Csak az okos városok megjelenése lehet a jövő településfejlesztése

fejlett város, nagyváros, éjszaka, fények, nagyvárosi élet
--FILE--People crowd the streets at Jiefangbei at night in Chongqing, China, 1 January 2016. The economic success of the metropolitan area of Chongqing in central China was in the balance following the jailing four years ago of its charismatic Communist Party chief Bo Xilai, a rising star in the political elite. But the city has continued to thrive, a feat that has some lessons for other local governments and reflects a pragmatic streak in China's leadership in allowing Bo's Chongqing model, and his economic adviser, Mayor Huang Qifan, to survive his fall. China is trying to transform its giant economy from one led by basic manufacturing to one more reliant on services and consumption, which the government expects to provide more stable growth in the future. A slowdown in growth and slumping stock markets in 2015 have raised concerns among investors about Beijing's ability to maintain stability while driving structural reforms. Chongqing appears to have achieved that balance. Unlike much of China, it didn't shirk the hard decisions, opting early to cut overcapacity in its steel industry and investing heavily to move up the value-chain from lower-end manufacturing to electronics, biomedical products and high-tech equipment.
Vágólapra másolva!
A legkorszerűbb digitális technológiák alkalmazása megkerülhetetlen, de korántsem elégséges feltétele annak, hogy „smart city" koncepciót valósíthassanak meg a világ fejlett régióinak nagyvárosai. A telepített szenzor-rendszerek már képesek lehetnek arra, hogy emberi beavatkozás nélküli optimalizálják az aktuális közlekedési helyzetet, vagy visszacsatolást küldjenek a városi energiaellátó hálózat üzemeltetőinek a környezeti adatok változásáról. Ám a település csak akkor lehet okos város, ha például a közbiztonság, a személyes életkörülmények is rendezettek.
Vágólapra másolva!

Nemrégiben írtunk arról, hogy az Európa Zöld Városa díját 2019-re elnyerő Oslót a környezetvédelmi erőfeszítései, az életminőség megőrzése illetve javítása, a fenntarthatóság szempontjait érvényesítő fejlesztési elképzelési miatt emelték ki a pályázók közül. A skandináv város mindazokat a szempontokat fontosnak tartja, melyeket az utóbbi években az „okos városok" fogalmával kapcsolnak össze.

A jövő a nagyvárosoknál csak az okos város lehet Forrás: AFP/Imaginechina/Zhou zhiyong

Csak bithalmazokkal nem megyünk semmire

Az okos városok koncepcióinál a digitális technológiák jelenléte olyan alapvető körülményt jelent, hogy azt talán szükségtelen is külön hangsúlyozni. Az viszont már nem olyan egyértelmű, milyen technológiától vagy megoldástól lesz egy város digitálisan okos. Zalaegerszeg városa az „okosodás" részének tekinti a frekventált városi csomópontokban elérhető ingyenes wi-fi szolgáltatást, illetve a város nevezetességeire szabott turista-mobilapplikáció elkészítését is. Máshol – elsősorban Skandináviában –

az okos város digitális megoldásai a tömegközlekedés valós idejű optimalizálására, a légszennyezettség adatainak mérésére és on-line továbbítására, a város üzemeltetésével kapcsolatos feladatokra, vagy az esetleges vészhelyzeteknél a beavatkozó szervek minél hatékonyabb riasztására fókuszál.

A digitális technológia azonban csak az egyik része a fejlesztéseknek. Az okos városok egyszerre koncentrálnak a lakosság életminőségének javítására – például az egészségügyi, rekreációs szolgáltatások fejlesztésével –, a város hatékony irányítására, a zöld és megújuló energiák hasznosítására az energiaellátásban, a közlekedés és a közbiztonság fejlesztésére. Holisztikus szemléletűek, azaz átfogóan szemlélik a városi élet valamennyi szegmensét, különösen a városiak életminőségének kérdéseit. Hazánkban például Debrecen városa így pozícionálja saját okosváros-programját.

Lakók nélkül soha

A smart city programok elsősorban az egymillió feletti lakosságszámú településekre koncentrálnak, de bizonyos régiós különbségek miatt a lakosság felzárkóztatása nélkül nem lehetnek eredményesek a projektek. Ha a város egészének fejlesztésére nincs keret, más források bevonásával a lakosság smart képességét kell fejleszteni, hogy város és lakói együtt fejlődhessenek – erre hívta figyelmet Alföldy György, a BME Urbanisztikai Tanszék docense.

Fontos kérdést jelent az energetika és a mobilitás. A smart-koncepciók része nem pusztán a meglévő épületek energetikai fejlesztése, hanem a társadalmi rétegek felzárkóztatása, ahol az szükséges.

Első a biztonság – és utolsó is?

Mint mindennek, a holisztikus szemlélettel és a legkorszerűbb szenzoros és digitális technológiák alkalmazására épülő okos városoknak is van egy másik oldala. Ez pedig a biztonság szempontja, mind a közösségi, mind a privát szféra vonatkozásában.

Például a közbiztonság megteremtése az egyre több mindent látó kamerákkal nem csak a lakók biztonságérzetét növeli, hanem a privát szférába hatolás vékony határmezsgyéjére is felhívja a figyelmet,

a keletkező óriási mennyiségű szenzitív adat pedig kibertámadások célpontja lehet.

– mondja Gömbös Attila rendszermérnök, a smart city megoldások biztonsági kockázatait elemző tanulmány egyik szerzője.

Úgy tűnik, a smart-fejlesztések nem csak a városi életmód problémáira kívánnak integrált megoldást kínálni, de számos újabbat is maguk után vonnak. Mindenesetre a szakemberek egyet értenek két dologban: a jogi szabályozást még sok ponton kell alakítani ahhoz, hogy e koncepciók életképesek lehessenek abban, valamint abban is, hogy állami és uniós források nélkül nehezen indíthatók be ezek a fejlesztések.