Spányik Gábor, a MAHART PassNave ügyvezetője elmondta: a teljes projekt megvalósítására a cég mintegy 200 ezer eurót (mintegy 65 millió forint) fordított. Ennyibe került a hajót, az azt fogadó ponton és a parti infrastruktúra fejlesztése.
Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára közölte, hogy a Duna magyarországi szakaszán a hajózás feltételeinek javítására - például a kikötők és a hidak fejlesztésére - mintegy 67 milliárd forint áll rendelkezésre.
A MAHART PassNave Személyhajózási Kft. a legnagyobb múlttal rendelkező személyhajózási vállalkozás Magyarországon. A cég többségi tulajdonosa 2013 októberétől a Magyar Állam -írja a Turizmus Online.
A MAHART Services kikötői szolgáltatásának elmúlt éves tapasztalatai rámutattak, hogy Budapesten az FKF Nonprofit Zrt. közútról történő napi rendszeres szemétszedése, az éttermi állóhajók, a nemzetközi szállodahajók, valamint a rendezvényhajók esetében komoly terhelést jelent az amúgy is túlzsúfolt pesti alsórakpartnak.
A MAHART PassNave 2015-ben vásárolta meg Hollandiából azt a hajót, amelyet kizárólag önerős beruházás keretében
alakított át hulladékszállító hajóvá.
A hajó 17,5 méter hosszú, 4,72 méter széles műanyag, így könnyen manőverezhető.
A projekt sikeres kivitelezésében közreműködött az FKF Nonprofit Zrt. és a Főkert Nonprofit Zrt. is. Tasó László megemlítette, hogy a kormány számít a MAHART PassNave közreműködésére a jövő évi budapesti vizes világbajnokság közlekedésének zökkenőmentes lebonyolításában.
Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, a Garam 2 átépített ponton (zöld kikötő) átadásakor kézenfekvőnek nevezte, hogy a szálloda- és étteremhajókon keletkező hulladékot a vízfelőli oldalon gyűjtsék össze. Így ugyanis tehermentesíteni lehet a rakpartokat, kisebb lesz a zaj- és a károsanyag-kibocsátás is.
A környezetterhelést csökkentő projekt mintául szolgálhat más városoknak is a Duna partján, ugyanis csak Amszterdamban szállítják el a hajókról a szemetet hasonló módon.
A hulladékgyűjtő hajó - az első hónapok (a próbaüzem) tapasztalatai alapján mintegy 30-40 köbméter (átlagosan 16 tonna) szemetet tud naponta szelektíven elszállítani. Ez 7-8 darab, 180 fős, kabinos hajó kiszolgálását jelenti.