23 milliárd forintot kaphatnak a pórul járt magyarok a légitársaságoktól

moszkva-sármellék járat
Sármellék, 2016. július 10. Az orosz UTair légitársaság Boeing 737-es repülőgépének utasai érkeznek a moszkvai Vnukovó repülőteréről a sármelléki repülőtérre 2016. július 10-én. Másfél éves szünet után ettől a naptól újra közlekednek menetrend szerinti légi járatok a sármelléki repülőtér és Moszkva között; az első gépet novemberig még 17 járat követi. MTI Fotó: Varga György
Vágólapra másolva!
Közel 300 ezer magyar 23 milliárd forint kártérítésre jogosult a légitársaságoktól. Az európai uniós törvények szerint, ha 3 óránál többet késik egy repülőgép vagy a légitársaság törli a járatot vagy túlfoglalt járat miatt valaki nem fér fel a gépre, akkor az utast kártérítés illeti meg. A jegy eredeti árától függetlenül 250,400, illetve 600 euró pénzügyi kártérítésre lehet jogosult az utas. A kártérítés összege egyébként az útvonal hosszától függ.
Vágólapra másolva!

Mi azt vállaljuk, hogy 25 százalékos sikerdíj ellenében az utas helyett felvesszük a légitársasággal a kapcsolatot, és megpróbálunk velük peren kívül megegyezni, mondta Ralph Pais a Claim it alapító-vezérigazgatója.

A Claim it ötlete akkor született meg, amikor egyik utazásom során egy repülőjárat jelentős késéssel érkezett, ezért alaposabban utána néztem az utasok jogainak. Kiderült, hogy

amire sok millió európai ember jogosult lenne. Csupán a kártérítésre jogosult utasok 7 százaléka él ezzel a jogával – mondta Ralph Pais.

Forrás: MTI/EPA/Jason Calston

A vállalat 2012-ben alakult, és több európai országban van képviselete. Többek között Belgiumban, Németországban, Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban és most már Magyarországon is.

A kártérítés fix összegű, teljesen független attól, hogy az adott utas a repülőjegyért mennyit fizetett. Tehát mindegy, hogy egy nemzeti légitársasággal utazott, vagy egy fapados céggel. A kártérítés akkor jár,

ha a károsult utas európai reptérről indult és európai reptérre érkezett

– mondta Ralph Pais.

A légi társaságok legtöbb esetben nem hajlandók elismerni az anyagi felelősségüket. Ez az esetek többségében a stratégiájuk fontos része.

A Calim it a perre vitt esetek 90 százalékában kiharcolja a kártérítést Forrás: MTI/Varga György

Azokban az országokban, ahol a Claim it már működik, ott fontos szereplővé vált. Az egyéni kárérvényesítési igényekkel ellentétben a Claim it-nek hamarabb fizetnek a légitársaságok - mondta Ralph Pais. Hozzátette, a kártérítési igény benyújtásához nincs szükség másra, mint egy úti okmányra, a repülőjegy másolatára és egy meghatalmazásra, amelyben a Claim it kizárólagosságot vállal a kártérítés behajtására.

Amikor egy repülőgép késése miatt elindítunk egy kártérítési igényt, akkor először megpróbálunk peren kívül megegyezni, az esetek felében ez működik is. A perre vitt ügyekben pedig 90 százalékos sikert ér el a Claim it.

A pórul járt utasok 97 százaléka még nem perelt

A pénzügyi követelések, vagyis

kártérítések visszamenőleges hossza Magyarországon viszonylag magas, 5 évig élhetünk légitársaságoknál a kárigénnyel.

Belgiumban a kárigény benyújtásának határideje csak egy év, az Egyesült Királyságban pedig hat év.

Ralph Pais azt mondta,

75 millió euró

jár még a magyar utasoknak, ugyanis az elmúlt öt évben ennyi kártérítési igényt nem érvényesítettek a légitársaságokkal szemben.

Ez legalább 297 ezer magyar utast jelent, aki azon a 2300 járaton utazott, amely 2-3 órát késett, vagy törölték a légi forgalomból. Az utasok 97 százaléka még nem élt a kártérítési igényével – hívta fel a figyelmet Ralph Pais.

A Claim it-et 2012-ben alapították, kezdetben az esetek 80 százaléka került a bíróságok elé, ma az arány 50-50 százalékos. Vagyis a problémás ügyek felében peren kívül meg tudnak egyezni a kártérítés összegéről a légitársaságokkal.

Más kártérítés jár, ha valaki a tengerparti lubickolását kési le, mint ha egy ügyvéd a tárgyalására nem ér oda a repülőgép késése miatt Forrás: Dreamstime

Azoknak az ügyeknek, amivel foglalkozunk a 92-93 százaléka sikeres, vagyis kártérítést fizetnek a légitársaságok – tette hozzá az alapító.

Ralph Pais szerint más a kártérítés összege, ha valaki egy tengerparti nyaralást kezdhet meg 3 vagy több órával később, mintha egy ügyvéd a légitársaság késése miatt nem ér oda egy tárgyalásra.

Mikor nem érdemes perelni

  • extrém időjárás esetén, például ha valaki az Eyjafjallajökull vulkán kitörésekor (ez ugyan 2010-ben volt) nem tudott időben repülőre szállni
  • nem érdemes perelni, ha a légitársaság alkalmazottai sztrájkba kezdenek
  • háborús helyzetben
  • a repülőgép fedélzetén rosszul lesz egy utas, és le kell szállni, emiatt nem vonható felelősségre egy légitársaság

A légitársaságok mindig megpróbálják kihúzni magukat a felelősség alól. Klasszikus érv, hogy nem az ő hibájuk miatt késett órákat a gép. Ralph Pais szerint

egy gép műszaki meghibásodása miatt bekövetkezett késés igenis a légitársaság hibája,

minden szakmának meg van a kockázata, műszaki hibára nem lehet hivatkozni.

Schmidt Richard ügyvéd, aki majd képviselni fogja a magyar utasokat az Origónak azt mondta, hogy azoknál a légitársaságoknál lehet gond, amelyeknek nincs európai székhelyük, de a gép mégis európai országból szállt fel és európai országban landolt. Ez az út még nincs kijárva, de rájuk is vonatkoznak az uniós jogszabályok, vagyis ha 3 órát késik a gép, akkor az utas élhet kártérítési igényével.

A peres ügyeket a magyar bíróságokon tárgyalják majd, ha a kártérítési igénnyel fellépő utas magyar volt. A légitársaságok jogerős döntésig mennek, nem adják fel menet közben - hivatkozott az ügyvéd korábbi uniós perekre. Az uniós bíróságok nagyon fogyasztóbarátok és ugyanezt a joggyakorlatot kell majd alkalmaznia a magyar bíróságoknak is - tette hozzá az ügyvéd.

Fapados vs. nemzeti légitársaság

Az ügyvezető szerint egyébként nincs különbség megbízhatóság tekintetében a fapados és a nemzeti légitársaságok között.

Ralph Pais szerint nem jellemző, hogy kevésbé megbízhatóak a fapadosok, mint a nemzeti légitársaságok. De a költségeket mindenki szeretné a lehető legalacsonyabban tartani. A fapadosok gyakran negatívan nyilatkoznak a Claim it-hez hasonló szervezetekről. Azt vetik fel, hogy egy 36 eurós repülőjegy esetén, hogyan várható el, hogy 600 eurós kártérítést fizessenek.

Nincs különbség a nemzeti légitársaságok és a fapadosok között megbízhatóság tekintetében Fotó: Marton Szilvia - Origo

Csak tettetik, hogy ők mennyire olcsók, nekik is bele kell számítani a repülőjegyek árába azt a szituációt, ha esetleg technikai okok miatt késik egy gép – tette hozzá Ralph Pais.