Németország nélkül a magyar ipar a kanyarban sem lenne

volkswagen VW autógyártás Kína
This picture taken on July 6, 2014 shows Chinese auto workers on the assembly line at the FAW-Volkswagen plant in Chengdu, southwest China's Sichuan province, during the visit of German Chancellor Angela Merkel. The plant, the second one in China, produced its first car in October 2011 and is now operating in full capacity with an expected production of 600,000 vehicles in 2014.. AFP PHOTO/GOH CHAI HIN
Vágólapra másolva!
Éves alapon 10,1 százalékkal nőtt a magyar ipar. Az ágazatot még mindig a járműgyártás és a Németországba irányuló export húzta.
Vágólapra másolva!

2015 októberében az ipari termelés volumene 10,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A munkanaphatástól megtisztított index 12,7 százalékkal emelkedett.

Szeptember óta nő

A termelés az év első tíz hónapjában 7,1 százalékkal magasabb volt, mint az előző év azonos időszakában. Az előző hónaphoz viszonyítva a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás októberben 1,7 százalékkal nőtt.

A havi adat a júliusi és augusztusi visszaesés után, a szeptemberi 3,0 százalékos emelkedést követően másodszor mutatott javulást. A 10 százaléknál nagyobb éves növekedés ebben az évben csak a harmadik legjobb, a márciusi 11,4 és a júniusi 10,9 százalék után.

A járműgyártás húzza

Schindele Miklós, a KSH főosztályvezető-helyettese az adatok ismertetésekor elmondta: az előző évhez viszonyított indexek növekedésében az is szerepet játszott, hogy tavaly októberben volt a legalacsonyabb az emelkedés, tehát jelentős bázishatás érvényesül. A tendenciák egyébként nem változtak, továbbra is a járműgyártás, illetve a járműgyártáshoz kötődő iparágak jelentik a fő húzóerőt - közölte.

A nyugat-európai kereslet

Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) belgazdaságért felelős helyettes államtitkára kedden az M1 aktuális csatornán azt mondta, a növekedéshez idén a legnagyobb mértékben változatlanul a járműgyártás járult hozzá az ágazatok közül, a nyugat-európai járműipari keresletnek köszönhetően. Az elmúlt időszakban a magyarországi autógyártók és azok beszállítói bőven kaptak megrendelést, és a kereslet nem csökken - mondta. Némi kockázatot hordozhat a helyettes államtitkár szerint a kínai gazdaság lassulása, ez azonban közvetlenül a magyar ipari termelést egyenlőre nem érinti.

A járműgyártás és az export húzzák a magyar ipart Forrás: AFP/Goh Chai Hin

Főleg Németország

Ismertette: a járműipar mellett az ahhoz kapcsolódó ágazatokban, így a gumiiparban vagy a vegyiparban megnyíló uniós fejlesztési források járulnak majd hozzá a jövő évi növekedéshez.
Szavai szerint a magyar gazdaság és a magyar ipar is erősen exportvezérelt, az export több mint 80 százaléka az unióba és ezen belül főleg Németországba, Ausztriába irányul. A maradék 20 százalékon osztozik a világ többi része, a kormány keleti-, majd a déli nyitás stratégiájával igyekezett új gazdasági kapcsolatokat kiépíteni, amivel diverzifikálni tudja az exportpiacokat - jelezte.