Új ajánlást vezetett be a jegybank a lakossági banki termékekre

2016. 08. 18. Budapest Illusztráció MNB Magyar Nemzeti Bank Szabadság tér 9. Épület, Magyar Nemzeti Bank (MNB) Magyarország központi bankja
Magyar Nemzeti Bank (MNB) Magyarország központi bankja. 2016. 08. 18.
Vágólapra másolva!
Hatályba lépett az MNB pénzügyi szervezetek lakossági termékfelügyeleti tevékenységét szabályozó ajánlása, amelynek alkalmazását a jegybank jövő januártól várja el az érintett piaci szereplőktől. A cél, hogy a pénzügyi fogyasztóvédelmi szempontok már a lakossági termékek tervezése során is érvényesüljenek, továbbá a kialakítás és az értékesítés is a tényleges fogyasztói érdekek figyelembevételével, az ügyfelek valós igényeihez mérten történjen.
Vágólapra másolva!

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa elfogadta a pénzügyi szervezetek lakossági termékfelügyeleti tevékenységéről szóló jegybanki ajánlást. A dokumentumban előírtak alkalmazását az MNB 2017. január 3-tól várja el a pénzügyi piac szereplőitől, amelyek érdekképviseleteivel előzetesen széles körű szakmai konzultációt folytatott a témáról. A friss jegybanki ajánlás a lakossági pénzpiaci (banki) termékeket fejlesztő és forgalmazó pénzügyi intézmények (illetve közvetítők) számára fogalmaz meg alkalmazandó elveket.

Az ajánlás kapcsán az MNB alapvető elvárása, hogy a pénzügyi intézmények egy új (vagy jelentősen átalakított) termék fejlesztése és értékesítése során – a jogszabályok betartásán túl – oly módon biztosítsák a fogyasztói érdekek és célok érvényesülését, hogy a lakossági ügyfelek minden esetben az igényeikhez igazodó pénzügyi termékekhez juthassanak hozzá.

A termékfejlesztőkkel szemben elvárás, hogy

csak olyan tulajdonságokkal, díjakkal és kockázatokkal rendelkező termékeket alakítsanak ki és hozzanak forgalomba, amelyek megfelelnek a – lakossági – célpiac jellemzőinek, érdekeinek.

Vizsgálniuk kell azt is, hogy a termékek hogyan illeszkednek a már meglévő termékválasztékba, valamint, hogy a túlságosan sok termékváltozat nem akadályozza-e a felelős fogyasztói döntéshozatalt. Az MNB elvárja továbbá termékek forgalomba hozatal előtti – piaci stresszhelyzeteken alapuló – tesztelését, a termékek nyomon követését, s probléma esetén azok átalakítását.

Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Alapvető jelentőségű, hogy a termékfejlesztők olyan forgalmazókat válasszanak, akik rendelkeznek a termékek értékesítéséhez és a megfelelő ügyfél-tájékoztatáshoz szükséges tudással, szakértelemmel és képességgel. A forgalmazó csak indokolt esetben (és konkrét adatokkal alátámasztva) kínálhatja a terméket az előre meghatározott célpiacon kívüli fogyasztónak. Mindemellett konkrét elvárás, hogy a forgalmazó – a fogyasztói döntéshozatalt megelőzően – tegye nyilvánosan megismerhetővé a termék fő jellemzőit, kockázatait és annak teljes megfizetendő árát (beleértve az összes díjat, terhet és költséget).

Az MNB az ajánlást a vonatkozó uniós iránymutatásnak való megfelelés érdekében, a jegybank fogyasztóvédelmi stratégiájának keretében, továbbá a hazai és uniós jogszabályok egységes alkalmazása, valamint az azokhoz kapcsolódó jó gyakorlatok érvényre juttatása céljából alkotta. Megjegyzendő, hogy az ajánlás személyi címzetti köre – az uniós iránymutatásokban foglalt, az egyes hatáskörrel rendelkező hatóságok mérlegelési körébe utalt döntési kompetencia alapján – kiterjesztésre került a jelzáloghitel-közvetítők mellett minden más pénzpiaci közvetítőre is, továbbá a hitelintézetek mellett a pénzügyi vállalkozásokra is.