Nyíregyházáról visznek mozdonyt, vagont a felcsúti kisvasútra

vasút nyíregyháza kisvasút nyírvidéki
Vágólapra másolva!
Már nem titok, hogy milyen vonatok járnak majd a felcsúti Pancho Aréna és az Alcsúti Arborétum között.
Vágólapra másolva!

Két mozdonyt és öt személykocsit felújítanak Nyíregyházán a hat éve nem üzemelő Nyírvidéki Kisvasút járművei közül, írja a Hír24. A portál azt állítja, a járművek a Felcsút és Alcsútdoboz között épülő kisvasútra kerülnek.

Válaszában a MÁV nem tagadta, hogy a kocsik és a mozdonyok Orbán Viktor miniszterelnök kedves településeire mennek, de nem is erősítette meg a hírt. Árulkodó azonban, hogy a híroldal kérdésére azt mondták, azért nem válaszolhatnak bővebben, mert éppen folyamatban vannak a tárgyalások a rendbe hozott járművek hasznosításáról.

A miniszterelnök gyermekéveinek helyszínét jelentő községekben több éve tervezi egy turisztikai vasút létesítését az Orbán Viktor alapította Puskás Akadémiához köthető intézményi kör.

2006-os kép Herminatanyáról, amikor még járt a Nyírvidéki Kisvasút Forrás: Tevan Imre

Eleinte arról volt szó, hogy a forgalomból 1979-ben kivont Bicske–Székesfehérvár normál nyomközű vasútvonal északi felét építik vissza. A kormány intézkedett a beruházás kiemelt projektté nyilvánításáról, és 600 millió forintos keretet is elkülönített.

Uniós támogatást is igényeltek, bár később az EU-nak szemet szúrt a beruházás. Időközben megváltozott a koncepció: az egykori nagyvasút nyomvonalának egy részén most már kisvasút, vagyis keskeny nyomközű (760 milliméteres) vonal készülne.

Nemcsak a tervezett vasút szélessége, hossza is megkurtult, immár nem Bicskén kezdődne, csupán a felcsúti Pancho Aréna és a szintén a Puskás Akadémia által üzemeltetett Alcsúti Arborétum között járnának a szerelvények.

Alcsúton és Felcsúton csak néhol maradtak meg a normál nyomtávú sínek, most kisvasút épül ide Fotó: Bielik István - Origo

Közbeszerzés nélkül kiválasztották a vasút megépítőjét is, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. kapta a feladatot.

Az Origo által megkérdezett szakértők szerint a kisvasút üzemeltetése olcsóbb, bár az, hogy szigetüzem lesz, vagyis nem lesz összeköttetésben az országos vasúti hálózattal, bizonyos tekintetben növeli is a költségeket egy nagyvasúti vonalhoz képest.

A két mozdony és öt kocsi mindenesetre arra utal, hogy a kisvasút létrehozói lényegesen kisebb forgalommal számolnak, mint amikor még normál nyomtávú üzemet terveztek. Még akkor is, ha az Origo információi szerint nem zárható ki, hogy később további járművek is érkeznek.