Az élményért megyünk vásárolni

2016.04.01. 15:59

Amikor az emberek általában négy-öt élelmiszerüzlet közül kiválasztják, hogy melyikbe menjenek, az a döntő szempont, hogy a vásárlás kellemes élményt nyújtson. A második legfontosabb tényező, hogy könnyen és gyorsan eligazodjanak. Ezt követi az igény, hogy amit meg akarnak venni, az legyen készleten. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat új tanulmánya a vásárlási szokásokról.

Szeretnek boltba járni a magyarok. Arra a kérdésre ugyanis, hogy miért nem vesz élelmiszert online, a válaszadók több mint egyharmada azt mondta, hogy számára öröm és élmény üzletben vásárolni.

Hat éve még a boltválasztás leglényegesebb kritériumának számított a vevőknél, hogy egy helyen találjanak meg mindent, amire szükségük van. Harmadsorban pedig azt említették, hogy minden, amit megvesznek, érje meg az árát.

Lojálisabbak lettek a magyar fogyasztók. Amíg egy évvel korábban a felmérést megelőző négy hét során 11 százalékuk keresett fel csak egy üzletet, addig legutóbb már 16 százalékuk.

„Élelmiszert online még csak a válaszadók 8 százaléka vásárol, arányuk azonban duplája az előző évinek, és a trend várhatóan folytatódik – mondja Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – Jelzi az internet mind fontosabb szerepét, hogy kiskereskedelmi vállalatok honlapján a megkérdezettek több mint fele tájékozódik promóciós ajánlatokról. Tízből négyen pedig termékekről informálódnak a neten.”

Hát ezt egy webáruház nem fogja megadniForrás: Thinkstock

A Nielsen minden évben felméri többek között a felkeresett boltok számát, a nagy bevásárlások gyakoriságát, a fogyasztók ártudatosságát, érzékenységüket promóciókra, a kiskereskedelmi vállalatok weboldalának használatát vagy a kereskedelmi márkás termékek megítélését.

Nem csak általános képet ad a magyar fogyasztókról a Shopper Trends című kutatás. A szocio-demográfiai jellemzők mellett a vásárlók elvárásait is felméri, valamint azt, hogy mennyire elégedettek az általuk ismert boltokkal.

Erősen különböznek például egymástól a három magyarországi diszkontlánc vásárlói: az egyikben kétszer annyi férfi fordul meg, mint a másik kettőben. Két lánc vásárlói közt 35 évesek és idősebbek jobban dominálnak, míg a harmadikban kimagaslik a 25-49 évesek aránya.

Jövedelem szempontjából szintén eltérnek az egyes diszkontláncok vevőkörei. Közös bennük, hogy a legnagyobb csoportot mindegyikben a közepes jövedelműek alkotják.

Szűcs-Villányi Ágnes elmondta, nem csak a fogyasztói elvárások eltérőek, hanem a fogyasztói elégedettség is a szolgáltatásokkal. „Forgalmukat azok a kiskereskedők növelhetik, akik választékukat vevőik igényeinek megfelelően, harmonikus eladótéri környezetben helyezik el, a keresett árukat mindig készleten tartják, továbbá kedvező árakkal, és fogyasztóik számára érdekes promóciókkal kellemessé teszik a vásárlást” – így az osztályvezető.