Újabb konzorcium szállna be a dohányüzletbe

A kép illusztráció
Vágólapra másolva!
Az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. támogatásával lépcsőzetesen növekvő, 6 milliárd forintig terjedő koncessziós díjat ajánl a dohány-kiskereskedelmi ellátás működtetésére, és egy versenysemleges elosztási rendszer felállítását vállalja közel 500 munkahely teremtése és a kiskereskedelmi árrés megemelése mellett
Vágólapra másolva!

Az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. szerint a dohány-kiskereskedelem ellátási feladatainak elvégzésére a kormánynak nyílt pályázatot kellett volna meghirdetnie. Ennek hiányában ajánlatot nyújtottak be a központi dohányellátó disztribúciós feladatainak elvégzésére. Mivel a jogszabály nem ír elő semmiféle kezdő vagy véghatáridőt a „megbízható nagykereskedő" ajánlattételére, az Imperial Tobacco hivatalos ajánlatot juttatott el a kormány részére.

Nem tetszik a rendszer, de mégis bejelentkeztek

A három vállalat álláspontja szerint a dohány-kiskereskedelmi ellátó ebben a formában történő felállítása szükségtelen és számos szempontból aggályos. Mivel a kormány egyéb cégektől kapott ajánlat hiányára hivatkozva a BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-t és a Tabán Trafik Zrt.-t nevezte meg a dohány-kiskereskedelmi ellátó feladatainak elvégzésére, és ezzel a döntéssel a disztribúció területén versenyjogilag problémás helyzet alakult ki, így a vállalatok úgy döntöttek, hogy ajánlatot nyújtanak be.

6 milliárdig is elmennének

A három vállalat lépcsőzetesen növekvő, 6 milliárd forintig terjedő koncessziós díjat vállal. Az ajánlat egy olyan vegyesvállalat felállítására tesz javaslatot, mely nyitott minden, magyarországi dohánypiacon működő gyártó és dohányimportőr számára. Ebben a modellben a dohány-kiskereskedelmi ellátó napi működését egy semleges és tapasztalt harmadik fél, egy logisztikai szolgáltató végezné, az egyes iparági szereplőktől függetlenül. Az újonnan létrehozandó vegyesvállalatban 496 fő foglalkoztatására tesznek javaslatot.

Mi a helyzet a BAT-nál?

Kedden a British American Tobacco megindokolta, miért lett Lánczi Tamás, a kormányközeli Századvég vezető elemzője, Habony Árpád londoni vállalkozásának ügyvezetője a Pécsi Dohánygyár Kft. felügyelőbizottságának az elnöke. Lánczi többek között azért alkalmas a feladatra, mert nem dohányzik, a cég pedig olyan elismert szakembereket keresett, akik „egészséges életmódot folytatnak, nem dohányoznak, átlátják a hazai társadalmi folyamatokat, szakértelemmel rendelkeznek a szabályozott piacok működésében, ugyanakkor nincs dohányipari előéletük”.

Képünk illusztráció Fotó: Hirling Bálint

A Népszabadság érdeklődésére a BAT ugyanakkor cáfolta, hogy a kinevezésnek bármi köze lenne ahhoz, hogy a cég a Tabán Trafikkal közösen megkapta a dohány-nagykereskedelem monopoljogát, ami becslések szerint 5-12 milliárd forintos profitot hozhat. Mint az Origo is beszámolt róla, az Együtt lemondásra szólította fel Lánczi Tamást, és új pályáztatást követel a trafikellátó ügyében.

Újság is jár a trafik mellé

A Válasz.hu értesülése szerint június 11-én Sánta Jánoshoz, a Continental Dohányipari Csoport elnökéhez került a Napi Gazdaság kiadójának 49 százaléka. A trafiktörvény megalkotásában szerepet vállaló és a dohány-nagykereskedelem központosításával „helyzetbe hozott" vállalkozót Lázár János legszűkebb környezetéhez sorolják.