Elnyeli az autókat az új kínai busz

Futuristic straddling bus
Vágólapra másolva!
Mozgó alagúthoz hasonló buszokat állítanak forgalomba Kínában, a tervezők szerint a különleges járművek olcsóbbak, mint a metrók, azok funkcióját viszont ugyanúgy ellátják, bár a felszínen járnak, nem akadnak fenn a forgalmi dugókban.
Vágólapra másolva!

Egyszerűen áthajt a forgalmi dugók felett a napokban bemutatott, egyelőre még csak modellként létező kínai busz. A jármű modelljét a pekingi International High-Tech Expón mutatták be, mint

lehetséges megoldást a kínai nagyvárosokban egyre nagyobb problémát jelentő közlekedési dugókra.

A fejlesztők szerint a szokatlan konstrukciót olcsóbb megépíteni, mint újabb metróvonalakat fúrni.

Az angol sajtóban emeletes buszként emlegetett jármű magyar terminológia szerint egyébként inkább villamosra hasonlít: bár nincs felső áramszedője, elektromos motor hajtja, és kötött pályán halad. A jármű két útsáv szélességű, kerekei kétoldalt helyezkednek el, és egy-egy sínen haladnak, ezek egy-egy

magasított platformot tartanak, ezek közé függesztették fel az utasteret.

Vagyis a busz lényegében egy utazó felüljáró, ami képes áthaladni az autók felett, azokat, mint egy kígyó, elnyelve. Hogy ez ne legyen nyomasztó az autósok számára, a kész modellek alvázára a tervezők valamilyen képernyőt szerelnének, ami az eget szimulálja majd.

A jármű főleg közlekedési dugók idején lehet hasznos: a mellékelt videókon látszik, hogyan előz meg a modell az úton veszteglő autókat úgy, hogy áthalad fölöttük. Az utasok lépcsőkön vagy direkt magasított megállókból juthatnak be a 2,1 méter magasan álló utastérbe.

Olcsóbb, mint a metró

A járművet tervező Transit Explore Bus modellje elnyerte a kínai közlekedésszervezők tetszését, a kiállításon Song Youzhou, a cég vezető mérnöke bejelentette, hogy hamarosan 40 hagyományos buszjáratot váltanak le emeletes buszokra. Ezek utasterébe

egyenként mintegy 1300 ember fér majd el,

ráadásul úgy számítják, az elektromos motorok hatékonyabbak a hagyományos buszmotorokénál. Az új buszok bevezetésével szerintük évente 800 tonna üzemanyagot spórolhatnak meg, ráadásul 2500 tonnával tudnák csökkenteni a károsanyag-kibocsátást is.

Song Youzhou beszélt arról is: a konstrukciójuk sokkal

olcsóbb, mintha új metróvonalakat építenének,

ezeknél ugyanis mindig hatalmas költséget jelent az alagutak kifúrása. A metró funkcióját – olyan tömegközlekedési jármű, ami nem akad el a dugókban – ugyanúgy ellátja. Igaz, valószínűleg új közlekedési szabályokat kell majd bevezetni az emeletes buszok miatt, hiszen velük egy sávban nem haladhatnak majd 2 méternél magasabb járművek, hiszen azokon fennakadna a busz.

Nem egyedi ötlet

A forgalom felett haladó busz ötlete egyébként nem új: 1969-ben két New York-i mérnök egészen hasonló koncepcióval állt elő. Az amerikai tervek a pekingi modelleknél is ambiciózusabbak voltak, a jármű súrlódásmentes, légpárnás talpakon haladt volna, a tervezők szerint akár 320 km/h-s sebességgel is. A tervekből akkor nem lett semmi, a várostervezők New Yorkban is a metróban látták a megoldást.