Volkswagen-csalás: az európai vizsgálat még hátravan

VW, Volkswagen, károsanyag kibocsátás
The logo of carmaker Volkswagen VW is on display on a diesel car engine of a VW Golf 2.0 TDI, built in 2012, in Frankfurt Oder, Germany, 21 September 2015. Volkswagen's shares plunged on 21 September 2015 after US environmental protection authorities threatened to impose fines of up to 18 billion dollars on the carmaker, following its admission of systematically cheating US air pollution tests. A spokesperson of VW confirmed on Monday, 21 September, that VW has suspended the sale of diesel powered cars with four-cylinder engines of car models VW and Audi in the US for the time being, due to the recent scandal involving manipulated data of emission tests. Photo: Patrick Pleul/dpa
Vágólapra másolva!
Eurómilliárdokba kerülhet a Volkswagennek, hogy becsapta a vevőit. 482 ezer dízelmotorral szerelt autó érintett a botrányban. A tulajdonosoknak nem kell aggódniuk, hiszen az érintett gépjárművek vezetés szempontjából biztonságosak.
Vágólapra másolva!

– mondta az Origónak Cseri József, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke.

A Volkswagen olyan szoftvert telepített 482 ezer dízel járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások – a csalást az autógyártó konszern be is ismerte.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szerint az amerikai tisztalevegő-törvény előírásait az alábbi dízelmotorral ellátott típusok sértették meg:

  • VW Jetta (2009–2014),
  • VW Beetle (2009–2014),
  • VW Golf (2009–2014),
  • VW Passat (2014–2015),
  • Audi A3 (2009–2015).

Ezek a típusok a megengedett mértéket akár 40-szer meghaladó mértékben bocsátanak ki nitrogén-oxidokat, amelyek súlyosbítják az asztmát és más légúti betegségeket.

Gigabírság jöhet

Mivel az Egyesült Államokban történt az eset, ahol a hatósági fellépés, valamint a fogyasztóvédelem is rendkívül erős, Cseri József szerint nem kizárt, hogy jelentős bírsággal fogják sújtani a gyártót.

Komoly botrányba keveredett a VW Forrás: Volkswagen

A Volkswagen autónként akár 37 500 dolláros (10 millió forint) büntetésre is számíthat, és mivel 482 ezer autó érintett, a teljes bírság összege elérheti a 18 milliárd dollárt (15,9 milliárd euró, 4930 milliárd forint) is.

Martin Winterkorn, a VW vezérigazgatója „mély sajnálatát” fejezte ki amiatt, hogy becsapták a fogyasztókat.

Az MTI tudósítása szerint a cég kiterjedt vizsgálatot indított, és megígérte, hogy együttműködik az illetékes amerikai hatóságokkal. Hétfőn már azt is bejelentették, hogy beszüntetik a négyhengeres dízelmotorral (TDI) felszerelt új és használt autóik árusítását az Egyesült Államokban.

Beszakadtak a VW-részvények

A cég részvényei hét éve nem látott mélységbe zuhantak, miután fény derült a trükközésre. A frankfurti börzén hétfőn több mint 20 százalékkal esett a Volkswagen részvényeinek árfolyama: az előző záróárfolyam 162,08 euró volt, a botrány hatására a kurzus egészen 127 euróig zuhant. A nap hátralévő része sem hozott igazi megnyugvást a piacon – zárás előtt nem sokkal 134 euró közelében mozogtak a VW-részvények, ami körülbelül 17,5 százalékos esést jelent az előző napi záráshoz képest.

A hírek a VW-részvényeket is a mélybe lökték Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Daniel Reinhardt

A német kormány sem ment el szó nélkül a botrány mellett, és hétfőn bejelentette, hogy az illetékes hatóságok megvizsgálják, hogy a konszern Európában is manipulálta-e a károsanyag-kibocsátási teszteket.

Sokba kerülnek a fejlesztések

A Volkswagen igyekszik Észak-Amerikában erősíteni, mert ott nem olyan jók a pozíciói, mint például Európában vagy Kínában. A Gémosz alelnöke szerint az autóipari fejlesztések a környezettudatosság és a társadalmi normatívák által vezérelt, ez pedig komoly erőfeszítéseket igényel a gyártóktól. Azt Cseri József sem tudja, hogy a gyártó miért manipulálta az adatokat.

Az amerikai vád felháborodást keltett Németországban, a politikusok sorra ítélik el a Volkswagent, és követelnek magyarázatot.

Stephan Weil alsó-szászországi miniszterelnök – aki nem mellesleg a VW felügyelőbizottságának is a tagja – szerint teljességgel elfogadhatatlan a csalás, és arra nincsen mentség.

A költségeket faraghatták le

Az uniós, illetve az amerikai károsanyag-kibocsátási normatívák nem feltétlenül azonosak. Európában az Euro 5-ös és az Euro 6-os normatíváknak a bevezetése jelentős költségnövekedést generált, így valószínűleg ennek az elkerülése lehetett a Volkswagen célja.

„A gyártóknak az egyre keményebb károsanyag-kibocsátási normatívák betartása kulcskérdés, ennek pedig komoly anyagi következményei vannak.

– fogalmazott Cseri József, aki szerint a Volkswagen-botrány egy sajnálatos eset.

Odalett a bizalom

Elemzők szerint kizárt, hogy rövid idő alatt lezárható a botrány, ezért már nem ajánlják vételre a német autógyártó részvényeit, írja az MTI. A szakértők szerint az nem valószínű, hogy az amerikai hatóságok maximális mértékű bírsággal sújtsák a Volkswagent, ugyanakkor az autógyártónak valószínűleg évekre lesz szüksége a fogyasztók bizalmának visszaszerzéséhez.

Ki hisz majd ezek után a VW-nek? Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Patrick Pleul

„A világ abba az irányba halad, hogy a gyártók manipulatív eszközei a lehető legkevésbé legyenek elfogadhatóak. Abban az esetben, ha visszaélés történik, akkor – a Volkswagen esetétől függetlenül – a jog szigorával szükséges fellépni” – mondta Cseri József.

Szerinte nem csak az autózás jövője, hanem a társadalmi felelősségtudat is azt célozza, hogy a károsanyag-kibocsátást, így a globális üvegházhatást is mérsékelni kell. Ez már csak azért is rendkívül fontos szerinte, mert

a gépjármű-közlekedés a globális üvegházhatás negyedét teszi ki.

A Gémosz alelnöke szerint

nem elfogadható, hogy profitorientált szempontok miatt megtévesztik a fogyasztót,

vagy kijátsszák jogszabályokat.

Nem szabad általánosítani

Cseri József elmondta, hogy a világon körülbelül minden 12-14-ik ember megélhetése közvetve, vagy közvetlenül az autóiparhoz kapcsolódik, tehát egy igencsak meghatározó iparágáról van szó.

A gyártóknak a fenntartható fejlődés és a jövőkép szempontjából fokozott felelőssége van.

„A világ meghatározó autógyárainál nem ez az általánosságban alkalmazott sztenderd” – mondta Cseri József, aki szerint az autóipar „hihetetlen összegeket” fordít kutatásra, fejlesztésre.

A tulajdonosoknak nem kell aggódniuk

Azok az autótulajdonosok, akik VW Jettát, Golfot, Beetle-t, Passatot vagy éppen Audi A3-ast vezetnek, egyelőre nem kell azonnali lépéseket tenniük, hiszen az EPA szerint

az érintett gépjárművek vezetés szempontjából biztonságosak.

Az azonban nincs kizárva, hogy az amerikai ügynökség meg fogja követelni a Volkswagentől, hogy térítésmentesen hajtsa végre a szükséges javításokat – legalábbis az amerikai piacon. Azt, hogy ez Európában mit jelent majd, egyelőre nem ismert. Ehhez első körben legalább azt kell majd feltárni, hogy a Volkswagen Európában is manipulálta-e a károsanyag-kibocsátási teszteket.