A mobilfizetésé a jövő - de mikor?

2017.03.20. 16:37

A várakozások hatalmasak a mobiltelefonos fizetéssel kapcsolatban, kérdés, lesz-e ennek bármi eredménye rövid távon. A Mastercard felmérése szerint a magyarok 57 százaléka szívesen fizetne a kártyája mellett a telefonjával is. Azért ebből a statisztikából még ne vonjunk le komoly következtetéseket.

Egyrészt a kártyatársaság nem közölte a felmérés módszertanát, vagyis nem tudjuk, hogy a kártyával rendelkező válaszadók milyen mintát képviselnek – az jó eséllyel kijelenthető, hogy a válaszadók összetétele nem egyezik meg a lakosság összetételével. Másrészt azt is helyén kell kezelni, hogy valaki szívesen igénybe venne egy szolgáltatást, ha lehetősége lenne rá, vagy tesz is lépéseket ebbe az irányba.

A jelenleg elérhető mobilfizetési technológiákat ugyanis nem használják még a magyarok milliói.

Ennek egyebek mellett az is lehet az oka, hogy bár az érdeklődés nyilvánvaló, a háttértechnológia még nem alkalmas arra, hogy a bankkártyánkhoz hasonló kényelmet biztosítani tudja. Bár technikailag kivitelezhető, ám felhasználása még meglehetősen korlátozott – vagyis messze nem helyettesíti a kártyát a mobiltelefon. És hiába a nagy érdeklődés, ha a fejlesztéseket egyelőre kordában tartja, hogy milyen telefontársaságnál van előfizetünk és milyen banknál van számlánk.

A magyarok ugyanis bármennyire is szeretnének elméletben mobillal fizetni, aligha fognak emiatt mobilcéget vagy bankot váltani. Vagyis míg az érintős kártyák elterjedését az adta, hogy apránként egyszerűen minden bank automatikusan ilyen kártyát adott a régi lejárata után, addig a mobilfizetés terjedését bizonyosan gátolja, hogy az ügyfélnek magának kell proaktívnak lennie. Ami azonban egyáltalán nem jellemző.

Minden másra ott a bankkártya123RF

Áttörés akkor várható, amikor az átutalásos fizetések a mostani kétórás helyett azonnali átfutásúak lesznek, és az azonosításhoz elegendő lesz akár egy mobiltelefon is. Ebben az esetben egyszerűen egy másik technológia áll majd rendelkezésre, olyan, amely sokkal jobban ki tudja szolgálni a mobiltelefonos ügyfeleket – hiszen nem a kártyás fizetés mobilossá alakításáról lesz szó, hanem egy szimpla átutalásról, amelyet történetesen telefonról indíthat az ügyfél.

Viszont ha ez a technológia fog elterjedni, az a kártyacégeknek sem lesz feltétlenül öröm – hiszen komoly konkurenciát kapnak. Az ügyfelek ugyanakkor akkor is jól járhatnak, ha maradnak a kártyás fizetésnél, hiszen a technológia fejlődése és a konkurens szolgáltatás elterjedése arra késztetheti a kártyacégeket, hogy mostani közvetítői díjaikat alaposan visszavágják. Erre egyébként az uniós szabályozás is késztetheti a cégeket.