A Központi Statisztikai Hivatal pénteken közölte, hogy tavaly decemberben az ipari termelés volumene 9,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, 2015-ben a termelés 7,5 százalékkal volt magasabb, mint 2014-ben. Decemberben a munkanaphatástól megtisztított index 6,9 százalékos növekedést mutatott. Az előző hónaphoz viszonyítva 0,7 százalékkal csökkent az ipar kibocsátása a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított adatok szerint.
Az Erste Bank elemzői úgy vélik, hogy az autóipar jelentős szerepe idén is megmarad és a bővülés tovább folytatódik a járműgyártásban és a feldolgozóipar egészét tekintve egyaránt. Ugyanakkor
2016-ban csupán mintegy 4 százalék lehet éves átlagban a növekedés,
a lassulást részben a tavalyi magas bázis okozza - írták.
A részletek még nem ismertek, de az elemzők szerint tavaly az utolsó hónapban is az autóipar volt meghatározó a termelés növekedésében, valamint a járműgyártáshoz kapcsolódó beszállító ágak termelése (gumi- és műanyaggyártás) is jelentős mértékben emelkedhetett.
A szektorban azonban nem várható nagyobb horderejű beruházás,
kapacitásbővítés, ami további lendületet adna a termelésnek - mutattak rá.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője szerint a tavalyi 7,5 százalék után idén 5,5 százalékra lassulhat az ipari termelés növekedése, mivel a hazai autógyárak - a Suzuki kivételével - elérték a teljes kapacitásukat, azonban több más ágazatban még a kapacitások további felfutására lehet számítani.
Kifejtette: az ipari termelés kedvező kilátásait az ipari bizalmi indexek is alátámasztják, a beszerzésimenedzser-index a decemberi átmeneti visszaesést követően szintén a növekedés folytatását jelzi.
A kínai és feltörekvő gazdaságok lassulásának hatásait
a viszonylag kedvező európai és magyar kilátások ellensúlyozhatják, az elemző szerint biztató továbbá, hogy az európai autóeladások januárban továbbra is dinamikus növekedést mutatnak.