Az Európai Unió rászállt a Google-ra, és olyan bírságokat oszt ki, amelyek az átlagos ember számára már-már felfoghatatlanok. Ahogy beszámoltunk róla, a keresőóriás 2,42 milliárd eurós bírságot kapott Brüsszeltől trösztellenes tevékenység miatt. Ehhez képest a Facebook 122 millió dolláros bírsága szinte zsebpénz.
A rekordbüntetést azért kapta a Google, mert kihasználta monopóliumszerű helyzetét a keresőpiacon, és
saját kereskedelmi szolgáltatásait előrébb rangsorolta a versenytársak termékeinél.
Azonban ez csak az első dominó lehet, ugyanis az Európai Bizottság versenyhivatala további két esetben is vizsgálja az Alphabetet (a Google anyavállalatát). Margarethe Vestager, versenyjogi uniós biztos odáig ment, hogy
egyenesen G-évnek nevezte 2017-et,
azat még idén további súlyos büntetésékre számíthat a világ legértékesebb márkája.
A Bloomberg értesülései szerint az Android mobilos operációs rendszerrel, valamint az AdSense reklámszolgáltatásnál is megsértette a jogszabályokat a Google, amely vétségek hasonlóak ahhoz, amiért a cég rekordbüntetést kapott egy hete.
Az Androiddal az a probléma, hogy Brüsszel szerint túlságosan összefonódik a Google-lal. Sokak szemét szúrja, hogy
a Google egyes gyártóktól azt kéri, sőt fizet is nekik azért, hogy telefonjaikra gyárilag telepítsenek több Google alkalmazást,
többek között a keresőprogramot, illetve a Chrome böngészőt. A Reuters szerint ezeken az alkalmazásokon keresztül a felhasználók még könnyebben juthatnak el a többi Google applikációhoz.
A szakértők szerint az Android mobilok elterjedtsége miatt a bírság nagyobb lehet, mint a legutóbbi 2,42 milliárdos büntetés, mert így a Google több száz millió felhasználónál juthatott versenyelőnyhöz, és ezen keresztül magasabb profithoz.
Legutóbb a trösztellenes tevékenységet a Google Shop szolgáltatásnál sikerült bizonyítani, amit korántsem használnak olyan széles körben.
A másik bírságot az AdSense miatt kaphatja a Google.
Az EU szerint korlátozta a versenyt, hogy a Google 2006-tól megakadályozta az olyan harmadik féltől származó hirdetések megjelenését, amelyek rivális keresőhöz köthetőek, és ezen gyakorlatán a 2009-es szabálymódosítások alkalmával sem változtatott.
Sem az Európai Bizottság, sem a Google nem kommentálta az értesüléseket.