Nem hisznek a szemüknek a barkácsáruházak

2016.01.28. 08:49

Úgy tűnik, magára talált a hazai barkácspiac. A Bricostore és a Baumax kivonulása után és a lakáspiac emelkedése után, milliárdokkal növelték bevételüket a multik.

A pénzügyi válság előtti legerősebb években még 150 milliárd forintosra taksált barkácsárupiac hosszú betegeskedésbe kezdett a krízis kitörése után - 2012-2013-re elérve működése mélypontját. Ekkorra az összforgalom már csak 105 milliárd forintot tett ki –írja a Napi.hu. A szegmenst nem csak a lakáshitelezés összeomlása taszította mélybe, hanem az is, hogy az állam jelentősen visszafogta a lakásvásárlás támogatását.

Az elmúlt egy-két évben azonban elkezdett mocorogni a szektor.Részben a barkácspiacon végbement konszolidáció, részben pedig a kereslet általános élénkülése hozta el a 2015-ös fellendülést. Ismét elindult a lakások, házak felújítása, az ingatlanpiac élénkülése pedig új vevői réteget mozgatott meg - mondta Szita Mária, a Praktiker Magyarország beszerzési igazgatója.

Praktikerek forgalma 25 százalékkal nőtt

Forrás: MTI/Földi Imre

A Praktikernél a csempe - szaniter terület fejlődött tavaly kimagaslóan, de a világítás, bútor és szabadidős nyári termékek köre is átlagon felüli forgalmat produkált. Bár az építőipari nagyberuházások száma továbbra is gyér, a kisebb, családi-, és társasházas beruházások már megélénkültek - a Bauhaus szerint főként ennek köszönhető a tavalyi lendület.

A láncoknál megjegyezték, hogy a keresletre immár nem csak az építési vállalkozók, de a magánszemélyek beruházásai is élénkítően hatnak. A Praktiker Kft. árbevétele 2011 és 2014 között folyamatosan zsugorodott, - többmilliárdos veszteséghalmozás mellett - addig 2015-ben a becslések szerint körülbelül 25 százalékkal tornászta fel forgalmát a lánc. 

Hasonlóan jó évet zárt a Bauhaus Szakáruházak Bt. is: tavaly, az előző évhez képest több mint 20 százalékkal növekedett a forgalom - felülmúlva a várakozásokat.Igaz a lánc - veszteséges működés mellett - már a 2012-es mélypont óta növekedni tud, a tavalyi 15 milliárd forint körüli bevétel kiugrónak számít az elmúlt időszak tükrében.

Klein Dávid hegymászó egy épület felújításán dolgozik Kispesten (képünk csak illusztráció)

Forrás: MTI/Kovács Tamás

A piacvezető Obi Hungary Retail Kft. is bővülést produkált tavaly, amellett, hogy több év után újra nyereséges volt. A 2014-ben mintegy 54 milliárdos forgalmat bonyolító lánc ugyan 2012 óta növekszik, ez nem a kereslet bővülésének, inkább a konkurensek kivonulásának és a folyamatos racionalizálásnak köszönhető.

Profitáltak a nagy kivonulásokból

A Bricostore 2012-ben szüntette be magyarországi tevékenységét fizetésképtelenség miatt . A lánc mintegy tízmilliárd forintnyi forgalmat bonyolított, mielőtt bedobta a törölközőt - a hátrahagyott űrt pedig az Obi és a Bauhaus mellett néhány kisebb szakkereskedés is remekül kihasználta.

Végkiárusítás a Baumaxban

Fotó: Bielik István - Origo

A Praktikernek azonban akkor nem sikerült profitálnia a kivonulásból: forgalma e nagy rés mellett is csak zsugorodott. A BauMax is távozott a magyar piacról: a vaskos veszteségeket felhalmozó lánc forgalma 2014-ben, az utolsó működési évben 23,1 milliárd forintot tett ki. Az osztrák hálózat eltűnése azonban már az összes nagy szereplőnek kedvez.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK