Jön az álláskirályok kora

2015.12.14. 15:05

Elmúltak azok az idők, amikor a cégek kedvükre szemezgethettek az álláskeresők között. Eljött az „álláskirályok kora”, ahol egyesek kedvükre válogathatnak az álláslehetőségekből.

Egy jelenleg is munkában álló szoftverfejlesztő hetente négy új állásajánlatot kap – és ez a trend jövőre csak erősödni fog. A már stratégiai méretű munkaerőhiány enyhítéséhez az eddig hátrányosan kezelt csoportok bevonására és integrálására van szükség. 

Az elmúlt években gyökeresen átalakult az álláskeresők piaca” – mondja Dobár Attila, a JobGroup ügyvezető igazgatója. 

Egyre több munkakörben radikálisan lecsökkent az álláskeresők száma, a legkeresettebb pozíciókra szóló hirdetésekre pedig szinte egyáltalán nem érkezik megfelelő tapasztalattal rendelkező pályázó. 

Fiatal munkanélküliek

Forrás: AFP/Pedro Armestre

Az IT-pozíciók jó része, a magas szintű nyelvtudást igénylő állások, a pénzügyi szakembereknek szóló kiírások esetében szinte esély sincs pusztán hirdetéssel megfelelő szakembert találni. 

Ezzel ellentétben viszont kicsit könnyebb rátermett szakembert keresni marketing, PR, jogi, valamint az IT-tól távolabb eső mérnöki pozíciókra, és a tapasztalatok alapján viszonylag sok felsővezetői gyakorlattal rendelkező jelölt is munkát keres – mondta Dobár Attila. 

El kell tudni adni az állást

A Job Kft. szakemberei szerint míg egy évvel ezelőtt még jellemző volt, hogy a keresett pozíciókra is jelentkezett az állás leírását ténylegesen áttanulmányozó, motivált és szakmai tapasztalatait illetően is rátermett jelölt, addig az év második felében már csak ritkán akadt erre példa. 

Így a folyamat megfordul, az első lépést a tanácsadónak kell megtennie, és szinte klasszikus értékesítői szerepkört betöltve telefonon kell néhány perc alatt annyira „eladni” az állást, hogy a jelölt hajlandó legyen időt szánni egy személyes beszélgetésre. 

Fejvadászcégek fontos szerepkörben 

A nehezebben betölthető pozícióknál  százötven-kétszáz jelöltből alig 2 százalék mutat erre érdeklődést és jön el egy személyes találkozásra. 

Ugyanakkor számos állás esetében a pozíciók összetettsége miatt a pályakezdők nem tudják igazán eldönteni, mire érdemes pályázniuk. Ebben is felértékelődik a fejvadászcégek szerepe, hiszen közvetítőként látják, hogy az adott cég az egyes feladatok esetében milyen munkatársban gondolkodik, és ez alapján célzottan tudják megkeresni a legalkalmasabb jelölteket. 

Forrás: Photononstop/Eric Audras

Egyre többen bíznak abban, hogy a cégek úgyis megtalálják őket, és nem pályázattal próbálják meg kitalálni, mit is szeretne látni és hallani valójában a cég. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK