A nagyáruházak forgalma megugrott, a kisboltok vegetálnak

2017.06.01. 14:41

A kereskedelem átlaga felett tudták növelni bevételeiket 2016-ban az élelmiszereket és napi cikkeket kínáló multi áruházláncok Magyarországon, míg a kis élelmiszerboltok jóval az átlag alatt teljesítettek. Feltehetően az Aldi forgalma nőtt a leggyorsabban, de még mindig biztos piacvezető a Tesco.

A nagy üzletláncok egy része már közzétette a tavalyi évi mérlegbeszámolóját. Másik részük viszont nem december legvégén, hanem az év más hónapjaiban zárják pénzügyi évüket. Az élelmiszerek, napi cikkek piacán öt áruházlánc adatai ismertek – Aldi, Penny, Spar, Dm, Rossmann –, a többié a tavaszi szezon lezárása után lesz megismerhető.

Az Aldi nőtt a legjobban az elmúlt két évben a már ismert piaci beszámolók szerintForrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

A Blokkk.com összefoglalója szerint a mostanában közzétett mérlegbeszámolókból kitűnik, hogy az élelmiszeres, napi cikkeket kínáló multi áruházak a kereskedelem átlaga felett tudták növelni bevételeiket 2016-ban, hiszen a kiskereskedelmi forgalom egésze 4,7 százalékkal nőtt.

Ezen belül azonban az élelmiszerboltok forgalma mindössze 2,8%-kal bővült, vagyis a hazai élelmiszer-kisboltok többsége csak az átlag alatt mocorgott a piaci eredményeket tekintve.

Az élelmiszerpiacon a diszkontok nyomulnak a leggyorsabban,

hiszen előreláthatóan a Lidl mutatói sem adnak majd okot sok panaszra.

Nettó árbevétel, milliárd forint
  2015 2016 változás (%)
Aldi 108 133 123
Penny Market 176 188 107
Spar (a franchise boltok nélkül) 414 438 106
Dm 69 76 110
Rossmann 56 62 111

Forrás: blokkk.com

  • Az Aldi már 2015-ben is 20 százalékkal növelte forgalmát, így két esztendő alatt közel másfélszeresére ugrott. 
  • A sajtóból már ismert, hogy a régóta piacvezető Tesco biztosan őrzi első helyét. Árbevétele 3 százalékkal nőtt, nettóban 576 milliárdról 595 milliárd forintra, teljes forgalma 2016-ban túllépte a 750 milliárd forintot.
  • A Spar csoport teljes árbevétele 516 milliárd forintra hízott, 5 százalék körüli növekedés mellett, amiben a franchise boltjai is benne vannak.
  • Nagy birkózás folyik a Lidl és az Auchan között, mindkét lánc forgalma a 350-400 milliárdos sávba esik.
  • A Penny feltehetően túllépte a 220 milliárdos bevételi szintet 2016-ban.