Óriás büntetést kapott a Brokernet utódja

2017.05.18. 10:47

Jelentős bírságot szabott ki az MNB a Brokernet utódszervezetére, a Quantis Consultingra. A több mint 50 milliós bírságot átkötések és panaszkezelési problémák miatt kapta a vállalat.

A Magyar Nemzeti Bank 52,5 millió forint bírságot szabott ki a jegybank a Quantis Consulting Zrt.-re, azaz a korábbi Brokernetre. A biztosítási többes ügynökre elsősorban az egyes életbiztosítási ügyfélszerződések megszüntetését és újak megkötését célzó közvetítői gyakorlata miatt.

Az MNB megállapította azt is, hogy a többes ügynök biztosításközvetítői természetes személyek jogviszonya adatainak felügyeleti bejelentése sem volt megfelelő, valamint a panaszkezelés során is jogsértő módon járt el.

A jegybank felszólította a többes ügynököt, hogy mindenkor adjon - számításokkal is alátámasztott - részletes tájékoztatást az addigi megtakarítási életbiztosításukat megszüntetni és ezzel párhuzamosan új, azonos célú életbiztosítást kötni kívánó ügyfeleiknek az e lépésekkel járó költségekről, jellemzőkről.

Magyar Nemzeti Bank

Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Emellett a Quantisnak a jövőben gondoskodnia kell

  • a biztosításközvetítő természetes személyei jogviszonyára vonatkozó adatbázisok valós,
  • naprakész nyilvántartásáról,
  • előbbi jogviszonyok megszűnése időpontjának valósághű felügyeleti lejelentéséről,
  • az ügyfelektől érkezett panaszokra pedig 30 napon belül minden esetben részletesen megindokolt írásos választ kell adnia.

A többes ügynöknek a jogsértések kapcsán idén augusztus végéig kell beszámolnia az MNB határozataiban előírt intézkedések teljesítéséről. A feltárt hiányosságok miatt a jegybank 50 millió forint felügyeleti és 2,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosításközvetítő társaságra.

A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosbító tényezőként vette figyelembe többek közt, hogy a Quantis egyik legfontosabb kötelezettségét szegte meg azzal, hogy huzamosabb időn át egyes életbiztosítási ügyfeleinek nem nyújtott szakmailag megalapozott tájékoztatást.

Miközben ez ellentétes lehetett az ügyfelek érdekével, a biztosításközvetítő számára vagyoni előnyként jelent meg. A fogyasztói panaszok késedelmes időbeni megválaszolásával kapcsolatos, szintén rendszerszintű jogsértés pedig az egyes ügyfeleknek a jogérvényesítéshez való jogát csorbíthatta.