Az OLX kiesésével irdatlan sok pénz tűnik el a piacról

árverés, vásárlás, aukció, verseny, kereskedelem, online, web, net, internet, számítógép
Online vásárlás illusztráció.
Vágólapra másolva!
A Vatera tulajdonosa, az Allegro Group HU Kft. a konkurens Jófogásnak adta el az OLX-et, így annak megszűnésével átalakul a hazai e-kereskedelmi szektor. Az Allegro ügyvezető igazgatója, Szanitter Áron az Origónak azt mondta, hogy a piac kétszereplőssé válik, és megszűnnek az irdatlan mértékű reklámköltések.
Vágólapra másolva!
  • Az OLX kivezetésével kétszereplőssé válik a piac.
  • A Jófogás és az OLX rengeteget költött a marketingre, de ennek vége.
  • A Vateránál rágyúrnak a biztonságra.
  • Átlagosan minden 30. látogató vesz valamit a Vaterán.

Mit jelent egy átlagos felhasználónak, hogy a Jófogás megvásárolta az OLX-et?

A felhasználóknál a felvásárlás hatása több fázisban jelentkezik: az első fázisban – amikor kijött ez a hír – azt láttuk, hogy bár a média erősen foglalkozott vele, a felhasználók nem nagyon reagáltak rá. A következő fázis, hogy az eladók azt tapasztalják, ha új termékeket akarnak feltölteni az OLX-re, átirányítják őket a Jófogásra. Ez volt az első olyan lépés, ami a felhasználókat ténylegesen érintette. Ez a folyamat május elejéig fog tartani, amikortól már az egész OLX a Jófogásra lesz átirányítva.

Az OLX eladása után milyennek látja a piacot?

Két-három évvel ezelőtt elindult az OLX és a Jófogás. Marketingre rengeteget költöttek, és nem monetizálták az oldalt – szinte teljesen ingyenesek voltak –, mert versenyben voltak. Ha valamelyikük ebből engedett volna, egyből visszacsúszott volna. Ez a versenyspirál az egész piacot érintette, így a Vaterát is. Pláne azért, mert a Vatera aktívan támogatta az OLX-et, de amellett, hogy testvértermék, konkurencia is. Az új helyzetben a piac újra változik.

Mire lehet számítani, mi fog történni?

Mivel a verseny megszűnik, és a Jófogásnak is nyereségessé kell válnia – ahogy a nyilatkozataikból is kiderül –, úgy látjuk, hogy el fog tűnni az irdatlan sok pénz, amit elköltöttek marketingre. A Vaterán az elmúlt években a verseny miatt nagy volt a nyomás, hiszen olyan versenytársakkal kellett szembenéznie, akik folyton ott voltak a tévében, óriási kampányokat futtattak, és ingyen kínálták a szolgáltatásukat. Mivel megszűnik ez a nyomás, a Vateránál az a várakozás, hogy még ha nem is csinálna semmit, és nem is költene marketingre, a piac akkor is kirugózza magát, és egyfajta visszarendeződés történik.

A biztonságra helyezik a hangsúlyt Forrás: PhotoAlto/Ale Ventura

Mit jelent a visszarendeződés?

A magyar piacon az apróhirdetési szektor már elérte a csúcsot. Az utóbbi időben már a Jófogás és az OLX sem tudott olyan dinamikusan tovább növekedni: egymástól tudtak csak elvenni; a Vateráról is, aki akart, már átment ezekre az oldalakra. Így a jövőben két termék lesz jelen a piacon, és mindkettő másként szolgál ki némileg hasonló igényeket. Miután ez a visszarendeződés befejeződik, ezt a meglévő felhasználói kört kell minél jobban kielégíteni. Természetesen a piac valamelyest növekszik, hiszen évről-évre egyre többen interneteznek, tehát van lehetőség a növekedésre, de ezek a termékek – ha összeadjuk a felhasználók számát – a 9-10 milliós lakossághoz viszonyítva lassan elérik a plafont.

Mikben különböznek ezek az oldalak egymástól?

A Jófogás és az OLX között nagyon sok volt a hasonlóság, mindkét oldal ugyanarra az üzleti modellre épül. A Vatera és a Jófogás között ugyanakkor már lényeges különbségek vannak. Mi is megkérdeztük a felhasználóinkat, hogy ők miben látják a fő különbséget a két oldal között, és a kapott válaszok alapján a Vaterához egyértelműen a biztonságot kötik. Ezt vissza is lehet vezetni egyetlen funkcióra: a felhasználók értékelik egymást, így el tudják dönteni, hogy megbízhatnak-e egymásban, tudják, hogy kiktől vásárolnak, és kiknek adnak el. Ezért a jövőben is elsősorban a biztonságra szeretnénk rágyúrni, ha ezt értékelik bennünk a felhasználók, akkor ebből adjunk nekik még többet.

A Vaterán egy tipikus vásárló 30-39 év közötti városi férfi Forrás: Vatera

Mennyibe kerül és miből tartja fenn magát egy ilyen oldal? Ma már szinte minimális ráfordítással bárki elindíthat egy egyszerű Wordpress-sablonnal egy webáruházat.

Más egy apróhirdetési oldal, mint a Vatera, ami egy kicsit komplexebb. Az egyik legköltségesebb a termék bevezetése: százmilliós, de a piaci versenytől függően akár milliárdos marketingköltésre is szükség van. Ezenkívül el kell készíteni a terméket. Egy olcsóbb eszközzel felvenni a versenyt egy beállt piacon nem könnyű. Ezenkívül szükség van egy csapatra, és egy bizonyos méret felett 30 fővel azért lehet számolni. Ez már egy olyan szint, amit nehéz megugrani. Erre akkor van lehetőség, amikor valaki ráérez egy olyan egyediségre, ami nincs meg a nagynál, viszont nagyon nagy igény van rá a piacon. Ehhez befektetőre van szükség, aki beleteszi a pénzt, és közösen fel tudják építeni ezt a rendszert. Egy ilyen 20-30-40 fős csapatot üzemeltetni már nem olyan olcsó, és ehhez pénzre van szükség.

És ez a pénz a Vateránál honnan jön?

A Vateránál ez viszonylag azért könnyű, mert ezt már sok évvel ezelőtt meg kellett oldani, és már túl van ezen a fázison. A Vaterán jelenleg három plusz egy forrásból van bevétel. Az első a listázási díj, ami 9 forint – ha valaki feltölt egy terméket, ennyit kell fizetnie. Ez egy alapvető különbség a Jófogással szemben, ő azért titulálja magát ingyenesnek, mert ott ilyet nem kérnek a felhasználótól, viszont más csatornán többet is el tudnak kérni. A második az eladott termékek utáni jutalék, ami 4 és 6 százalék között mozog. Az eladott termékek után a feltöltési díj visszajár. Ehhez a kettőhöz további promóciós lehetőségek jönnek, hogy az én termékem jobban látszódjon az oldalon. Ez a 3 bázisa a bevételnek, és ebből egyértelműen a jutalék a legerősebb. Emellett a Vaterán is megjelennek külső hirdetések, ebből is van bevétel.

Hány látogatójuk van átlagosan és 100 látogatóra hány vásárlás jut?

A látogatószám szezonálisan ingadozik, körülbelül havi 2,7-3 millió látogatója van az oldalnak. A webáruházaknál az átlagos konverziós arány 1-2 százalék körül alakul, tehát 100 látogatásból 1-2 vásárlás keletkezik. A Vaterán ez 3,5 körül van, amely egy elég stabil szám. Nyilván ez azért is viszonylag magas a Vaterán, mert a felhasználók ismerik a márkát, megvan a bizalom, sok a visszatérő látogató. Ugyanakkor vannak olyan webáruházak, amelyeknek speciális célközönsége vagy termékköre van, ott ez felmehet akár 5-6 százalékra is.