Augusztus 31-ig összesen 8,69 millió e-matricát értékesítettek bruttó 45,4 milliárd forintért a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai szerint. A tavalyi év azonos időszakával összehasonlítva
ez körülbelül tízmilliárd forinttal több,
2014 augusztusáig összesen nettó 27,97 milliárd forint, azaz bruttó 35,5 milliárd forintnyi e-matricát adtak el.
2015 első nyolc hónapjában mindössze nettó 1,5 milliárd forinttal kevesebb díjbevétel keletkezett, mint a tavalyi év egészében, amikor is nettó 37,2 milliárd forintot költöttek éves, havi és heti matricákra.
A hazai díjköteles úthálózaton autózók 2015 első nyolc hónapjában 27 százalékkal több országos éves jogosultságot vásároltak, mint a tavalyi év hasonló időszakában, válaszolta az Origónak a NÚSZ. A 2006 óta rendelkezésre álló adataik szerint még sosem vettek ennyien éves matricát, mint az idén – pedig januártól már elérhető a megyei matrica is.
A megyei matricát azzal az indokkal vezették be januártól, hogy a kormány azzal több százezer családnak nyújt majd segítséget.
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára tavaly decemberben arról beszélt, hogy akik eddig egy megyén belül használták az autópályát, éves autópálya-matricát kellett vásárolniuk 42 980 forintért, míg a megyei matrica ára mindössze 5 ezer forint lesz. Ennek ellenére nőttek a bevételek. Alighanem azért, mert bővült a díjköteles utak köre is.
Éves matricából több, ugyanakkor
a havi matricákból 21 százalékkal kevesebb fogyott
augusztus végéig (1,28 millió darab) az előző év azonos időszakához mérten, míg a heti matricákból körülbelül ugyanannyit (5,768 millió darab) értékesítettek.
Augusztus végéig a megyei matricákból összesen 1,299 millió darabot adtak el – ez bruttó 6,5 milliárd forintos díjbevételt jelent. A NÚSZ szerint a vásárlási szokások átrendeződésében szerepet játszott a
megyei matricák bevezetése.
Ez a cég szerint elsősorban a havi matricák rovására történik, minden bizonnyal gazdasági okok miatt.
A megyék sorrendje az eladott megyei matricák alapján:
A 2015-ös költségvetési törvényben 34,5 milliárd forint szerepel az időalapú útdíj (heti/10 napos, havi, éves) előirányzatánál. A NÚSZ szerint az e-matricás bevételek megfelelnek a költségvetés bevételi elvárásainak.
Megpróbáltuk megbecsülni, mekkora lehet majd 2015-ben a teljes bevétel időalapú matricából. Durva számításunknál úgy kalkuláltunk, hogy a kiugró nyári hónapok után nagyjából ugyanannyi heti és havi matrica fogy majd a még hátralévő négy hónapban, mint a tavaszi hónapokban.
Országos éves engedélyt venni az év végén már nem éri meg, ezért úgy vettük, hogy ilyet nem adnak el egyáltalán.
Havi 600 ezer heti matricából több mint bruttó 7 milliárd, havi 100 ezer 30 naposból csaknem kétmilliárd bevételt számoltunk.
(Úgy vettük, mintha minden matrica személyautó-kategóriájú lenne, noha van olcsóbb – például motoros – és drágább – mint a buszos – is.)
A tendenciákból az látszik, hogy megyei matricát is eladnak majd még valamennyit, ha kevesebbet is, mint az év elején, hiszen a megyei engedély is egész évre szól. Valószínűsíthetjük tehát, hogy
tízmilliárd forint összejön még
az őszi hónapokban és decemberben.
Az Origo számításai szerint így idén legalább bruttó 55 milliárd forintos (nettó 43,3 milliárd forint) bevétel jöhet össze az időalapú matricákból. Ez körülbelül tízmilliárd forinttal több, mint amivel a költségvetést tervezték.