3000 milliárdot költenek útépítésre és -felújításra

útfelújítási program aszfaltozás dolgozik férfiak munkában FOTÓ ÁLTALÁNOS HÉTKÖZNAPI ÖLTÖZÉK TÁRGY útfelújítás védőöltözék
Medgyesbodzás, 2011. január 19. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. egyik munkatársa a Békés megyei Medgyesbodzás határában a frissen felhordott aszfaltréteget simítja. Teljes kapacitással végzik a kátyúzási munkálatokat Békés megye útjain. A rendkívül változatos időjárásnak köszönhetően jóval előbb és jóval nagyobb számban jelentek meg a kátyúk az utakon. A főutak aszfaltborításán ütőkátyú, még a mellékutak vegyes borításán sok apró kátyú okozza a gondot. Aszfaltmaróval felszedik a régi burkolatot, majd az úgynevezett aszfalt-újrahasznosító géppel felmelegítik, és újra visszajuttatják az útra és vibrációs hengerrel tömörítik. MTI Fotó: Rosta Tibor
Vágólapra másolva!
Az idén több mint 1200 kilométer út újulhat meg, a következő években pedig a kormánytervei szerint összesen 3000 milliárd forintot fordítanak majd útépítésre és -felújításra.
Vágólapra másolva!

Mintegy 3000 milliárd forint jut útépítésre és útkorszerűsítésre a következő években, az idén több mint 1200 kilométer út újulhat meg, a beruházásokat túlnyomórészt költségvetési forrásból fedezik - mondta Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikai államtitkára.

Közölte, hogy az idén az úthálózat felújítására és korszerűsítésére összesen több mint 140 milliárd forint, a tavalyi összeg duplája jut.

Az idei keret túlnyomó része, mintegy 100 milliárd forint állami forrás, ebből hozzávetőlegesen 850 kilométer út (600 kilométer mellékút, 200 kilométer főút, 50 kilométer gyorsforgalmi út) újulhat meg. További 44 milliárd forint uniós forrás jut mintegy 400 kilométer út korszerűsítésére.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. úthibák javításán dolgozó munkatársa Forrás: MTI/Mohai Balázs

Az államtitkár ismertette, hogy a kormány tavaly elfogadott közútfejlesztési koncepciója értelmében a jelenlegi 1450 kilométernyi gyorsforgalmi út mellé 2022-ig további több mint 900 kilométer autópálya, autóút vagy E-jelű út (európai közúti főútvonal) épül 2470 milliárd forintból.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. úthibák javításán dolgozó marófejes munkagépe Forrás: MTI/Mohai Balázs

Megkezdődött az útépítés Hatvan és Salgótarján között, lerakták az M44-es autópálya alapkövét és átadták a Szolnokra vezető gyorsforgalmi út munkaterületét - emlékeztetett. Az idei tervekben szerepel az M30-as autópálya továbbépítése, a Csorna-Sopron közötti M85-ös gyorsforgalmi út, valamint a Körmendet Rábafüzessel összekötő kétszer egy sávos út megépítése.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. egyik munkatársa az aszfaltréteget simítja Forrás: MTI/Rosta Tibor

Elindult továbbá a közbeszerzési eljárás a Kaposvárt az M7-es autópályával összekötő R67-es útra, valamint az M4-es autópálya határig tartó szakaszára. Folytatódik Berettyóújfaluig az M35-ös, valamint a Rajkát és Letenyét a határral összekötő M15-ös és M70-es kivitelezése is, a Zalaegerszeget az autópályával összekötő R76-os útra pedig még az idén megjelenik a tender.

Az államtitkár visszautalt arra, hogy 2010-ben a kormány jelentős karbantartási lemaradást örökölt, az úthálózat fele beavatkozásra szorult.

Emiatt 2014-ig 210 milliárd forintból mintegy 4000 kilométer, tavaly pedig 69 milliárd forintból 560 kilométer utat kellett korszerűsíteni.