Ők lehetnek Magyarország legbefolyásosabb emberei

A tíz kiválasztott, a Bridge Builderek
A Bridge Builderek
Vágólapra másolva!
Árvai Péter, Fehér Gyula, Halácsy Péter - a legsikeresebb magyar startupok társalapítói a Bridge Budapesttel közösen kiválasztottak 10 már most is sikeres embert az élet öt területéről, hogy „builderekké” váljanak. Egy év alatt 10 teljesen különböző gondolkodású, értékrendű és hátterű harmincas rádöbbent egy fontos dologra.
Vágólapra másolva!

„Percekig ültünk, és némán néztünk magunk elé, amikor rájöttünk, hogy alig telt el fél év, és több köt össze minket, mint ami elválaszt. Ez a mondat a Bridge Builderek projekt egyik hétvégéjén hangzott el” – mesélte Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője.

Pistyur Veronika a Bridge Budapest vezetője Forrás: Origo

A 30 körüli szakemberek a kultúra, a gazdaság, a média, a civil élet vagy a politika területén már bizonyították vezetői képességeiket. Most pedig egy év alatt bebizonyították, hogy olyan Magyarországot szeretnének, ahol az önbizalom alapja a tudás és a teljesítmény.

Ők lettek az első „bridge builderek”.

Találtunk tíz embert, akikről azt gondoljuk,

– mondta Árvai Péter Prezi-vezér, a Bridge Budapest egyik alapítója az Origónak. Olyan Magyarországot szeretnék, aminek van önbizalma. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon „dolgoznunk kell a társadalom minden részével”.

Az egymásra figyelés volt a lényeg

A 10 kiválasztott egy év alatt közel kéthetente találkozott. Voltak kétnapos hétvégéik, voltak közös vacsorák, és volt egy négynapos stockholmi út is. Azt keresték, hogy a különbözőségeiken túl mi az, ami közös bennük. A találkozók célja az egymásra figyelés volt.

A kiválasztottak

A tízfős csapatot Borbás Barna, Böszörményi Nagy Gergely, Halmos Ádám, Kapronczay Stefánia, Niszkács Anna, Popper Eliza, Rajnai Richárd, Rényi Pál Dániel, Száraz István és Tordai Bence alkotta – mondta Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője.

A projektet a Bridge Budapest finanszírozta. A Bridge Budapest egyébként egy nonprofit szervet, ami két éve alakult. Olyan vállalkozók hozták létre, akik Magyarországról indult globális cégeket vezetnek, olyanokat mint például a Prezi, a Ustream vagy az NNG. A cégek alapítói – Árvai Péter mellett Halácsy Péter, Somlai-Fischer Ádám, valamint a Ustreamet alapító Fehér Gyula – is aktív résztevői voltak a Bridge Builder-programnak.

Mély barátságok kötődtek

Ez alatt az egy év alatt, amikor számtalanszor találkoztam a „builderekkel”, én is tanultam tőlük. És mi is tudtunk segíteni a kiválasztott tíz embernek, hogy még sikeresebbek legyenek – mondta Árvai Péter.

Árvai Péter, a Prezi társalapítója Forrás: MTI/Mohai Balázs

A témákról konkrétumokat nem árult el a Prezi-vezér, mert mint mondta, azok „nagyon személyesek”. Próbáltunk létrehozni egy olyan teret, ahol ötletek jöttek-mentek, és azokat megvizsgáltuk különböző szempontból. Ha nem tetszett az ötlet senkinek, akkor azt ki is lehetett dobni.

– mesélt a meetingekről Árvai Péter.

Inkább lebeszéljük magunkat a lehetőségekről

Az a fajta attitűd, ami ahhoz kell, hogy Magyarország versenyképessé váljon, sok helyen hiányos. Még sokszor ott tartunk, hogy mindenkit, és magunkat is lebeszéljük arról, hogy érdemes bármibe is belekezdeni, vállalkozni – mondta Pistyur Veronika.

A Bridge Budapest kutatása szerint a 20–35 év közöttiek zöme azért nem vállalkozik, mert azt gondolja, minden a kapcsolatokon és a kapcsolatrendszeren múlik, és a boldogulásnak és az érvényesülésnek ezt az egyetlen alapja. Viszont a Bridge Budapest szerint a teljesítmény és tudás is a segítségére lehet valakinek abban, hogy előre léphessen. Hiszen a Budapestről indult világcégek mind azt bizonyítják, hogy ezt meg lehet csinálni.

Hiányzik a párbeszéd Magyarországon, mert bizonyos felek, politikai vagy bármilyen beállítottság miatt, nem kommunikálnak egymással, pedig még az is lehet, hogy ugyanazzal foglalkoznak

– mondta Pistyur Veronika.

Árvai Péter svéd alapjai

A stockholmi négy nap alatt mindenféle példákat megvizsgáltak a politika, a gazdaság és a média szegmenséből. Tapasztalatot szerezhettek arról, hogy a svédek mitől olyan sikeresek, és ezt hogyan csinálják.

Árvai Péter beszélt a részvevőknek arról, hogy az ő élete hogyan kezdődött Svédországban. Milyen kihívások, milyen frusztrációk és milyen inspirációk kísérték az útját, és hogy hogyan változott az ő élete.

„Ezt azért is tartom fontosnak – mondta Árvai Péter –, mert a magyarok még mindig kishitűek a képességeik tekintetében. Fel kell vállalni a rizikót is, és nem muszáj mindent előre látni egy vállalkozás beindításakor.”

Árvai Péter Svédországban nőtt fel, ahol megtanulta, hogy exportból él az ország Forrás: Csikós Árpád, Akadémiai Kiadó

Árvai Péter szerint Svédország sok mindenben hasonlít Magyarországhoz. Ugyanakkora a népessége, és ugyanúgy körül van véve mindenféle kultúrákkal. Svédországban élve megtanultam, hogy „exportból él az ország”, és hozzátette, hogy ott a gyerekek ezt már az iskolapadban sokszor hallják.

Árvai Péter példaként említette az Ericssont, a H&M-t és az IKEA-t. Ezek a cég nagyon nagy hatással vannak a világra. És ez azért van, mert a svédek hisznek abba, hogy tudnak olyan szolgáltatást vagy terméket gyártani, amire szükségük van másoknak is – mondta a Prezi-vezér.

Valami már elindult

Árvai Péter szerint egyfajta változás már elindult Magyarországon. A startupközegben már elfogadott dolog, hogy

Amikor az ügy a fontos

Stockholmban mindenkinek nagy felismerés volt, hogy a parlamentben nem pártonként, hanem területenként ülnek a képviselők. Ezért „az simán elképzelhető, hogy egy ügy érdekében a jobboldali politikus a baloldali politikussal vagy a liberálissal vagy bármilyen szélsőségessel együtt kommunikál és érvel azért a közös területért, amelyikért felelős” – árulta el Pistyur Veronika.

A bridge builderek Forrás: Bridge Budapest

A Bridge Builderek projekt folytatódik, és a második évben maguk a „builderek” tesznek javaslatot a következő év meghívottjaira.

Árvai Péter, a Prezi ügyvezető-társalapítója, a Bridge Budapest elnöke azt mondta, nagyon régóta vágyott arra, hogy legyen egy olyan közösség, ahol meg tudják beszélni azokat a hosszú távú kihívásokat, amelyeket le kell győzni, hogy Magyarország sikeressé váljon.