A posta állta a sarat a karácsonyi csomagrohamban

logisztikai központ
Budaörs, 2014. december 19. A Magyar Posta Zrt. új levélfeldolgozó gépsora a budaörsi országos logisztikai központban 2014. december 19-én. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Vágólapra másolva!
A webes rendelések váratlan megugrása nehéz feladat elé állította a Magyar Postát. Az előző év végéhez képest most 30 százalékkal több csomagot kellett eljuttatniuk a megrendelőkhöz. Aztán ott voltak az Erzsébet-utalványok, amelyeket végül határidő előtt kivittek mindenkinek. Mindezekről Majláth Zsoltot, a Magyar Posta operációs vezérigazgató-helyettesét faggattuk.
Vágólapra másolva!

Van még olyan csomag, amely nem érkezett meg a címzetthez, pedig karácsonyra vagy környékére meg kellett volna érkeznie?

Mielőtt erre választ adnék, nagyon fontos lenne tisztázni, hogy mit értünk csomagküldemény alatt. A nyilvánosság előtt ugyanis az egyes szolgáltatási típusok összemosódnak, és ez számos ügyfélpanaszt generál a mi oldalunkon is. A csomagküldemény mind belföldön, mind külföldön az a küldeménytípus, amely feladásakor csomagként, az ahhoz tartozó szolgáltatási díjért és szolgáltatási szinten kerül feladásra. Ez azért fontos, mert sok esetben a címzett csomagként várja a postatechnikailag levélként feladott, terméket tartalmazó levélküldeményeket is.

Majláth Zsolt, a Magyar Posta operációs vezérigazgató-helyettese Forrás: Origo

A nemzetközi küldeményforgalomban állandó jelenség, hogy az alacsony postázási költséget vagy ingyenes szállítást jelző webáruházak jellemzően nem csomagként postázzák a küldeményeket, hanem nemzetközi közönséges vagy ajánlott levélként. Az alacsony vagy ingyenes postázási költség mögött tehát nem egy magas értékű csomagszolgáltatás áll, és ezzel nincsenek tisztában az ügyfelek. A nemzetközi ajánlott vagy közönséges küldeményekhez nem társul részletes nyomkövetés és kézbesítési időgarancia sem.

Azok a szállítási információk, amelyeket a címzettek a webáruházak oldalain elérnek, nem tényleges információk, csupán a feladó előrejelzései becslések alapján, így nem is nevezhetőek nyomonkövetési információknak. A nemzetközi ajánlott vagy közönséges levélként feladott árutartalmú küldemények átfutási ideje jelentős mértékben függ több tényezőtől is: a feladó aktuális árukészletétől, ezek feladási ciklusaitól, a felvételt végző nemzetközi posta átfutási idejétől, a szállítást végző légitársaság aktuális kapacitásaitól és tranzitidejétől, a beérkezést követő esetleges vámkezelési feladatoktól és a Magyar Posta kézbesítési teljesítményétől is.

A Magyar Posta új levélfeldolgozó gépsora Budaörsön Forrás: MTI/Máthé Zoltán

A fentiek alapján kijelenthető, hogy nincs olyan karácsonyi csomag, amely ne érkezett volna meg a címzetthez. (Külföldről érkező küldemények esetében természetesen ez akkor érvényes, ha egyáltalán már beérkezett az országba.) A Magyar Posta annak érdekében, hogy minden csomag ott lehessen a karácsonyfa alatt, még december 24-én is kézbesített.

Jelen pillanatban a postai csomaglogisztikában semmiféle csúszás, torlódás nincsen.


Az említett, csomagként viselkedő levéltermékek vonatkozásában azonban ki kell jelenteni, hogy ezen küldemények esetében a teljes nemzetközi kereskedelmi láncban komoly fennakadások történtek az év utolsó másfél hónapjában. Az átfutási időkre hatásuk volt az egyes légitársaságoknál lezajlott, többnapos sztrájkoknak is. A nemzetközi légi szállításban karácsony előtt és még most is jelentős küldeménymennyiség tapasztalható, amely torlódásokat okoz az egyes, köztük európai tranzitreptereken.

Erre a Magyar Postának semmiféle ráhatása nincsen.

Így fordulhat elő, hogy még most is érkeznek be a Magyar Posta Nemzetközi Postakicserélő Központjába olyan rakományok, amelyekben előfordulnak novemberi feladású tengerentúli és távol-keleti küldemények.

Összességében kijelenthető, hogy a karácsonyt megelőző három hétben olyan extrém mennyiségű csomag érkezett, amelynek volumene jelentősen meghaladta a 2015-ben készült, éves tervben szereplő mennyiséget. Ilyen mértékű felfutásra az internetes kereskedők sem számítottak. Voltak olyan napok, amikor az előre jelzett küldeménymennyiség többszöröse érkezett.

Az év legforgalmasabbnak számító időszaka november közepétől december közepéig tart jellemzően.

2016-ban ebben az időszakban az egy évvel korábbihoz képest – belföldi viszonylatban – átlagosan 30 százalékkal több volt a csomagküldemény.

Az Országos Logisztikai Központban végezzük a belföldön feladott csomagok feldolgozásának jelentős részét. Az üzem feldolgozási képessége optimálisan napi 60-70 ezer csomag.

Ehhez képest voltak olyan napok, amikor 120 ezer vagy a feletti csomag érkezett.

Ez önmagában természetesen megfelelő munkaszervezéssel és kapacitásbővítéssel kezelhető, azonban nagyon fontos, hogy az a 120 ezer darab csomag milyen méretű, súlyú és milyen tartalmú. Míg 2015-ben például elsősorban a kisebb térfogatú elektronikai eszközök (mobiltelefon, tablet), addig a tavalyi évben a webáruházak akcióiban meghirdetett nagy képernyős tévék és háztartási gépek voltak jellemzők. Erről nem volt előzetes információnk, így ez nem volt előre látható, tervezhető, holott ezek feldolgozása és kézbesítése jelentősebb erőforrást igényel, akár a feldolgozásra, akár a szállításra és kézbesítésre gondolunk, hiszen helyigényük mind a tárolás, mind a szállítóeszközök terhelése során jelentős, mozgatásuk pedig több humánerőforrást és időt emészt fel.

A Magyar Posta munkatársa mutatja a nyugdíjasoknak kézbesítendő Erzsébet-utalványokat tartalmazó borítékokat Forrás: MTI/Balogh Zoltán

Mekkora volt a legnagyobb csúszás a csomagkézbesítésben decemberben?

Összességében elmondható, hogy a legnagyobb forgalmú hetekben a küldemények kétharmadát a vállalt határidőn belül kézbesítettük. A fennmaradó résznél fordultak elő csúszások, de jellemzően ezekben az esetekben is 3 munkanapon belül eljuttattuk a küldeményeket a címzettekhez. Sajnos ekkora volumennél óhatatlanul előfordul, hogy egy-egy esetben munkahiba történik, és a küldemény később ér célba, de ennek mennyisége elenyésző volt. Fontos megjegyezni, hogy

azokban az esetekben, amikor a csúszás a posta hibájából történik, kártérítést fizetünk a feladónak.

Miből adódtak a csúszások?

Természetesen nem tartjuk megfelelőnek, hogy csúszások következzenek be, ezért a Magyar Posta új menedzsmentjének egyik legfontosabb feladata, hogy fejlessze a belső technológiai színvonalat, és a jövőben mindenkor maradéktalanul tudja teljesíteni a vállalt kötelezettségeket. Ez természetesen egy rendkívül összetett és nagy rendszer reformálását, fejlesztését jelenti, amelyet megkezdtünk, de látni kell, hogy a szükséges infrastrukturális, technológiai és humánerőforrás-fejlesztésekhez idő kell.

A fentebb említett eltolódás a nagyobb méretű és súlyú küldemények felé nem tette lehetővé azok automatizált rendszeren történő feldolgozását. Ezek csak manuálisan kezelhetőek, amely rendkívüli mértékű hely- és humánerőforrás-igényt jelentett.

Ezt nehezítette, hogy – a piac többi szereplőjéhez hasonlóan – nekünk is kezelnünk kell a logisztikai területen tapasztalható és egyre erősödő munkaerőhiányt. Ez főként a központi régióban és Nyugat-Magyarországon jellemző, különösen a kézbesítői és feldolgozói munkaköröknél. Bár mindent megtettünk annak érdekében, hogy kellő emberünk legyen a karácsonyi szezonra, az olyan nem várt, hirtelen volumenemelkedésre, mint ami a november végi, december közepi időszakot jellemezte – minden igyekezetünk, toborzásunk ellenére – nem tudtunk azonnal több erőforrást beállítani.

Új, elektromos autókat kapott a Magyar Posta Fotó: Polyak Attila - Origo

Évente hány csomagot kézbesítenek? Mi a tendencia? A webáruházak elterjedése milyen hatással van a csomagkézbesítések számára?

Évek óta megfigyelhető trend, hogy évi 10-15 százalékot emelkedik az e-kereskedelem miatt a csomagmennyiség. 2016-ban 15 százalékos emelkedést realizáltunk a 2015-ös évhez képest, amely az előző évi 15 millió darab belföldi csomaghoz képest 2016-ban – a még nem végleges statisztikai adataink alapján – csaknem 17,4 millió darab csomag kezelését jelenti. 2015-ben közel 600 ezer darab volt a nemzetközi csomagmennyiség (kimenő és beérkező küldemények összesen),

ez a típus 2016-ban csaknem 700 ezer darabra növekedett.

Mindezeken felül ott vannak a nemzetközi regisztrált és nem regisztrált árutartalmú küldemények, amelyek a postai kezelésben nem minősülnek csomagnak, de lényegében az ügyfelek akként használják. Ilyen típusú küldeményekből 2015. november–decemberben nagyságrendileg 3 millió darab érkezett be az országba, míg 2016-ban ez a szám meghaladta a 4 millió darabot, ami csaknem 34 százalékos emelkedést jelent.

Mekkora összegért vállalták volna először az Erzsébet-utalványok kézbesítését? Miért drágállta akkor a kormány az árát? Mekkora kedvezményt adtak másodszorra?

A Magyar Posta a nagy ügyfeleivel – így az Erzsébet-utalványok kézbesítésére megbízást adó, Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatósággal is – mindig tárgyalások útján alakítja ki egy adott feladat ellátásának árát.

Az árképzés számos paramétertől függ,

például, hogy mekkora mennyiségű, milyen küldeménytípusról van szó, továbbá milyen ütemezésben kell a feldolgozást, kézbesítést elvégezni. A tárgyalások ilyen esetekben több körben folynak, hiszen az összes paraméter tisztázása napokig is eltarthat, és természetesen ezek folyamán vannak közbenső értékek.

Mennyibe került egy darab tízezer forintnyi Erzsébet-utalványt tartalmazó boríték kézbesítése valójában?

A Magyar Posta darabonként 400 forintért vállalta az Erzsébet-utalványokat tartalmazó küldemények kézbesítését.

Vállalt szerződési határidő előtt teljesítették az utalványok kézbesítését. Ez mekkora pluszterhet jelentett a postásoknak?

A megállapodás értelmében 2016. december 31-ig kellett elvégezni a munkát, amelyet a határidő előtt teljesítettünk, hiszen december 30-ával bezárólag mindenkinél megkíséreltük a kézbesítést. Az Erzsébet-utalványok kézbesítését a levél- és utalványkézbesítésért felelős kollégák végezték. A csomagkézbesítői hálózat elkülönül ettől. A feladatot szoros határidővel kellett teljesíteni, ami rendkívüli intézkedéseket igényelt ugyan, de ez semmiféle gondot, fennakadást nem okozott. Ez persze annak is köszönhető, hogy mindenki, nemcsak a kézbesítők, hanem a feldolgozást végző szakemberek és az irányításban dolgozó kollégák is mindent megtettek a sikeres kézbesítés érdekében. Az ilyen helyzetekben a postás kollégák tiszteletet érdemlő módon, akár erejükön felül teljesítenek. Ezért köszönet illeti őket!

Pontosan hány Erzsébet-utalványt kellett kézbesíteni?

2,6 millió darabot.

Az ügyfelek 85 százaléka a címzés helyén vette át a küldeményt, a fennmaradó rész került a letéti postákra. Nagyságrendileg a küldemények kicsivel több, mint 1 százalékát kellett visszaküldenünk a feladó Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságnak valamilyen kézbesíthetetlenségi okból kifolyólag, például a címzett elköltözött, nem vette át a küldeményt, hibás volt a címzés

Érte-e bármilyen atrocitás a postásokat az Erzsébet-utalványok miatt? Támadás testileg vagy szóban?

Nem tudunk ilyen esetről. Fontos hangsúlyozni, hogy a kézbesítő kollégáink profi, jól felkészült szakemberek. A sajtóban sajnos elég sok dezinformáció keringett, ami persze nem könnyítette meg a munkájukat. De ők készséggel segítettek az ügyfeleknek, ha igény volt rá, megmutatták, hogy kell a perforáció mentén szétvágni a párosával csomagolt utalványokat.

Hogyan honorálták ezt a postásoknak?

A Magyar Postánál komplex ösztönző rendszer működik, amely az alapbéren túl, egyes feladatok ellátása után teljesítményarányosan pluszjuttatást biztosít. Az ösztönzési rendszer keretein belül honoráltuk a kézbesítőknek az Erzsébet-utalványok kézbesítését is.

Hány alkalmazottja van ma a Magyar Postának?

Az átlagos állományi létszám csaknem 30 ezer fő.

Hány kézbesítője van a Magyar Postának? Hány ember hiányzik a gépezetből?

A levél- és utalványkézbesítést jelenleg nagyságrendileg 9000 ember végzi, a csomagkézbesítésben pedig ezren vesznek részt. Ahogy már a csomaglogisztikát érintő kérdéseknél is említettem, a piac többi szereplőjéhez hasonlóan, nekünk is kezelnünk kell a logisztikai és kézbesítői területen tapasztalható és egyre erősödő munkaerőhiányt.

Ez főként a központi régióban és Nyugat-Magyarországon jellemző.

Nem beszélhetünk tehát országos és minden munkakörre kiterjedő generális problémáról, éppen ezért általánosságban nem tudok olyat mondani, hogy mekkora a munkaerőhiány. Van olyan terület és munkakör, ahol egyáltalán nincs, és van, ahol időszakosan eléri a 10 százalékot. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy ezt kezeljük, megoldjuk. Van a rendszerben akkora mozgástér még, hogy ahol hiány van, ott munkaerő- és feladatátcsoportosítással kezeljük a helyzetet, tehát a szolgáltatások ellátása sehol nem sérül. Nem tudom elégszer ismételni, hogy ez a postán meglévő munkakultúra és a postás kollégák odaadása nélkül nem lenne működőképes.

Mennyit keres átlagosan egy magyar postás?

Erre nem lehet általánosságban válaszolni. Több mint 800 munkakörben van alkalmazva a fent említett 30 000 munkavállaló.

Idén mekkora béremelésre számíthatnak a posta alkalmazottai?

A Magyar Posta Zrt.-nél jelenleg még tartanak a bértárgyalások. Azok lezárásáig a 2017. évre vonatkozó bérfejlesztésről nem áll módunkban nyilatkozni. Annyi elmondható, hogy megfelelve a jogszabályi elvárásoknak, a Magyar Posta Zrt. természetesen eleget tesz a minimálbér és a garantált bérminimum emelésének az érintett munkavállalói kör számára.