségi részesedést szerző kanadai-német Bombardier tavaly év végén eladta üzletrészét. Ha tehát a bombardier-s kapcsolatok nélkül maradt cégének és dolgozóinak munkát akar szerezni az új többségi tulajdonos, a 64,9%-ot birtokló magyar állam – az alapító MÁV-é 25,1, a dolgozóké pedig 10% –, akkor érdeke, hogy Dunakeszi a Stadlerrel együtt induljon majd például a MÁV-Start terveiben szereplő, ötven újabb motorvonat megvásárlását célzó tenderen.

A Stadler GYSEV-es és MÁV-Start-os Flirtjei. Színorgiák és szinergiák Forrás: Origio

A konkrét jogi elköteleződést még nem jelentő szándéknyilatkozatot a Stadler Trains Magyarország Kft. részéről Dunai Zoltán országigazgató, a Dunakeszi Járműjavító Kft. nevében pedig Szepessy Tamás ügyvezető igazgató írta alá. A kiadott közös közlemény a lehetséges hazai üzletek között említ még a BKV kisföldalattijának és HÉV-einek esedékes járműcseréjét.

Magyarosodik a svájci

A felek úgy látják, hogy ezekben jól tudnának együttműködni, a Stadler tervezné a szerelvényeket, gyártaná a hajtást és az alumínium kocsiszekrényeket, Dunakeszi pedig a végösszeszerelést, az üzembe helyezést és az esetleges acélkocsiszekrény-gyártást végezné. A közlemény szerint így akár 60-70 százalékra lehetne felhozni a magyar hányadot, ami szép eredmény, hiszen mégis csak Stadler márkájú eszközökről van szó.

Egy külföldi projekten már dolgoznak is a felek a forgóvázakat készítő Ganz Motor Kft.-vel közösen. Az üzlet elnyerése esetén Egyiptomba szállítanának 25 tizenkét kocsis dízelszerelvényt az Eximbank hitelével megtámogatva.