Hatalmas blama egy tinit postára küldeni

2016.03.23. 12:51

A magyar középiskolások egynegyede komolya gondolja, hogy külföldre menjen egyetemre. Anglia, Németország és az USA a fő célpontok. Egy közelmúltban végzett kutatás szerint a magyar oktatásban túl sok lexikális tudást kérnek számon, és kevés a készségfejlesztő tantárgy.

Tanulhatnánk a pénzügyekről, kapcsolatokról és olyan dolgokról, amelyek az élethez szükségesek. Ezek mind fontosabbak a lexikális tudásnál – mondta az Engame Akadémai kutatásában részt vevő diák.

Még a csekkfeladás is probléma 

A diákok, a tanárok, valamint a szülők többsége is a különféle pénzügyi ismeretek átadásának, a pénzügyi tudatosságra nevelésnek a hiányát emelte ki. Jó lenne, ha a diákok az iskolában megtanulhatnák, hogy  mire kell figyelni hitelfelvételekor vagy csekkek befizetésekor. 

A pénzügyi ismeretek hiánya gondot jelent

Forrás: MTI/Faludi Imre

Sok az útvesztő

A kutatásban megkérdezett tinik túlnyomó többsége tervezi, hogy érettségi után felsőoktatási intézményben folytatja tanulmányait. A tanulók kétharmada inkább hazai egyetemre szeretne jelentkezni, míg egynegyedük inkább külföldön folytatná tanulmányait. 

A diákok fele arról számolt be, hogy az elmúlt két évben egyáltalán nem kaptak az iskolában pályaorientációs támogatást, nem segítette őket senki, hogy a készségeik alapján hol tanuljanak tovább. 

Fontos, hogy a diákok ne vesszenek el a pályaválasztás útvesztőiben

Forrás: Engame Akademia

Lévai Balázs, az Engame Akadémia vezetője szerint nagyon is fontos, hogy a számukra megfelelő egyetemet válasszák a fiatalok. Sajnos a hazai diákok többsége továbbra is a kedvenc tantárgya alapján választ pályát.  Szerintünk azonban nem biztos, hogy egy jó matekosból jó közgazdász lesz, vagy egy irodalmat kedvelő diákból elhivatott magyartanár – mondta Lévai Balázs. 

A top 10 pozícióból 8 öt éve még nem is létezett

A LinkedIn 2014-es elemzése során 259 millió felhasználójának profilját elemezve vizsgálta meg, hogy mi a 10 legnépszerűbb pozíció – sok közülük öt évvel korábban még nem is létezett. 

A listát a mobilfejlesztők vezetik, első helyen az iOS-fejlesztő, másodikon pedig az Android-fejlesztő szerepelt.  A dobogó harmadik fokára viszont a korábbiaktól távol eső zumbaoktató került, ezt a social media gyakornok követi. Ők azok, akik a különböző közösségi oldalakon kommunikálnak, megosztanak, statisztikákat gyártanak.

A zumbaoktatók 10 éve még nem voltak ennyire népszerűek

Forrás: Wikimedia Commons

A diákoknak ezért is fontos, hogy fejlesszék a készségeiket, hiszen a munkaerőpiac is folyamatosan változik. A diákok kompetenciáinak pontos feltérképezését követő pályaorientáció elengedhetetlen feltétele nemcsak a sikeres hazai vagy külföldi felvételinek, az egyetem elvégzésének, de egy jövőbeli egészséges karriernek is – mondta Lévai Balázs.

Szinte teljes az egyetértés a diákok és tanárok között abban, hogy a mostani középiskolai oktatás elhanyagolja a készségfejlesztést, és 80 százalékban a lexikális ismeretek átadására korlátozódik. 
A válaszadók fele szerint 50-50 százalék illetné a tényszerű ismereteket és a készségfejlesztést. 

Óriási a lemorzsolódás

Az OECD 2014-es oktatással kapcsolatos országtanulmányából kiderül, hogy a magyar fiatalok 54 százaléka megkezdi ugyan felsőfokú tanulmányait, ám mindössze 23 százalékuk szerezi csak meg a diplomáját. 

A válaszoló fiatalok kétharmada azt mondta, elsősorban itthon szeretnének egyetemisták lenni. 

A külföldre vágyó hallgatók célországai évek óta változatlanok. A külföldön tanuló egyetemisták létszáma viszont folyamatosan nő. Az Egyesült Királyságban 2004-ben összesen száz magyar diákot regisztrált az UCAS (Universities and Colleges Admissions Service) ez a szám 2015-ben már meghaladta a hétszázat. 

A magyar diákok kétharmada itthon szeretne egyetemre járni

Forrás: Getty Images/(c) Jack Hollingsworth/Jack Hollingsworth

A legtöbben Nagy-Britanniában, az USA-ban, Németországban, a skandináv országokban, Ausztriában és Franciaországban szeretnének egyetemre járni. 

Az Engame rákérdezett arra is, miért vonzóbb Párizs vagy Koppenhága Budapestnél. A fiatalok három tényezőt emeltek ki, a kiszámíthatóságot, az oktatás színvonalát és a külföldi egyetem elvégzését követő magasabb fizetést. 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Most
Top 12 óra