Készülnek az öt napos sztrájkra a volánosok

elővárosi közlekedés
Budapest, 2013. január 5. A MÁV Desiro motorvonata halad el az Újpest vasútállomásnál lévő Volánbusz pályaudvar mellett, ahol egy távolsági autóbusz áll 2013. január 5-én. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
Egyre valószínűbb, hogy leáll a Volán-buszok egy része húsvét hétfőtől öt napig, mert a munkáltató és a tulajdonos a növekvő országos sztrájkkészültség ellenére sem enged a szakszervezetek 3 százalékos béremelési és havonta 5 ezer forintos cafeteria követelésének. A sztrájk idejére vonatkozó, a törvényben előírt még elégséges szolgáltatás mértékéről és részleteiről is hamarosan aláírják a szakszervezetek a megállapodást a munkáltatóval. Ez a sztrájk a munkavállalói jogok tökéletes megcsonkításának az iskolapéldája lesz – vélik az érdekvédők.
Vágólapra másolva!

A béremelésről már március 11-e óta nem tárgyalnak. A korábban bejelentett ötnapos sztrájk idejére vonatkozó elégséges szolgáltatás mértékéről viszont pontosan egyeztetnek a Volán-szakszervezetek és a munkáltatót képviselő Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége illetékesei.

Az országos sztrájk mértékéről elviekben megállapodtak a felek,

ezt rövidesen aláírják, a munkáltató részéről a KKVSZ képviselői, a munkavállalói oldalon pedig az egyeztetésben részt vevő öt szakszervezet– jelentette be Baranyai Zoltán a tárgyalásokkal kapcsolatban. Ennek alapján a régiókban is megkezdődik a részletek tisztázása. Vagyis,

napokon belül kiderül, hogy hol, mikor, hogyan érinti az utasokat a Volán-dolgozók sztrájkja.

Iskolapélda lesz

A szakszervezetek úgy vélik, hogy a volánosok sztrájkja lesz az iskolapélda arra, hogyan engedi, és ugyanakkor hogyan korlátozza is a hatalom a jelenleg érvényes szigorú sztrájktörvénnyel a munkavállalók alapvető nyomásgyakorlási jogát. Ez a faramuci helyzet – például az, hogy meg kell állapodniuk a munkáltatóval a sztrájk mértékéről –

– jelentette ki Baranyai. Miközben számtalan sebből vérzik a szakma, és ezeket elsősorban megfelelő bérezéssel lehetne orvosolni, a munkáltató még a 3 százalékos bérfejlesztést és a dolgozónkénti havi 5 ezer forintot is túlzónak tartja azoknak az embereknek, akik például egyes megyékben mindössze nettó 100 ezer forintot visznek haza.

A végzett sofőrök átlagosan nettó 153 ezer forintot keresnek Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Bíznak a megállapodásban

Nem csoda, hogy járművezető hiány van, hiszen egy megfelelő jogosítvány megszerzése majd 1 millió forintba kerül, ezzel szemben viszont

a végzett sofőr aránytalanul alacsony bérért, átlagosan nettó 153 ezer forintért járja az utakat

éjjel, nappal, ünnepnapon, hóban, kánikulában. Miközben a sztrájk előkészületei nagy lendülettel zajlanak, a szakszervezetek bíznak a döntéshozók felelős magatartásában, és abban, hogy értékelik a munkavállalói oldal erőfeszítéseit is, amelyet a bérmegállapodás érdekében tettek.

Bár a szakszervezetek nem akarnak a vasutasokra mutogatni, de meggyőződésük, hogy ha valóban számít a döntéshozóknak a közlekedési alágazat, és értékelik a volános munkavállalók áldozatkész, felelősségteljes munkáját, akkor, ahogyan a vasútnál megadták, úgy a buszos alágazatnál is engedélyezik a 3 százalékos béremelést és a dolgozónkénti havi 5 ezer forintos cafeteriát.