Gyorsan adna meghatalmazást? - Kattintson és megoldhatja

2016.06.17. 17:21

Magam sem gondoltam, amikor belevágtam a Webes ügysegéd újabb funkciójának tesztelésébe, hogy maratoni hosszúságú folyamat vár rám, de a Rendelkezési nyilvántartás alaposan megdolgoztatja a felhasználót. Miért kell kétszer regisztrálni, mikor és hova kattintsunk, hogy gyorsan meghatalmazást adhassunk – minderre választ kaphat legújabb tesztünkből.

Jó néhány ügytípus kipróbálása után rutinos felhasználóként vágtam bele a Webes ügysegédben található újabb lehetőség tesztelésének.

Teszteltük a Webes ügysegédet

Gyorsan átléptem a KEKKH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) nyitóoldalán, azonban a legutóbbi alkalommal rájöttem, hogy nem árt néha kicsit jobban is megnézni, hogy mi van ezen a felületen.

Mondhatom a magamét

Amikor megnyitottam az oldalt, azzal szembesültem, hogy az én véleményemre is kíváncsiak az elektronikus ügyintézés kapcsán, amit egy kérdőív kitöltésével adhatok meg. Gondoltam, kipróbálom ezt az opciót is.

A piros „Kérdőív" gombra kattintva lehet elindítani a folyamatot, majd miután meggyőztük a rendszert, hogy tényleges, élő felhasználók vagyunk (ezt néhány, véletlenszerűen megjelenő betű és szám beírásával tehetjük meg), máris belekezdhetünk a kérdőív kitöltésébe. Az ígéret szerint mindössze 5 perc, és valóban ennyi idő bőven elegendő erre. Igaz, értelemszerűen meglehetősen irányított a dolog, hiszen a kérdésekre néhány válasz opciót kapunk, amelyek közül választhatunk, de például ha elég sokan jelzik, hogy igencsak hasznos lenne elektronikus segédlet a Webes ügysegéd használatához, akkor idővel talán készül egy ilyen.

Rendelkezési nyilvántartás

No, de félre a szórakozást, ezúttal egy első ránézésre igen komolynak tűnő dologgal akartam megismerkedni, a Rendelkezési nyilvántartással. Akik követték sorozatunkat, már valószínűleg rutinszerűen sorolják, hogyan lehet eljutni idáig: kekkh.gov.hu url beírása a böngészőbe, Webes ügysegéd gomb megkeresése az oldalon, majd Alkalmazás indítása üzenetre kattintva meg is jelenik a felület, ahol megtalálhatjuk ezt a funkciót. Persze a bejelentkezésről sem szabad megfeledkezni, és ha mindez megvan, rákattinthatunk a Rendelkezési nyilvántartás feliratú „csempére".

Komoly meglepetés ért a megnyíló oldal láttán, hiszen eltért a korábban a Webes ügysegédben megismert mintától. Azt már korábban többször is megtapasztaltam és le is írtam, hogy bizony érdemes elolvasni a tájékoztató szövegeket az alkalmazásban, hiszen jó néhány hasznos információt tartalmaznak.

Ezúttal meglehetősen hosszú szövegen kellett átrágnom magam, de többek között kiderült, hogy mit is takar a Rendelkezési nyilvántartás (RNY) megjelölés. Nos, ezen a felületen a magánszemélyek az e-ügyintézésre vonatkozó rendelkezéseiket tarthatják nyilván, és azt az arra jogosultak felé megismerhetővé tehetik. A szolgáltatás célja, hogy az állampolgárok – és később fokozatosan a szervezetek – számára lehetővé tegye rendelkezéseik megtételét, elsősorban az azonosítási és kapcsolattartási módokra, illetve egyéb elektronikus szolgáltatások igénybevételére vonatkozóan.

Rendkívül fontos információ, hogy az alkalmazásban biztosított szolgáltatások jelenleg kizárólag az RNY-hez csatlakozott hatóságok ügyintézése során alkalmazhatóak. Ezek

  • a KEKKH,
  • az Okmányirodák,
  • a Kormányablakok,
  • a Kormányzati Ügyfélvonal (1818), valamint
  • a Posta Agora szolgáltatóhelyek, amelyekből már 40 van országszerte.

Alaprendelkezést kell készíteni

Kissé tanácstalan lettem, amikor elolvastam ezt a feliratot az oldalon „Minden esetben először egy alaprendelkezést kell készíteni, e nélkül további rendelkezés nem tehető", mivel nem láttam olyan gombot, ahol ezt az alaprendelkezést megcsinálhattam volna. Persze nem adtam fel, hanem átböngésztem, hogy milyen szolgáltatásokat vehetek igénybe.

Mivel ekkorra már kezdett kifogyni belőlem a kalandvágy, nem véletlenszerűen választottam a lehetőségek közül, hanem az első opcióra, vagyis a „Meghatalmazás adása és lekérdezése" gombra kattintottam. Rá kellett ébrednem, hogy itt még nem kezdhetem el az intézkedést, hanem csak leírást kapok arról, hogy mi a szolgáltatás lényege.

Mit tehetnék – töprengtem, majd ahogy fel-le görgettem az oldalt, a bal felső sarokban megakadt a szemem egy Bejelentkezés gombon. Miért ne? - gondoltam, és rákattintottam.

Egy teljesen ismeretlen felület fogadott, ahol néhány azonosítási mód közül választhattam. Mivel telefonkóddal nem rendelkezem, ezért az Ügyfélkapura kattintottam.

Az ügyfélkapus azonosítóim megadását követően sikerült továbblépnem, az újabb felületen pedig még egy jelölőnégyzetbe elhelyezett pipával igazolnom kellett, hogy elfogadom az általános szerződési feltételeket, majd a Tovább gombra kattintottam.

Bingó...

...szakadt ki belőlem az önkéntelen, bár kissé régimódi kifejezés annak örömére, hogy végre egy ismerősebb felületen találtam magam, amihez a Webes ügysegéd használata során már hozzászoktam. Igaz, mintha a „csempék" színe másmilyen lett volna – nem bírtam ki, ellenőriztem és tényleg más színt használtak ezúttal a fejlesztők -, illetve kissé zavart a jobb felső sarokban található szimbólum, amiről valami miatt a veszélyes radioaktív anyag jelzés jutott eszembe.

A dolog nem hagyott nyugodni, és bár úgy éreztem, némi kockázatot vállalok, rákattintottam. Alaposan megváltozott az oldal, a csempék és a feliratok színe is más lett, és némi töprengés után arra jutottam, hogy ezt bizony az esélyegyenlőség jegyében készítették. A sárga körben lévő három fekete pöttyöt ábrázoló szimbólumra kattintva ugyanis a gyengén látók számára optimalizált felület jeleníthető meg.

Mivel első alkalommal találkoztam ezzel a felülettel, a három opció közül az „Új rendelkezés készítése" opciót választottam. Itt elérkezett a megvilágosodás pillanata, igaz, ez nem azzal járt, hogy végre megértettem, mi is az élet értelme, viszont kiderült, hol lehet megtenni azt a bizonyos alaprendelkezést, ami nélkül nem lehet továbblépni. A rendszer egyébként gondoskodik arról, hogy véletlenül ne tévedhessünk, hiszen az első használatkor csak ez az opció aktív.

A megjelenő felületen arra kérdeztek rá, hogy mit akarok letiltani, és miután úgy döntöttem, hogy ha már 21. század, engedélyezem az internetes és a telefonos ügyintézést is, ehhez kellett megadnom telefonszámot és e-mail-címet. Postai elérhetőséget nem adtam a hivatalos kapcsolattartáshoz, így kattinthattam a Tovább gombra.

Itt egy gyors, ámde elmaradhatatlan és tényleg alapos ellenőrzés jön még arról, hogy tényleg az szerepel-e a rendszerben, ami szeretnék. Ezt sajnos sokan odafigyelés nélkül lapozzák át, pedig nem ok nélkül van itt. Egyszerűbb még egyszer alaposan áttekinteni, hogy minden rendben van-e. Ha pedig minden egyezik, lehet a Létrehozás gombra kattintani...

Az újabb felületen tájékoztattak arról, hogy rögzítették a rendelkezésemet, és még egy letöltési lehetőség is volt, amivel éltem is, így egy pdf fájlban a gépemre is lementhettem.

Új rendelkezés

Az oldal tetején található Rendelkezések gombra kattintva visszatértem a már ismert, három ikont tartalmazó felületre, ahol az Új rendelkezés készítésével folytattam. Rákattintva újabb felület, amelyen az Alaprendelkezés mellett további három lehetőség csábított, én ezek közül a Meghatalmazást választottam.

A bőség zavara – ez jutott először eszembe, amikor megláttam az új oldalt, hiszen összesen 9 opció közül választhattam, ahogyan az ábra is mutatja.

Mivel az egyik leggyakoribb ügytípus a személyi igazolvánnyal kapcsolatos ügyintézés, a rengeteg lehetőség közül ezt választottam, majd újabb döntésre ösztönöztek, a két opció – Összes személyazonosító igazolvány ügyintézés és Személyazonosító igazolvány – közül az előbbi mellett tettem le a voksom. Nagy meglepetés nem ért, hiszen a következő feladat az volt, hogy megadjam annak a személynek az adatait, akit meghatalmazok, és jöhetett a Tovább gomb.

A következő felületen arról rendelkezhetünk, hogy meddig hatályos a meghatalmazás, én nem apróztam el, bejelöltem az Azonnal hatályos felirat mellett található négyzetet, és alatta a Visszavonásig hatályost is.

A Tovább gomb után egy újabb gyors ellenőrzés következett, majd a Létrehozásra kattintva az Alaprendelkezés funkcióból már ismert felület jelent meg, és a tájékoztatás, hogy a rendelkezésemet rögzítették, no meg a remek letöltési lehetőség.

Kis döccenőkkel

A bemutatott ábrák számából és a szöveg hosszúságából is látszik, hogy a Rendelkezési Nyilvántartás az eddigi legösszetettebb funkció a Webes ügysegédben, amellyel találkoztam. A kissé rutinosabb felhasználóknak igazából nem okozhat gondot a használata, bár helyenként azért döccen a történet, mint például a második bejelentkezésnél, amire nem feltétlenül gondol először az ember, főleg azután, hogy egyszer már bejelentkezett ugyanazokkal az azonosítókkal az alkalmazásba is.

Kapu az e-ügyintézéshez
Az elektronikus ügyintézés lehetőségével azok tudnak élni, akiknek van hozzáférésük az Ügyfélkapuhoz. Ez egy olyan szolgáltatás, amelynek segítségével a személyazonosságunk igazolása mellett biztonságosan kapcsolatba léphetünk az elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel (például NAV, OEP, Okmányiroda egyes szolgáltatásai).

Az Ügyfélkapu használatához regisztrálni kell. Ezt csak abban az esetben lehet elektronikusan elintézni, ha valaki már rendelkezik új típusú elektornikus személyazonosító igazolvánnyal. Minden más esetben személyesen kell eljárni. A regisztráció elintézheti az okmányirodákban, a kormányablakoknál, a NAV kiemelt ügyfélszolgálatain, a postai Agora pontokon, ha pedig valaki külföldön tartózkodik, a külképviseleteken.