A szabályozás miatt tarol itthon az Uber

Vágólapra másolva!
Lehet maradinak, őskövületeknek nevezni a taxisokat, de a maguk módján igazuk van. Nem egyenlő feltételekkel versenyeznek az Uberrel szemben. Nagyobbak a költségeik, és az áraikat nem tudják a kereslethez igazítani. Emiatt kevesebb fuvart kapnak, és kevesebb pénzt vihetnek haza hó végén. Abban viszont nagyot tévednek a taxisok, hogy erről az Uber tehet. Dühösek inkább a magyar szabályozásra lehetnének.
Vágólapra másolva!

A legelszántabb taxisok kijelentése szerint addig fognak tüntetni, amíg be nem tiltják az Ubert. A felháborodás hátterében a taxisok pénztárcája áll.

Jól érzik, profi sofőrként is jobban lehet keresni az uberezéssel, mint taxizással.

De ezért elsősorban nem az Ubert, a Wundercart és a hozzájuk hasonló cégeket, hanem a magyar taxis szabályozást érdemes okolni. Megmutatjuk, hogy miért.

Ki mennyit keres?

A helyzetet néhány taxis és uberes által ismertetett adat alapján összeállított példán próbáljuk bemutatni. Nem állítjuk, hogy általánosan leírja a piaci helyzetet, a fő irányokról azonban jó képet ad.

A megkérdezett uberesek és taxisok szerint is ugyanannyi pénzt lehet összeszedni egy 10 órás műszakban, a költségek viszont nagyon mások Forrás: Origo

A megkérdezett taxisok és uberesek által elmondottak alapján

az eltérő árak ellenére 10 óra uberezéssel és taxizással is 26 ezer forint körül lehet keresni.

Az Uber csúcsidőn kívül olcsóbb, de több fuvar jön be azonos idő alatt. Csúcsidőszakban pedig a cég emelni tudja a tarifáit. A hagyományos taxiknak nincs erre lehetőségük, így amikor már nem lehet járművet hívni, az Uber-autók még a hagyományos sárga járműveknél is drágábbak lehetnek.

Egy főállású taxis kevesebbet vihet haza, mint az ugyanannyit dolgozó uberes Fotó: Polyák Attila - Origo

- mondta az Uber rendszeréről egy sofőr. Ahogy mesélte, ez egy viszonylag új fejlesztés, amit decemberben vezettek be. Cserébe viszont 25 százalékra emelte jutalékát a cég. Ezt minden egyes fuvar díjából leveszik. Ahhoz, hogy 20 ezer forintot keressen valaki 26 667 forintért kell fuvart vállalnia.

A beszámolók szerint ez 10 óra alatt van meg általában.

Az Uber teszi el a több pénzt

A megkérdezett taxisoknál nincs ilyen leadandó a fuvarok után. A taxitársaságoknak havonta 25-92 ezer forint közötti tagdíjat kell fizetni. Egy közepes cég díjával számolva a tagdíj 70 ezer forintos havi költséget jelent a taxisoknak. A táblázatban lévő példánkban 30 munkanappal számoltunk, ez 2333 forintos napi költséget jelent a taxisoknak.

Ugyanezen idő alatt az Uber a példában szereplő bevételből közel 7000 forintot von le a forgalom után.

Az egyéb jelentkező költségeknél összehasonlításunkban egy olyan taxis bevételével számoltunk, aki bérli a kocsiját, és be van jelentve. Ez utóbbiért bejelentési pénzt is lead, ami mellett a fuvarok után felszámolt áfát is oda kell adnia az autó tulajdonosának. Az ubereseknél szintén bérelt kocsival dolgozó autóst szerepeltettünk a példában.

Adózás takarékosan

A NAV egy korábbi ajánlása szerint az ubereseknek katát, azaz a kisadózó vállalkozások tételes adóját érdemes választaniuk, ami azt jelenti, hogy havi 50 ezer forintot kell csak befizetnük.

Rengeteg taxis bérelt autóval dolgozik Forrás: AFP/Dieter Nagl

Éves 6 millió forintos bevételig ugyanígy adóznak a magánvállalkozóként dolgozó taxisok is, de nekik évente kell vizsgáztatni az autójukat, és annak minden költségét saját maguknak kell állniuk, ami éves szinten 130-140 ezer forintot jelenthet.

A taxiknak még pluszköltség az autókban lévő, kártyás fizetést lehetővé tévő POS-terminál is, ami naponta 5 ezer forintot jelent.

Az igazi különbség

A kötelezően sárga és agyonszabályozott taxival szemben az uberesek szinte bármilyen 10 évnél fiatalabb kocsit használhatnak. A kötelező előírások miatt, úgymint nagyobb teljesítmény, széles nyomtáv, nagy csomagtartó, egy taxi jóval drágább, mint azok a kocsik, amiket az uberesek használnak. Egy taxit 6 ezer forintért, míg egy uberezésre alkalmas kocsit 3,5 ezerért lehet bérelni.

Arról nem is beszélve, hogy az egyik 7,5 liter benzint fogyaszt, a másik pedig 4,5 litert.

Az energiatakarékosabb kocsival napi szinten 1500 forintot spórolnak az uberesek.

A bevételek és költségek összehasonlításából tehát jól látszik, hogy az ubereseknek a nap végén azért marad több a zsebükben, mert működésüket nem kötik azok a szigorú szabályok, amelyek előírják az autók minimális csomagtartóméretét, tengelytávját vagy a motor minimális teljesítményét.

Nem mindig az Uber az olcsóbb

Már 80 ezren használják az Ubert. Az utasokat egyáltalán nem érdekli, hogy milyen színű, mekkora csomagtartójú, milyen erős motorral szerelt kocsival viszik el A pontból B-be. A legfontosabb, hogy mennyibe kerül a fuvar.

(forintban)AlapdíjKilométerdíj

Várakozás (percenként)

Taxi45028070
Uber38016530

Alapesetben az Uber az olcsóbb.

Erről viszonylag sokat hallani, arról azonban már kevesebbet, hogy terheltségtől függően a társaság különböző szorzókat használ. Csúcsidőszakban az alapdíj sokszorosáért szállítja az utasokat.

Tudják ezt tenni a budapesti szabályozás miatt, ami fix tarifát ír elő a taxiknak. Ez a díj általában (amikor az Uber az alapdíjjal megy) drága, péntek és szombat este, szilveszterkor, esőben pedig olcsó. Gyorsan elfogynak a járművek, és már lehetetlen taxit fogni. Ekkor az utasok még 3-5-szörös áron is kénytelenek Ubert hívni.

Szilveszterkor 6,9-szeres szorzóval dolgoztak az Uber sofőrei az utcákon.

A taxisok tehát egy jóval rugalmatlanabb rendszerben, erősen túlszabályozott környezetben dolgoznak. Ráadásul a magasabb fix díjak miatt sokkal többet kell dolgozniuk. Példánkban egy 30 napos munkahónappal számoltunk, mert a taxisok ma tényleg szinte az egész hónapban az utcán vannak, hogy ki tudják termelni a költségeiket.

Ezzel szemben az Uber rugalmasan, munkamennyiségtől függetlenül nyújt stabil keresetet a magas jutaléka ellenére.