Orbánhoz fordulnak a taxisok

Taxisok demonstrálnak az Uber ellen Budapesten
Taxisok demonstrálnak az Uber ellen Budapesten
Vágólapra másolva!
A taxis és fuvarszervező érdekképviseletek levelet írtak a miniszterelnöknek. A kormány februárra ígérte az új taxisrendelet elfogadását, de ez a mai napig nem történt meg.
Vágólapra másolva!

Orbán Viktortól közbenjárását kéri több taxis érdekképviselet és fuvarszervező. Azt szeretnék, ha kihirdetnék a kormányrendeletet, amely meghatározná a diszpécserszolgálatok feltételeit, és egységes ellenőrzést biztosítana a piac felett. A szövetségek levélben fordultak a miniszterelnökhöz.

November óta ülnek rajta

Februárra ígérte a kormány az új taxisrendelet elfogadását. A rendeletet még tavaly novemberben nyújtotta be az NFM. A taxisok szerint azért lenne fontos, hogy elfogadják, mert új szereplő jelent meg a piacon. Az Uber nevű mobilalkalmazást komoly veszélynek tartják. „Az a szomorú, hogy november óta a kormány előtt van az a rendelet, amely megoldaná a problémákat, és igazságos versenyre kényszerítené az Ubert. Februárra ígérték a törvény élesítését, de ez nem történt meg” - mondta Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke az Origónak.

Gyanúsnak gondolták

"Szerintünk a döntést azért halogatják, mert valakinek gazdasági érdekei fűződnek a mostani helyzet megmaradásához" - mondta Metál Zoltán, aki szerint gyanús, hogy az Uber Hungary kézbesítési megbízottja épp a Nagy és Trócsányi ügyvédi iroda, amelynek Trócsányi László igazságügyi miniszter is a tagja.

"Az Uber alapításában segédkeztünk 2013-ban, és azóta adunk néha jogi tanácsokat nekik. Ennyi a kapcsolatunk. Trócsányi úr már több mint 10 éve szünetelteti ügyvédi státuszát" - mondták az ügyvédi irodánál megkeresésünkre.

Taxisok demonstrálnak az Uber ellen Budapesten Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Nem taxi, közösségi autós szolgáltatás

Az Uber nem tartja magát taxitársaságnak. A közösségi autós szolgáltatás abból a kezdeményezésből indult, hogy az autósok osszák meg járművüket és az utazás költségeit másokkal. Az Uber lényege, hogy a városban a rendszerben regisztrált autósok megoszthatják a kocsijukat azokkal, akiknek egy fuvarra van szükségük. Az utasok az Uber alkalmazáson keresztül kereshetnek autóst maguknak, és fizetni is itt tudnak. A cég azért nem érzi magát a piac szereplőjének, mert „csak felületet biztosít, amelyen megtalálhatják egymást az autósok és azok, akiknek fuvar kell”.

Egyre nagyobb szelet

Az Uber november óta egyre nagyobb szeletet harap ki a magyar személyszállítási piacból. Mostanra övék a fuvarok 1-2 százaléka az OTSZ becslése szerint (pontos adatok nem állnak rendelkezésre). A taxisok forgalma érezhetően visszaesett, leginkább a hétvégén és az esti órákban, azaz az bulizós időszakokban érezhető a hatása több nagyvárosban - mondta el Metál Zoltán.

Négy évig készült a tervezet

A novemberben beadott kormányrendeletet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium készítette el, a szakma bevonásával. Négy évig készült, tehát amikor nekiálltak, még szó sem volt az Uberről. Azért volt rá szükség, mert az előző 27 éve íródott, amikor más volt a taxipiac. Kevés volt a fuvarszervező, az emberek az utcán intették le az autókat. Éppen ezért csak a taxisokat ellenőrzik, a fuvarszervezőket nem. Az új rendelet életbelépésével ez változna. Ez pedig megszűntetné az Uber versenyelőnyét Metál Zoltán szerint.

Megkérdeztük az NFM-et, mikorra várható a szektorra vonatkozó kormányrendelet elfogadása, de eddig még nem kaptunk választ.