Volkswagen-csalás: az európai vizsgálat még hátravan

2015.09.21. 18:45

Eurómilliárdokba kerülhet a Volkswagennek, hogy becsapta a vevőit. 482 ezer dízelmotorral szerelt autó érintett a botrányban. A tulajdonosoknak nem kell aggódniuk, hiszen az érintett gépjárművek vezetés szempontjából biztonságosak.

Soha nem tesz jót egy márka megítélésének, ha trükköznek”  – mondta az Origónak Cseri József, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke. 

A Volkswagen olyan szoftvert telepített 482 ezer dízel járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások – a csalást az autógyártó konszern be is ismerte. 

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szerint az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait az alábbi dízelmotorral ellátott típusok sértették meg: 

  • VW Jetta (2009–2014),
  • VW Beetle (2009–2014), 
  • VW Golf (2009–2014), 
  • VW Passat (2014–2015), 
  • Audi A3 (2009–2015). 

Ezek a típusok a megengedett mértéket akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén-oxidokat, amelyek súlyosbítják az asztmát és más légúti betegségeket. 

Gigabírság jöhet

Mivel az Egyesült Államokban történt az eset, ahol a hatósági fellépés, valamint a fogyasztóvédelem is rendkívül erős, Cseri József szerint nem kizárt, hogy jelentős bírsággal fogják sújtani a gyártót. 

Komoly botrányba keveredett a VW

Forrás: Volkswagen

A Volkswagen autónként akár 37 500 dolláros (10 millió forint) büntetésre is számíthat, és mivel 482 ezer autó érintett, a teljes bírság összege elérheti a 18 milliárd dollárt (15,9 milliárd euró, 4930 milliárd forint) is. 

Martin Winterkorn, a VW vezérigazgatója „mély sajnálatát” fejezte ki amiatt, hogy becsapták a fogyasztókat. Az MTI tudósítása szerint a cég kiterjedt vizsgálatot indított, és megígérte, hogy együttműködik az illetékes amerikai hatóságokkal. Hétfőn már azt is bejelentették, hogy beszüntetik a négyhengeres dízelmotorral (TDI) felszerelt új és használt autóik árusítását az Egyesült Államokban.

Beszakadtak a VW-részvények

A cég részvényei hét éve nem látott mélységbe zuhantak, miután fény derült a trükközésre. A frankfurti börzén hétfőn több mint 20 százalékkal esett a Volkswagen részvényeinek árfolyama: az előző záróárfolyam 162,08 euró volt, a botrány hatására a kurzus egészen 127 euróig zuhant. A nap hátralévő része sem hozott igazi megnyugvást a piacon – zárás előtt nem sokkal 134 euró közelében mozogtak a VW-részvények, ami körülbelül 17,5 százalékos esést jelent az előző napi záráshoz képest.

A hírek a VW-részvényeket is a mélybe lökték

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Daniel Reinhardt

A német kormány sem ment el szó nélkül a botrány mellett, és hétfőn bejelentette, hogy az illetékes hatóságok megvizsgálják, hogy a konszern Európában is manipulálta-e a károsanyag-kibocsátási teszteket. 

Sokba kerülnek a fejlesztések

A Volkswagen igyekszik Észak-Amerikában erősíteni, mert ott nem olyan jók a pozíciói, mint például Európában vagy Kínában. A Gémosz alelnöke szerint az autóipari fejlesztések a környezettudatosság és a társadalmi normatívák által vezérelt, ez pedig komoly erőfeszítéseket igényel a gyártóktól. Azt Cseri József sem tudja, hogy a gyártó miért manipulálta az adatokat. 

Az amerikai vád felháborodást keltett Németországban, a politikusok sorra ítélik el a Volkswagent, és követelnek magyarázatot. Stephan Weil alsó-szászországi miniszterelnök – aki nem mellesleg a VW felügyelőbizottságának is a tagja – szerint teljességgel elfogadhatatlan a csalás, és arra nincsen mentség.

A költségeket faraghatták le

Az uniós, illetve az amerikai károsanyag-kibocsátási normatívák nem feltétlenül azonosak. Európában az Euro 5-ös és az Euro 6-os normatíváknak a bevezetése jelentős költségnövekedést generált, így valószínűleg ennek az elkerülése lehetett a Volkswagen célja. 

„A gyártóknak az egyre keményebb károsanyag-kibocsátási normatívák betartása kulcskérdés, ennek pedig komoly anyagi következményei vannak. Egy felelősséggel gondolkodó gyártó számára nem megengedhető, hogy magára rossz fényt vető megoldásokat alkalmazzon”  – fogalmazott Cseri József, aki szerint a Volkswagen-botrány egy sajnálatos eset.

Odalett a bizalom

Elemzők szerint kizárt, hogy rövid idő alatt lezárható a botrány, ezért már nem ajánlják vételre a német autógyártó részvényeit, írja az MTI. A szakértők szerint az nem valószínű, hogy az amerikai hatóságok maximális mértékű bírsággal sújtsák a Volkswagent, ugyanakkor az autógyártónak valószínűleg évekre lesz szüksége a fogyasztók bizalmának visszaszerzéséhez.

Ki hisz majd ezek után a VW-nek?

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Patrick Pleul

„A világ abba az irányba halad, hogy a gyártók manipulatív eszközei a lehető legkevésbé legyenek elfogadhatóak. Abban az esetben, ha visszaélés történik, akkor – a Volkswagen esetétől függetlenül – a jog szigorával szükséges fellépni” – mondta Cseri József.

Szerinte nem csak az autózás jövője, hanem a társadalmi felelősségtudat is azt célozza, hogy a károsanyag-kibocsátást, így a globális üvegházhatást is mérsékelni kell. Ez már csak azért is rendkívül fontos szerinte, mert a gépjármű-közlekedés a globális üvegházhatás negyedét teszi ki. 

A Gémosz alelnöke szerint nem elfogadható, hogy profitorientált szempontok miatt megtévesztik a fogyasztót, vagy kijátsszák jogszabályokat. 

Nem szabad általánosítani 

Cseri József elmondta, hogy a világon körülbelül minden 12-14-ik ember megélhetése közvetve, vagy közvetlenül az autóiparhoz kapcsolódik, tehát egy igencsak meghatározó iparágáról van szó.  A gyártóknak a fenntartható fejlődés és a jövőkép szempontjából fokozott felelőssége van. „A világ meghatározó autógyárainál nem ez az általánosságban alkalmazott sztenderd” – mondta Cseri József, aki szerint az autóipar „hihetetlen összegeket” fordít kutatásra, fejlesztésre. 

A tulajdonosoknak nem kell aggódniuk

Azok az autótulajdonosok, akik VW Jettát, Golfot, Beetle-t, Passatot vagy éppen Audi A3-ast vezetnek, egyelőre nem kell azonnali lépéseket tenniük, hiszen az EPA szerint az érintett gépjárművek vezetés szempontjából biztonságosak. Az azonban nincs kizárva, hogy az amerikai ügynökség meg fogja követelni a Volkswagentől, hogy térítésmentesen hajtsa végre a szükséges javításokat – legalábbis az amerikai piacon. Azt, hogy ez Európában mit jelent majd, egyelőre nem ismert. Ehhez első körben legalább azt kell majd feltárni, hogy a Volkswagen Európában is manipulálta-e a károsanyag-kibocsátási teszteket. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK