Villamos lett a bicikli

2016.11.25. 16:05

A magyar kerékpárgyártás nem kap akkora figyelmet, mint a járműipar egyéb szegmensei, pedig hazánk itt is világszínvonalat képvisel. Egész Európában közkedvelt prémiummárkák gyártása folyik egy Szolnok melletti üzemben, ráadásul három éve saját kerékpárjuk is van. Az Accell-Hunland Kft.-nél jártunk. 

Az Accell gyára 24 ezer négyzetméteren terül el, a januártól májusig tartó csúcsidőben 650 dolgozót foglalkoztat. 2001-ben vázfestőüzemként alakult, az első kerékpár a következő év augusztusában gördült le a szerelősorról. 

Ezt követte még néhány, így 2015 októberében a kétmilliomodik kétkerekűt ünnepelhették. 

Sok Ghost, Lapierre vagy Haibike is itt készül. 

Accell-gyár

Forrás: Origo

Speciális gépek

A gyár kapacitását jól szemlélteti, hogy amíg mentünk egy kört a raktárban, az egyik gyártósoron hét darab kerékpárt szereltek össze. A dolgozóknak részfeladataik vannak, egyikük csak a bowdent húzza be a vázba, a következő a fékeket csavarozza fel. 

A matricázást nők végzik, mert a férfiak türelmetlennek bizonyultak hozzá. 

Mindenkinek megvan a maga feladata

Forrás: Origo

A küllőket olyan speciális gépben állítják be, amelyik ötszáz kilométernyi tekerést vált ki. Így többé nem kell küllőhúzásra visszahordani az újonnan vásárolt biciklit. 

Van automatizált targoncájuk, amely magától teszi a dolgát a raktárban. 

A legnagyobb adujuk azonban a világviszonylatban is rendkívül ritka festési eljárás. A végeredmény olyan különleges, hogy fényképezni és videózni sem lehetett a berendezést. Egy bonyolult gépezet egyenletesen szórja fel a vázak felületére a vízbázisú – így teljesen környezetbarát – festéket, melyet a matricázás után matt vagy fényes lakkal látnak el. Így kapjuk meg az ütésálló és strapabíró fényezést, amit kalapáccsal is verhettem, úgy sem pattogzott le. 

Ezeket az alapanyagokat a BMW is használja. 

Amiben a bringa az autók előtt jár

És ha már járműipar. A kerékpárgyártás sokkal előrébb tart az elektromotorok terén, mint az autók. Nyugaton már most hatalmas piacot uralnak az úgynevezett e-bike-ok, ezen belül a pedelec (PEDal ELEctric Cycle) kerékpárok. Ma már az Accell-Hunland gyárában is ezek készülnek többségében.

A gyár három éve döntött úgy, hogy a tapasztalatokra építve saját márkát hoz létre. Az üzemben rejlő maradék kapacitást kihasználva egy olcsóbb, ám minőségileg élvonalbeli kerékpárt vezettek piacra. A Bad-bike így teljes mértékben magyar termék, a Baddog a férfi, a Badcat pedig a női részleg fantázianeve.

Rossz kutyák és rossz macskák gyűjteménye

Forrás: Origo

Igaz, hogy Magyarországon jelenleg még gyerekcipőben jár a pedelec, de az Accell Kft. cégvezetője, Steurer Zsolt szerint mi is csatlakozni fogunk a nyugati mintához. Egyszerűen azért, mert a pedelec kerékpárok a jövőt jelentik. 

Németországban az évente gyártott körülbelül kétmillió bicikli már csaknem egynegyede elektromos. 

Robogó helyett

A pedelec nyugati térnyerése elsősorban sokoldalú felhasználásának és hatékonyságának tudható be. Kiterjeszti a kerékpározás határait, hisz míg egy normál biciklit átlagosan 3-5 kilométerre használunk, egy elektromos változattal már 20-30 kilométert is teker a tulajdonos naponta. És ez bőven nem az akkumulátor végét jelenti, egy modern pedelec akár 80–100 kilométerre is elvisz. 

Kiváltja a városi robogózást, sokaknál már a kocsit is. Környezetbarát, egészséges és gyors közlekedési módot biztosít, külföldön sok fiatal választja első autó helyett. 

„A pedelec legnagyobb előnye, hogy mindenki jól jár vele” – mondta Steurer Zsolt. A cégvezető személyesen vitt körbe minket a gyárban. Szemmel láthatóan közvetlen kapcsolatban van a munkásokkal. „A felhasználó egy egészen új világba csöppen, melyből többé nem akar kiszállni. A gyártó pedig az árbevétel növekedését kapja cserébe. A mi cégünk például megduplázta árbevételét az e-bike-ok gyártása óta, idén 170 millió euró körül zárhatunk.” 

A kétmilliomodik itt gyártott kerékpár is pedelec volt

Forrás: Origo

„Gyakorlatilag egy véletlen miatt kerültem ide – mondta Steurer Zsolt. – Siófokon kerestek vezetői pozícióba embert, én pedig, székesfehérvári lévén, már láttam is magam a Balatonban. Később kiderült, hogy a holland kontakt rosszul mondta, Szolnokról van szó, ám már az első találkozón olyan légkör alakult ki, hogy a főnökség ragaszkodott hozzám. Annak ellenére is, hogy én már nem akartam a munkát a komoly távolság miatt. Mivel azonban a feleségem is beadta a derekát, elvállaltam, és nincs miért megbánnom.”

„Gyerekkorom óta részese a kerékpár az életemnek. Volt egy tömörgumis bicajom, erről egy Szputnyikra nyergeltem át. Le sem lehetett lőni róla. Aztán így jött ki, megint a kétkerekűeknél kötöttem ki.”

A közvetlen főnök: Steurer Zsolt büszke arra, amit elértek

Forrás: Origo

A saját márkáik, a Baddog és a Badcat egyre népszerűbbek. A cél, hogy minden évben megduplázzák a saját kerékpárok eladását.