A gazdagok kétszer annyit költenek karácsony előtt, mint a szegények

szaloncukor karácsony
Vágólapra másolva!
A december hagyományosan erős forgalmat jelent a kiskereskedelemben, a háztartások az átlagos havi költésüknél 20 százalékkal többet fordítanak ilyenkor élelmiszerre és háztartási vegyi árura. A karácsonyi ajánlatok és a széles árukínálat a hipermarketeknek hoznak a legtöbbet, ugyanakkor a többi csatorna forgalmára is jó hatással vannak az adventi előkészületek.
Vágólapra másolva!

Hagyományosan a december a kiskereskedelem legnagyobb forgalommal bíró időszaka. Az élelmiszer- és háztartási vegyiáru-piacon ebben a hónapban értékesítik az üzletek az éves forgalom 10 százalékát. Kiemelten nagy arányban költenek a háztartások a karácsonyi sütés-főzés alapanyagaira, úgymint csokoládéra, majonézre, hagyományos kakaóporra, sütőporra, vanília cukorra, mustárra vagy tejszínhabra. Hasonlóképpen magas az ajándéknak szánt és megvásárolt testápolási termékek, illetve csokoládék, szeszes italok és borok decemberre eső értékesítési aránya is, írja közleményében a GfK gazdaságkutató.

A gazdagok kétszer annyit költenek

Egy háztartás átlagosan 74 ezer forintot költött 2014 decemberében élelmiszerre és háztartási vegyi árura, ami 20 százalékkal magasabb, mint az éves szinten egy hónapra vetített átlagos költése (61 ezer forint). A háztartás jövedelme alapján a legmagasabb és a legalacsonyabb 20 százalékba sorolt csoportok decemberi költései között jelentős különbség van: közel dupláját költik a magas jövedelmű háztartások december hónap során élelmiszerre és háztartási vegyi árura (97 ezer forint) a legalacsonyabb jövedelmű háztartásoknál mért 52 ezer forinttal szemben.

Főleg a hiperekben

A karácsonyi bevásárláshoz a háztartások előszeretettel keresik fel a hipermarketeket, ahol nagy választékot és rendszerint hívogató akciókat találnak. A tavalyi évben még a hét hét napján nyitva tartó hipermarketek részesedése a háztartások költéseiből az élelmiszer és vegyiáru-piacon 2014 decemberében 29 százalékra ugrott az év során mért átlagos 24 százalékról.

Egyre több szaloncukor fogy

A szaloncukor tipikusan karácsonyi édesség. A költések alapján a 2011-ben regisztrált visszaesést követően évről-évre növekszik a háztartások által megvásárolt szaloncukor mennyisége. A növekedést általában az olcsóbb kimért termékek generálják, míg a csomagolt szaloncukrok piaca fokozatosan csökkent az elmúlt évek során.

Egyre több szaloncukor fogy karácsony előtt Forrás: Halmos Mónika

A vegyes a legnépszerűbb

Ízek tekintetében a vegyes csomagok a legkedveltebbek, a háztartások által megvásárolt szaloncukor mennyiségének közel harmadát adják. A népszerűségi listán a második helyezést hagyományosan a zselés ízesítés érte el a tavalyi év során (16 százalék). A rangsorban a következő a karamell, majd néhány újabban népszerűségre szert tevő ízesítés következik, úgymint a kókusz/csokoládé-rum, marcipán/dió, mandula vagy a mogyoró. A bogyós gyümölcsös ízesítések kisebb részesedést értek el, továbbá a cseresznyés, narancsos, meggyes vagy málnás ízek is a lista vége felé szerepelnek.

A kimért olcsóbb

A tavalyi, 2014. évben a vásárlók átlagosan 1405 forintot fizettek egy kilogramm szaloncukorért. A szaloncukor átlagárak 2012-ben emelkedtek jelentősen: a csomagolt szaloncukrok esetében átlagosan 35 százalékot is elért az áremelkedés mértéke, míg a kimért termékeknél a 15 százalékot nem haladta meg. Az árolló azóta is folyamatosan nyílik a kimért és a csomagolt szaloncukrok között: 2014-ben a kimért szaloncukrok kilonkénti átlagára 980 forint volt, míg a csomagolt termékeké több mint két és félszerese, 2578 forint.