Leállította a kormány az M4-es építését

2015.03.31. 14:29

Azonnali hatállyal leállította a kormány az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közti szakaszának építését, amíg ki nem vizsgálják, megalapozott-e az Európai Bizottság kartellgyanúja. Ha a nyertes cégek valóban kartelleztek, és Magyarország ezért bírságot kap, azt a cégekkel fogják megfizettetni.

Azonnali hatállyal leállította a kormány az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közti szakaszának építését - jelentette be Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár. A Miniszterelnökség a következő egy hónapban átnézi a projekt dokumentumait a közbeszerzés kiírásától a győztes kihirdetéséig, és ha arra jutnak, hogy az építkezésben részt vevő cégek kartelleztek, akkor megteszik a szükséges lépéseket. Ha Brüsszel bírságot szabna ki Magyarországra kartellezés miatt, akkor azt a cégekkel fogják megfizettetni, jelentette ki az államtitkár.

Brüsszel kartellezést gyanít

Az Európai Bizottság március közepén döntött arról, hogy nem fogja támogatni az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építését. Brüsszel szerint a három részre osztott szakasz mindegyikén túlságosan magasak a költségek, olyannyira, hogy az már a kartellgyanút is felveti.

A Miniszterelnökség kivizsgálja, kartelleztek-e a nyertes cégek

Fotó: Mudra László - Origo

 

Szokatlanul magas ár

Az Abony-Fegyvernek közötti, kevesebb mint 30 kilométeres távot három szakaszban pályáztatta az állam, a tender végén öt építőipari cég is részesedhetett az építkezésből. Az út egy szakaszát 46,7 milliárd forintért a Colas-Swietelsky konzorcium építheti, 32,5 milliárdért építkezhet a Közgép és az A-Híd, 31,5 milliárdért a Strabag. Az építkezések már mindhárom területen megkezdődtek, az eredeti tervek szerint 2016 szeptemberében fejeződtek volna be.

A szokatlanul magas ár többeknek szemet szúrt, ugyanis a 30 kilométeres távon átlagosan 4 milliárdért épülne egy kilométer.

 

Különleges talajviszonyok

A vádakra reagálva az A-Híd azt nyilatkozta, a költségek azért ilyen magasak, mert a konzorcium által épített második szakasz magában foglal egy 416 méter hosszú ártéri hidat, egy 756 méter hosszú, új Tisza-mederhidat, valamint egy kisebb pályahidat is. A talajviszonyok különlegesek, hiszen a nyomvonal a Tisza árterületén halad, így olyan töltésalapozást kell készíteni, amely biztosítja az adott altalajhoz a megfelelő teherbírást. Emellett a munkavégzés során kiemelt figyelmet kell fordítani a természet- és környezetvédelmi szempontokra is.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK