Franchise-osításon filózik a Metro

General shareholder's meeting Metro Group facial_expression SPEAKING Olaf Koch SQUARE FORMAT
The chairman of the board of Metro Group, Olaf Koch, speaks during Metro Group's general shareholder's meeting in Duesseldorf, Germany, 20 February 2015. Photo: Rolf Vennenbernd/dpa
Vágólapra másolva!
A vasárnapi boltzár nem jó senkinek a Metro-csoport vezérigazgatója szerint, de alkalmazkodnak a kialakult helyzethez. Olaf Koch a cégcsoport berlini stratégiai prezentációján újságírói kérdésekre válaszolva arról is beszélt, hogy Magyarország esetében is gondolkodnak a franchise-rendszer bevezetésén, de az online vásárlás kialakítását egyelőre nem tervezik a Metrónál.
Vágólapra másolva!

A Metro Cash & Carry megújuló nemzetközi franchise-modellje a magyar piacra is adaptálható lesz, de a helyi bevezetés eldöntése már teljesen a magyar vezetés kezében lesz, tudtuk meg a cég vezérigazgatójától. Ugyanis a nemzetközi Metro belső működési modellje is változni fog júliustól, decentralizáltabb lesz, így minden ország a helyi igényekre szabva indíthat majd új programokat, vagy adaptálhat igényei szerint más országokban már sikeres modelleket.

Magyarországon legutóbb a Spar kezdett bele franchise-rendszer kialakításába – például töltőállomásokon is egyre több mini-Spar nyílik. A vasárnapi boltzárat a franchise-rendszerben működő üzletek tudják a legkönnyebben megkerülni: például a hazai láncok közül ilyen, vagy részben ilyen rendszerben működik a CBA, a Coop és a Reál is. A boltokat működtető cégek

tulajdonosai (és a családtagok) ugyanis vasárnap is beállhatnak dolgozni,

amennyiben a bolt alapterülete nem haladja meg a 200 négyzetmétert.

A nemrég bevezetett boltzárral kapcsolatban Olaf Koch azt mondta, hogy az senkinek sem jó, de alkalmazkodnak a kialakult helyzethez. Német cégről lévén szó, az alkalmazkodás nagy problémát feltehetően nem okoz, hiszen éppen Németországban az egyik legszigorúbb a nyitvatartási idő szabályozása.

A Metro-vezér sem örül a vasárnapi boltzárnak Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Rolf Vennenbernd

Egyelőre nem követik a Tescót

A Metro esetében egyelőre nem tervezik az online vásárlás kialakítását, sokkal inkább a kiszállításra, kézbesítésre kívánják helyezni a hangsúlyt, válaszolta az Origónak Olaf Koch. A versenytársak közül a Tesco például már bevezette ezt a szolgáltatást. A MediaMarkt online felületén működik már webshop, és a vezérigazgató elmondta, a műszaki cikkeket forgalmazó áruházuk esetében gondolkodnak további fejlesztéseken.

Maradnak Magyarországon

A várható növekedés miatt a kelet-közép-európai térség az egyik legvonzóbb régió Európában, mondta a vezérigazgató, aki szerint a pénzügyi válság alaposan megtépázta Lengyelországot, Magyarországot és Romániát is.

A visszaesés után azonban a gazdasági fejlődés, a növekedési adatok mind jobbak és jobbak, így nagyon örülünk, hogy ott vagyunk ebben a régióban, mondta Olaf Koch, hozzátéve, hogy nem tervezik elhagyni Magyarországot.

Örülnek, hogy itt lehetnek Forrás: Simó Endre / MTI

A Metro minapi stratégiai prezentációján az is kiderült, hogy a cégcsoport – amely magában foglalja a Magyarországon is működő

Metro Cash & Carry-t és MediaMarktot, valamint a Saturnt, a Realt és a Galeria Kaufhoft

– a jövőben még inkább a vásárlókra kívánja helyezni a hangsúlyt. Ez nagyon leegyszerűsítve annyit tesz, hogy sokan eddig úgy álltak a kereskedelemhez, hogy van egy boltjuk, amiben különböző áruk vannak, és ezekhez az árukhoz próbáltak vásárlókat keresni. Ezt fordítanák meg most úgy, hogy

a vásárlókat helyezik a középpontba.

A vásárlók minél magasabb színvonalú kiszolgálása az új stratégia alapja.

Több százmilliós veszteség

A cég kedden közölte, hogy nőtt az értékesítési árbevétele a március végével záródott második pénzügyi negyedévben. Németország vezető, Európa negyedik legnagyobb kiskereskedelmi vállalatának értékesítési árbevétele éves szinten 0,3 százalékkal 14,366 milliárd euróra emelkedett. A kamat- és adófizetés előtti eredmény (EBIT) 40 millió euró mínusz volt a március végével záródott három hónapban. Az adózás utáni veszteség 394 millió euróra nőtt az egy évvel korábbi 269 millió euróról.