Óriás büntetést kapott a Brokernet utódja

2016. 08. 18. Budapest Illusztráció MNB Magyar Nemzeti Bank Szabadság tér 9. Épület, Magyar Nemzeti Bank (MNB) Magyarország központi bankja
Magyar Nemzeti Bank (MNB) Magyarország központi bankja. 2016. 08. 18.
Vágólapra másolva!
Jelentős bírságot szabott ki az MNB a Brokernet utódszervezetére, a Quantis Consultingra. A több mint 50 milliós bírságot átkötések és panaszkezelési problémák miatt kapta a vállalat.
Vágólapra másolva!

A Magyar Nemzeti Bank

52,5 millió forint bírságot szabott ki a jegybank a Quantis Consulting Zrt.-re,

azaz a korábbi Brokernetre. A biztosítási többes ügynökre elsősorban az egyes életbiztosítási ügyfélszerződések megszüntetését és újak megkötését célzó közvetítői gyakorlata miatt.

Az MNB megállapította azt is, hogy a többes ügynök biztosításközvetítői természetes személyek jogviszonya adatainak felügyeleti bejelentése sem volt megfelelő, valamint

a panaszkezelés során is jogsértő módon járt el.

A jegybank felszólította a többes ügynököt, hogy mindenkor adjon - számításokkal is alátámasztott - részletes tájékoztatást az addigi megtakarítási életbiztosításukat megszüntetni és ezzel párhuzamosan új, azonos célú életbiztosítást kötni kívánó ügyfeleiknek az e lépésekkel járó költségekről, jellemzőkről.

Magyar Nemzeti Bank Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Emellett a Quantisnak a jövőben gondoskodnia kell

  • a biztosításközvetítő természetes személyei jogviszonyára vonatkozó adatbázisok valós,
  • naprakész nyilvántartásáról,
  • előbbi jogviszonyok megszűnése időpontjának valósághű felügyeleti lejelentéséről,
  • az ügyfelektől érkezett panaszokra pedig 30 napon belül minden esetben részletesen megindokolt írásos választ kell adnia.

A többes ügynöknek a jogsértések kapcsán idén augusztus végéig kell beszámolnia az MNB határozataiban előírt intézkedések teljesítéséről. A feltárt hiányosságok miatt

a jegybank 50 millió forint felügyeleti és 2,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott

a biztosításközvetítő társaságra.

A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank súlyosbító tényezőként vette figyelembe többek közt, hogy a Quantis egyik legfontosabb kötelezettségét szegte meg azzal, hogy

huzamosabb időn át egyes életbiztosítási ügyfeleinek nem nyújtott szakmailag megalapozott tájékoztatást.

Miközben ez ellentétes lehetett az ügyfelek érdekével, a biztosításközvetítő számára vagyoni előnyként jelent meg. A fogyasztói panaszok késedelmes időbeni megválaszolásával kapcsolatos, szintén rendszerszintű jogsértés pedig az egyes ügyfeleknek a jogérvényesítéshez való jogát csorbíthatta.