Ahol anyáinkból is programozó válhat

Izrael Názáret startup kereskedőház
Názáret - a világ egyik legfontosabb zarándokhelye, az isteni kinyilatkoztatás helyszíne
Vágólapra másolva!
A Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) InnoTrade programjának szervezésében kilenc magyar innovatív vállalkozás érkezett Izraelbe, hogy befektetőket találjanak, üzleti kapcsolatokat építsenek. Izraelben is hétköznapi emberek élnek, akik igyekeznek a lehető legjobban és legértékesebben megélni mindennapjaikat. Ez igaz és ez így nem is túl különleges. De abban azért már van valami izgalmas íz és fűszer, ha azt mondjuk, hogy az új startupunk első kódsorait az isteni kinyilatkoztatás helyszínén írjuk meg, ott, ahol Gábriel arkangyal megjelent Máriának és megjövendölte a Megváltó megszületését. Folytatjuk inspirációs- és befektetővadász túránkat a MNKH-val és a cégekkel közösen a Közel-Keleten, azon belül is a startup nemzetként ismert Izraelben.
Vágólapra másolva!

Lépten-nyomon áhítatos tekintetekkel találkozni a színes forgatagban, a nyüzsgő utcákon. Sáfrány- és más egyéb árusok között lépkedünk a macskaköves utakon, körülölel a vidám lüktetés. Ez az a hely, ahol könnyen előfordulhat, hogy ebédünket egy rögtönzött szkanderben nyerjük el az étterem tulajától. Ez a 120 ezer lakosú Názáret, a világ egyik legfontosabb zarándokhelye. Persze nem csak a vallás és az ősi örökség az, amely kitölti az itteniek életét: az üzlet ugyanúgy dübörög, mint bárhol Izraelben.

Názáret, a világ egyik legfontosabb zarándokhelye - egyúttal fontos bizniszek helyszíne Forrás: Hankó Viktor - Origo

Ennek szellemében működik a Founders&Coders londoni székhelyű ingyenes programozói iskola, ahová a Kereskedőház látogatást szervezett a magyar startup vállalkozásoknak. Az oktatással foglalkozó szervezet idén februárban nyitotta meg az első nemzetközi campusát Názáretben - elsősorban a magasan fejlett izraeli tech szektor miatt.

A receptjük végtelenül egyszerű: felmérik, hogy mire van igény pontosan a technológiai cégek körében és kifejezetten az adott feladatokra fókuszáló képzéseket kínálnak, méghozzá kezdőknek. Így a hozzájuk jelentkező diákok sokkal rövidebb idő alatt jutnak piacképes, azonnal használható tudáshoz, mintha például egyetemi képzésen vennének részt. Mi egy meetupra érkeztünk a názáreti kódoló csapathoz: eszmecsere, bemutatkozás, ötletelés - ez volt a menü.

Meetup Názáretben - magyar startupperek beszélgetnek és ötletelnek a programozó iskola tanulóival Forrás: Hankó Viktor - Origo

Ez a találkozás különösen kapóra jött a Magyar Nemzeti Kereskedőház által szervezett delegáció egyik tagjának, Nagy Dániel digitális marketingesnek, a Lab.Coop partnerének. "Láthattam hogyan működik egy másik intenzív programozói akadémia. A Lab.Coop-nál a Digital Natives-szel közösen a Green Fox Academy nevű iskolát építjük, mellyel ugyanaz a célunk - az intenzív fejlesztői kurzust követően segítünk elhelyezkedni a nálunk tanulóknak, a partnereinknek pedig munkaerőt találni" - magyarázza Dániel, majd hozzátette: "Érdekes volt látni mi a helyzet Londonban, ahonnan a Fouders&Coders mentorai érkeztek és érdekes volt az is, hogyan kezdték előkészíteni és felépíteni a nemzetközi terjeszkedést. Mi is ezen vagyunk éppen, szeretnénk kilépni a Magyarországon kívüli piacokra és esetleg az ittenihez hasonló kezdeményezésekkel összefogni azért, hogy külföldi tanulókat hozzunk Magyarországra. Éppen ezért örültünk különösen a Kereskedőház által biztosított lehetőségnek."

A Green Fox Academy az utóbbi időben megháromszorozta a hallgatói számát, amely nem csoda, hiszen kis túlzással bárki jelentkezhet hozzájuk. "Akár az anyukám is?" - teszem fel a kérdést.

"Őt is küldheted. Nálunk nincs szükség semmilyen előképzettségre, néhány hónap alatt megtanítunk valakit a konkrét feladatokra. A képzés sikere azon múlik, hogy valaki mennyire képes, illetve akar tanulni. Leginkább az elhivatottság a fontos." - mondja Dániel.

A digitális marketinges azt mondja, ha valóban szeretnénk, akkor mindössze négy hónap alatt birtokunkban lehet az a tudás, amellyel már junior szinten beléphetünk egy céghez, ahol aztán tovább fejlődhetünk. "Ezek a vállalatok ugyanis többségében nem a matematikában mélyen járatos szuper programozókat keresnek a nyitott pozícióikra, hanem olyanokat, akik le tudnak ülni és el tudnak végezni egy gyakorlati feladatot."

Nagy Dániel, digitális marketinges, a Lab.Coop nevű magyar startup partnere Forrás: Hankó Viktor - Origo

Dániel két okból jött el a Kereskedőház izraeli tanulmányútjára. Egyrészt befektetőt keresnek a Green Fox Academy számára. Látszik ugyanis, hogy sokan látták meg a szakterületükben rejlő lehetőségeket és már most több hozzájuk hasonló kezdeményezés van. "Ha nem mozdulunk, nem növekszünk, és utolérnek a versenytársaink. Szeretnénk megőrizni a piaci pozícióinkat, ezért is vagyok itt, hogy feltérképezzem, Izrael megfelelő-e a nemzetközi terjeszkedésre." A másik ok, ami miatt a szakember ellátogatott a Közel-Keletre az, hogy tavaly sikerült bevonniuk 2 millió eurónyi tőkét, amelyet a SmartWare.tech hardver akcelerátorban fognak felhasználni. Azaz ebben az esetben fordított helyzetben vannak - ők keresik a potenciális befektetéseket. Magyarul, a 29 éves srác azért jött Izraelbe, hogy megfialtasson több mint 600 millió forintot.

A már korábban említett programozói akadémiát is működtető Lab.Coop-ot két éve kezdték. Korábban is egy startupot csináltak a társaival, ám azt befektetés hiányában elbukták.

- mondja lelkesen Dániel, aki ezelőtt Németországban dolgozott a Deutsche Telekomnál. Azt mondja, hogy bár kényelmes munka volt, de sajnos egyúttal keretek közé szorított is. "Ez ugyanis egy klasszikus multi, egyszerűen azt kell csinálnod, amit a főnököd mond. A végén már azt éreztem, hogy nem motivál egy pont után".

És, hogy volt-e értelme ennek a názáreti meetupnak? "Mindig, mindennek van értelme" - ezt már dr. Györgypál László, a gyártáslogisztikai területen működő Pozi ügyvezetője mondja. "Ha csak egy jó mondatot kapsz el arról, hogy milyen egy jó pitch, akkor már annak is van értelme. Hiszen lehet, hogy a befektetők majd pont amiatt az egyetlen mondatod miatt fognak emlékezni rád.

A siker sok mindentől függ. Hangulattól, állapottól, helyszíntől, a konferencián, vagy találkozón jelen lévő befektetői körtől. Ezért tényleg mindennek van értelme".

Lászlóék célja, hogy felfuttassák és biztosítsák a lehetőséget arra, hogy minél tovább ez lehessen a munkájuk. "Mi egy fejlődőben lévő vállalkozás vagyunk. Igen, kell pénz a növekedésünkhöz, ezért is vagyunk itt, hogy befektetőket találjunk."

Györgypál László, a helymeghatározási technológiával foglalkozó Pozi ügyvezetője dolgozik a bemutatkozó szövegén Forrás: Hankó Viktor - Origo

A Pozi beltéri pozícionálási, helymeghatározási technológiával foglalkozik, melyet ipari gyártáslogisztika területén kívánnak hasznosítani. "A beltéri pozícionálás két kérdést válaszol meg - mid és hol van. Ez foglalkoztatja a teljes logisztikai ipart. Tudd, hogy hol vannak a dolgaid. Ez a lényeg. Mi pedig azzal foglalkozunk, hogy meghatározzuk valós időben azt, hogy mi hol van. Ezek lehetnek alkatrészek a gyártósoron, szállítóeszközök a gyárban vagy termékek a konténerekben". László azt mondja, hogy ma már szinte minden automatizálható a gyártásban, robotizáltak a futószalagok, de a gyártósorok anyagellátása, illetve a köré szerveződő logisztikai folyamat még nem digitalizált.. "Az a helyzet, hogy az egyes elemek helyzetének folyamatos tervezésében és követésében a mai napig kihagyhatatlan az emberi tényező. Ez azonban rengeteg hibára ad lehetőséget.

Mi erre kínálunk megoldást: le tudjuk fordítani a valóságot egy digitalizált formába, és a hibák, veszteségek csökkentésével növelni tudjuk a gyártás hatékonyságát.

A Pozin már több mint négy éve dolgoznak, ennek ellenére még csak nemrég kezdték a piacra lépést. Igaz, az előkészítésnek meg is lett az eredménye - máris százezer dolláros nagyságrendű szerződéseik vannak. László bizakodó az előttünk álló néhány nappal kapcsolatban: "Nekünk már az is fontos lehet, hogy egy befektető, egy sokat látott ember hogyan minősíti a cégünket. Meg hát ne felejtsük el, ezek az emberek azért kapják a fizetésüket és azért jönnek most Tel-Avivba, hogy befektessenek jó cégekbe. Mi pedig úgy gondoljuk, hogy egy jó cég vagyunk."

Az Origo a tanulmányútról, illetve a résztvevő magyar startupokról a Magyar Nemzeti Kereskedőháznak köszönhetően tudósít.