Kezd elszabadulni a Volkswagen-botrány

VW, Volkswagen, károsanyag kibocsátás
A view of a car exhaust of a VW Tiguan TDI car model in Kaufbeuren, Germany, 21 September 2015. Volkswagen's shares plunged on 21 September 2015 after US environmental protection authorities threatened to impose fines of up to 18 billion dollars on the carmaker, following its admission of systematically cheating US air pollution tests. A spokesperson of VW confirmed on Monday, 21 September, that VW has suspended the sale of diesel powered cars with four-cylinder engines of car models VW and Audi in the US for the time being, due to the recent scandal involving manipulated data of emission tests. Photo: Karl-Josef Hildenbrand /dpa
Vágólapra másolva!
A francia pénzügyminiszter összeurópai vizsgálaton derítené ki, más autógyártók is csaltak-e úgy a dízelmotorjaik károsanyag-kibocsátásával, mint a Volkswagen. A Volkswagen autóit ellenőrzik Svájcban, Dél-Koreában és Ausztráliában. A német torvényhozásban téma lesz a botrány, az amerikai különbizottságot alakít. A környezetvédők szerint a többi autógyártó is csal a kibocsátással, egy német intézet attól fél, a teljes német iparra árnyékot vethet a botrány.
Vágólapra másolva!

Világméretekben hullámokat vet a Volkswagen (VW) botrány. Michel Sapin francia pénzügyminiszter európai szintű vizsgálatot követel, és szigorú kontrollnak vetik alá az egyes VW-modelleket Svájcban, Dél-Koreában és Ausztráliában is. A Bundestag szeptember 24-én, csütörtökön vitatja meg az ügyet, az Egyesült Államokban kongresszusi különbizottság alakul.

A francia gyártók állnak elébe

Egész Európára és nem csak a Volkswagenre kiterjedő vizsgálatot sürgetett a VW-botrány kapcsán a francia pénzügyminiszter. "Európai piac vagyunk európai szabályokkal, amelyeket be kell tartani" - mondta Sapin szeptember 22-én, kedden az Europe 1 rádiónak. Hangsúlyozta, hogy

a fogyasztók megnyugtatása érdekében a vizsgálatnak nemcsak a VW-re, hanem többek közt a francia gyárakra is ki kell terjednie,

de mindjárt hozzáfűzte: nincs oka azt hinni, hogy ezek hasonló praktikákat követtek.

A francia gyártók támogatták Sapin javaslatát. Az EU bizottságának szóvivője ugyanakkor elsietettnek tartotta azonnali európai szintű vizsgálat megindítását, mert még folyamatban vannak a vizsgálatok magánál a Volkswagennél, továbbá Németországban és az Egyesült Államokban, és nem tudni, hogy az Európában eladott járművek érintve vannak-e.

Világszerte 11 milliót ismer el a VW

A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. "Diszkrepanciák" lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut - áll a közleményben.

A VW szerint 11 millió járművüket érinti a botrány Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Karl-Josef Hildenbrand

A környezetvédők szerint nem csak a VW csalt

Környezetvédők szerint a VW-ügy csak a jéghegy csúcsa.

Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban

- állította Christiane Brunner, az osztrák Zöldek párt szóvivője. A teszteljárások abszurdak, mondta, úgy vannak kialakítva, hogy a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon. Független vizsgálatok azt mutatták, hogy 23 tesztelt kocsiból 20 nem felelt meg az emissziós normáknak.

"Alapos a gyanú, hogy valóságos üzemben a különösen tisztának tekintett EU-6 motor is sokkal rosszabb emissziós adatokat mutat, mint a próbapadon" - mondta Brunner.

A teljes német iparra vethet árnyékot

A Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) kutatóintézet attól tart, hogy a botrány a minőség fogalmával egyenlő Made in Germany megjelölésre is árnyékot vet.

- mondta a Bild hírlapnak Marcel Fratzscher, a DIW vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy "sürgős kármentésre" van szükség.

Csökkent, amikor mérik

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amivel kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

A szoftver érzékeli, mikor végeznek mérést az autón, és olyankor csökkenti a kibocsátást.

Hatalmas bírság lehet

Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így

a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt.

A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű. A hétfői 18 százalék után kedd délig további 17 százalékkal zuhant a VW papírja a frankfurti tőzsdén, és 6 százalékos mínuszba rántotta a Daimler és a BNW részvényeit is.