23 milliárd forintot kaphatnak a pórul járt magyarok a légitársaságoktól

2016.09.08. 15:53

Közel 300 ezer magyar 23 milliárd forint kártérítésre jogosult a légitársaságoktól. Az európai uniós törvények szerint, ha 3 óránál többet késik egy repülőgép vagy a légitársaság törli a járatot vagy túlfoglalt járat miatt valaki nem fér fel a gépre, akkor az utast kártérítés illeti meg. A jegy eredeti árától függetlenül 250,400, illetve 600 euró pénzügyi kártérítésre lehet jogosult az utas. A kártérítés összege egyébként az útvonal hosszától függ.

Mi azt vállaljuk, hogy 25 százalékos sikerdíj ellenében az utas helyett felvesszük a légitársasággal a kapcsolatot, és megpróbálunk velük peren kívül megegyezni, mondta Ralph Pais a Claim it alapító-vezérigazgatója.

A Claim it ötlete akkor született meg, amikor egyik utazásom során egy repülőjárat jelentős késéssel érkezett, ezért alaposabban utána néztem az utasok jogainak. Kiderült, hogy Európában évente 3 milliárd eurónyi kártérítés igénylése marad el, amire sok millió európai ember jogosult lenne. Csupán a kártérítésre jogosult utasok 7 százaléka él ezzel a jogával – mondta Ralph Pais.

Forrás: MTI/EPA/Jason Calston

A vállalat 2012-ben alakult, és több európai országban van képviselete. Többek között Belgiumban, Németországban, Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban és most már Magyarországon is.

A kártérítés fix összegű, teljesen független attól, hogy az adott utas a repülőjegyért mennyit fizetett. Tehát mindegy, hogy egy nemzeti légitársasággal utazott, vagy egy fapados céggel. A kártérítés akkor jár, ha a károsult utas európai reptérről indult és európai reptérre érkezett – mondta Ralph Pais.

A légi társaságok legtöbb esetben nem hajlandók elismerni az anyagi felelősségüket. Ez az esetek többségében a stratégiájuk fontos része. 

A Calim it a perre vitt esetek 90 százalékában kiharcolja a kártérítést

Forrás: MTI/Varga György

Azokban az országokban, ahol a Claim it már működik, ott fontos szereplővé vált. Az egyéni kárérvényesítési igényekkel ellentétben a Claim it-nek hamarabb fizetnek a légitársaságok - mondta Ralph Pais. Hozzátette, a kártérítési igény benyújtásához nincs szükség másra, mint egy úti okmányra, a repülőjegy másolatára és egy meghatalmazásra, amelyben a Claim it kizárólagosságot vállal a kártérítés behajtására.

Amikor egy repülőgép késése miatt elindítunk egy kártérítési igényt, akkor először megpróbálunk peren kívül megegyezni, az esetek felében ez működik is. A perre vitt ügyekben pedig 90 százalékos sikert ér el a Claim it.

A pórul járt utasok 97 százaléka még nem perelt

A pénzügyi követelések, vagyis kártérítések visszamenőleges hossza Magyarországon viszonylag magas, 5 évig élhetünk légitársaságoknál a kárigénnyel.Belgiumban a kárigény benyújtásának határideje csak egy év, az Egyesült Királyságban pedig hat év.

Ralph Pais azt mondta, 75 millió euró jár még a magyar utasoknak, ugyanis az elmúlt öt évben ennyi kártérítési igényt nem érvényesítettek a légitársaságokkal szemben.

Ez legalább 297 ezer magyar utast jelent, aki azon a 2300 járaton utazott, amely 2-3 órát késett, vagy törölték a légi forgalomból. Az utasok 97 százaléka még nem élt a kártérítési igényével – hívta fel a figyelmet Ralph Pais.

A Claim it-et 2012-ben alapították, kezdetben az esetek 80 százaléka került a bíróságok elé, ma az arány 50-50 százalékos. Vagyis a problémás ügyek felében peren kívül meg tudnak egyezni a kártérítés összegéről a légitársaságokkal.

Más kártérítés jár, ha valaki a tengerparti lubickolását kési le, mint ha egy ügyvéd a tárgyalására nem ér oda a repülőgép késése miatt

Forrás: Dreamstime

Azoknak az ügyeknek, amivel foglalkozunk a 92-93 százaléka sikeres, vagyis kártérítést fizetnek a légitársaságok – tette hozzá az alapító.

Ralph Pais szerint más a kártérítés összege, ha valaki egy tengerparti nyaralást kezdhet meg 3 vagy több órával később, mintha egy ügyvéd a légitársaság késése miatt nem ér oda egy tárgyalásra.

Mikor nem érdemes perelni

  • extrém időjárás esetén, például ha valaki az Eyjafjallajökull vulkán kitörésekor (ez ugyan 2010-ben volt) nem tudott időben repülőre szállni
  • nem érdemes perelni, ha a légitársaság alkalmazottai sztrájkba kezdenek
  • háborús helyzetben
  • a repülőgép fedélzetén rosszul lesz egy utas, és le kell szállni, emiatt nem vonható felelősségre egy légitársaság

A légitársaságok mindig megpróbálják kihúzni magukat a felelősség alól. Klasszikus érv, hogy nem az ő hibájuk miatt késett órákat a gép. Ralph Pais szerint

egy gép műszaki meghibásodása miatt bekövetkezett késés igenis a légitársaság hibája,

minden szakmának meg van a kockázata, műszaki hibára nem lehet hivatkozni.

Schmidt Richard ügyvéd, aki majd képviselni fogja a magyar utasokat az Origónak azt mondta, hogy azoknál a légitársaságoknál lehet gond, amelyeknek nincs európai székhelyük, de a gép mégis európai országból szállt fel és európai országban landolt. Ez az út még nincs kijárva, de rájuk is vonatkoznak az uniós jogszabályok, vagyis ha 3 órát késik a gép, akkor az utas élhet kártérítési igényével.

A peres ügyeket a magyar bíróságokon tárgyalják majd, ha a kártérítési igénnyel fellépő utas magyar volt. A légitársaságok jogerős döntésig mennek, nem adják fel menet közben - hivatkozott az ügyvéd korábbi uniós perekre. Az uniós bíróságok nagyon fogyasztóbarátok és ugyanezt a joggyakorlatot kell majd alkalmaznia a magyar bíróságoknak is - tette hozzá az ügyvéd.

Fapados vs. nemzeti légitársaság

Az ügyvezető szerint egyébként nincs különbség megbízhatóság tekintetében a fapados és a nemzeti légitársaságok között.

Ralph Pais szerint nem jellemző, hogy kevésbé megbízhatóak a fapadosok, mint a nemzeti légitársaságok. De a költségeket mindenki szeretné a lehető legalacsonyabban tartani. A fapadosok gyakran negatívan nyilatkoznak a Claim it-hez hasonló szervezetekről. Azt vetik fel, hogy egy 36 eurós repülőjegy esetén, hogyan várható el, hogy 600 eurós kártérítést fizessenek.

Nincs különbség a nemzeti légitársaságok és a fapadosok között megbízhatóság tekintetében

Fotó: Marton Szilvia - Origo

 

Csak tettetik, hogy ők mennyire olcsók, nekik is bele kell számítani a repülőjegyek árába azt a szituációt, ha esetleg technikai okok miatt késik egy gép – tette hozzá Ralph Pais.

Előző
  • 1
  • 2
Következő