Vitába keveredett a Tesla egy kínai baleset miatt

elon musk
Elon Musk szerint veszélyes lehet az emberekre a mesterséges intelligencia
Vágólapra másolva!
Kisebb koccanásos balesetet okozott robotpilóta üzemmódban egy Tesla Kínában. A cég szerint a sofőr keze nem volt a kormányon, ezért ő a hibás. A sofőr szerint neki a kocsit úgy adták el, hogy önvezető, ezért joggal gondolhatta, hogy rábízhatja a vezetést. A Tesla marketingjében szereplő kínai kifejezés nem teljesen egyértelmű.
Vágólapra másolva!

A Tesla marketingjét, és különösen az autókereskedőket okolja az a kínai férfi, akinek az autója robotpilóta üzemmódban nekiment egy másik autónak. A 33 éves Luo Csen szerint az autókereskedők, sőt a Tesla kínai marketingje azt állították, hogy az autó önvezető, ezért a baleset a kocsi hibája.

Csen Teslája egy parkoló Volkswagennek ment neki, amiről letört a tükör, és mindkét autó oldala megkarcolódott. Nagyobb kár nem keletkezett, a balesetben senki sem sérült meg.

A keze nem volt a kormányon

Hivatalos válaszában a Tesla azt állította, az adatokból egyértelműen kiderül, hogy

a baleset pillanatában Csen keze nem volt a kormányon, és semmit nem tett azért, hogy elkerülje az ütközést.

A Tesla szerint ők soha nem állították, hogy az autóik önvezetőek lennének, csak azt, hogy vezetéssegítő rendszerrel rendelkeznek. A cég szerint állandóan hangsúlyozzák, hogy a kocsik tulajdonosainak mindig, az automata rendszer bekapcsolása után is a kormányon kell tartaniuk a kezüket, ők felelősek a kocsi irányításáért, és folyamatosan készen kell arra állniuk, hogy átvegyék az irányítást.

A sofőr szerint őt félrevezették

Csen szerint ugyanakkor a Tesla és az autókereskedők egyértelműen azt állították, hogy az autó önvezető, ezért ő joggal gondolhatta, hogy nem kell folyamatosan irányítania.

– mondta Luo Csen.

Csen elismerte, hogy a baleset pillanatában a telefonját vagy a kijelzőt figyelte, csak pár másodpercenként nézett fel. Állítása szerint már hónapok óta használta a robotpilóta funkciót, a marketing pedig meggyőzte róla, hogy az autó az ő közreműködése nélkül is elvezeti magát.

Elveszett jelentés

A Business Insider szerint Csentől függetlenül

számos kínai Tesla-tulajdonos állítja, hogy a kereskedők kínai nyelven önvezetőként jellemezték az autókat.

A lap szerint a Tesla kínai honlapján a „cetung csiasi” kifejezés szerepel, amit szó szerint leginkább valóban „önvezető”-ként lehet lefordítani. A repülőgépeken a robotpilótára is ugyanezt a kifejezést használják, vagyis tényleg megtévesztő lehet a Tesla-tulajdonosok számára.

A Tesla azt nyilatkozta, ők sosem jellemezték a robotpilóta üzemmódot a sofőrtől független technológiaként, az autókról sohasem állították, hogy önvezetőek lennének. „Az olyan, harmadik féltől származó leírások, amelyek mást sugallnak, pontatlanok.”

Az elveszett jelentés miatt nem figyelt a kínai sofőr Forrás: AFP/Eric Piermont

Nincs rá jogszabály

Kínában jelenleg nincs olyan jogszabály, ami az önvezető (vagy félönvezető) járművek üzemeltetését szabályozná, a kialakításuk már folyamatban van. Az illetékes minisztériumok nem reagáltak a Business Insider megkeresésére.

Az autó szól, ha nem vezetik

A Teslák robotpilótája egyébként figyel arra, hogy a sofőrök ne engedjék el magukat túlságosan. Ha a kocsi észleli, hogy a sofőr keze nincs a kormányon, figyelmezteti, hogy tegye vissza. Ha a sofőr nem tesz így, akkor az autó megáll.