Néhány ezer ügyfelet mozgathat meg idén a bankváltás

2017.02.15. 15:29

Főleg a prémiumügyfelek hajlandók arra, hogy átnézzék a banki ajánlatokat, és számlacsomagot váltsanak. Pedig ez ma már egy hétköznapi ügyintézés keretében is letudható. Új bank után legfeljebb hiteligénylés vagy munkahelyváltás miatt nézünk.

Tavaly október vége óta sima ügy bankot váltani: egy erről szóló jogszabálynak köszönhetően csak be kell sétálni egy bankfiókba, és be kell jelenteni a váltást. Innen már minden az új pénzintézet feladata. Nem kell vesződni a közüzemi szolgáltatók csoportos beszedési megbízásával, az állandó utalásokkal, elég ha az ügyintézőt felhatalmazza ezek áthozatalára az ügyfél. A bejelentést követő néhány napon belül már vége is az egész műveletnek. 

Az általunk megkérdezett 

bankok és szakértők szerint azonban ez a hatalmas lehetőség szinte alig érdekli az embereket. 

Csak bankszámlát nem nagyon szoktak váltani – mondta Gergely Péter, a Bankráció.hu alapítója. Ha döntenek is így, akkor sem az új szabályok miatt. 

Az OTP Banknál tavaly néhány százan éltek a bankváltás lehetőségével – tájékoztatta az Origót a pénzintézet. Az idén sem számítanak hatalmas áttörésre, naponta átlag tízen kérik a szolgáltatást. Ez hasonló trend mellett néhány ezer bankváltást jelentene egész évre, ami nem valami jelentős szám. 

Hasonlóan gyenge aktivitásról számolt be a CIB: tavaly és az idén is elenyésző lesz a bank szerint a hasonló kérelem. Még akkor is, ha a CIB nulla forintos számlát is vezet – persze csak az első évben teljesen ingyenes a csomag, utána a kapcsolódó szolgáltatásokért fizetni kell – nem várható, hogy tömegek hagyják ott megszokott számlájukat, bankjukat. 

Hitelt sem váltottak
Nemcsak a bankváltás hagyja hidegen az ügyfeleket, a devizahitelesek megmentésének utolsó elemeként bevezetett hitelkiváltást sem alkalmazták tömegek. Az MNB szerint egy százalék alatt maradt azok aránya, akik új banknál vagy bankon belül más szerződést kötöttek – mondta Sándorfi Balázs, a Bankmonitor ügyvezető, alapítója. Pedig egy átlagos szerződést alapul véve havonta akár tízezer, jellemzően azonban öt-hatezer forinttal lehetett csökkenteni a törlesztőrészlet összegét, ha az ügyfél egy régi hitelt új és korszerűre cserélt. Ez éves szinten átlagban 60 ezer forint megtakarítást jelenthetett, ami tízéves futamidő mellett 600 ezer forinttal csökkentette volna a fizetnivalót. A váltás ugyanakkor rendkívül bonyolult és hosszadalmas folyamat volt, így annak ellenére is csak pár ezren éltek vele, hogy több bank komolyan ráfeküdt az ügyfélszerzésre. Ma pedig ez már nincs is ingyen, összességében több százezer forint költség mellett lehetne csak hitelt és bankot váltani, ami nem ad nagy motivációt.

Ha váltanak, leginkább a díjak mérvadók, illetve számít, ha a bank extra szolgáltatást nyújt. Tipikusan ilyenek a visszatérítést nyújtó számlacsomagok – bankkártyás vásárlás, átutalás után az összeg két-három százalékát kapja vissza az ügyfél. Szintén szempont lehet a kártya díja és az egyes internetes és egyéb szolgáltatások költsége – rendszeres átutalás, csoportos beszedési megbízás. Átlagos kártyahasználónak a számla és a kártya azért nem nagy költség, éves szinten akár néhány ezer forintért is le lehet tudni ezeket, ez általában havi 300-400 forint. 

Átlagos használónak minősül a hozzávetőleg 200 ezer forint havi jövedelemmel rendelkező ügyfél, aki néhány netes tranzakcióval és kártyás fizetéssel intézi ügyeit. Ebben a szegmensben a tízezer forintnál magasabb költség már nagyon magasnak számít. 

Csak egyszer kellene sorba állniFotó: Mudra László - Origo

A prémiumkategóriás ügyfelek – ők 400 ezer forint felett rendelkeznek havonta, és amit lehet kártyával fizetnek, illetve utalnak – már jobban járnak, ha alaposan áttanulmányozzák az ajánlatokat, mert ebben a szegmensben már sokkal nagyobb különbségek vannak: akár tízezer forint alatti éves költséggel is meg lehet úszni, ám könnyen elérheti akár a 25 ezer forintot is az éves költség. Sok múlik persze az igényelt kártyán is, ez eléggé megnyomhatja a költségeket. 

Szintén bankváltást hozhat, ha az ügyfél hitelt vesz fel. Az esetek többségében kamatkedvezményt vagy más könnyítést kap az ügyfél, ha a hitelt nyújtó banknál vezeti a számláját. És mivel két számlát vezetni nem nagyon éri meg, ilyen esetben hajlandók az emberek áttérni. Aztán ha lejár a hitel, nem nézik meg persze, megéri-e nekik ez a számlacsomag. Szóba jöhet még a munkahelyváltás is, ez akkor lehet releváns, ha a munkaadónak speciális szerződése van egy adott bankkal, így az alkalmazottak kedvezményes ajánlatokat kapnak a mezei ügyfelekhez képest.