Egyre több információ lát napvilágot arról, hogy Nagy-Britannia milyen mértékű gazdasági károkat szenvedhet a brexitet követően. Az élelmiszerek mellett, gyakorlatilag
minden nagyobb szektor megtapasztalhatja az unióból való kiválás negatív gazdasági következményeit.
A Financial Times szerint a briteknek 168 nem uniós tagállammal kell megállapodnia, és összesen 769 egyezményt kell újratárgyalnia, lehetőleg még 2019 márciusa előtt. Azért eddig, mert ezt a dátumot jelölte meg Theresa May miniszterelnök, a brit kiválás legkésőbbi időpontjának.
Ha az egyezmények nem születnek meg a britek kilépéséig,
akkor a vámellenőrzés miatt az áruk tovább állhatnak a határon, ami lassabb kereskedést eredményezhet.
Az Independent értesülései szerint, a brexit után éves szinten
1 milliárd fonttal kell majd többet fizetnie Nagy-Britanniának a különböző vámokra.
A britek ugyan abban reménykednek, hogy a kereskedelem továbbra is gördülékeny lesz, de Michael Barnier, az EU Brexitért felelős tárgyalóbiztosa felhívta a figyelmet, hogy a kereskedés várhatóan közel sem lesz zökkenőmentes:
Nagy-Britanniában néhányan úgy gondolják, hogy el lehet hagyni az egységes piacot, és egyben megtartani minden előnyét. Ez nem lehetséges."
Az Egyesült Királyság és Európa 466 milliárd font értékű terméket cserélt egymással 1993 óta. Az Oxera beszámolója figyelmeztet arra, hogy ha nem születik meg a megállapodás az EU és Nagy-Britannia között, annak súlyos következményei lehetnek mindkét fél számára.
A Huffington Post szerint a Német Kereskedelmi és Iparkamara (DIKH) felhívta a figyelmet arra,
hogy Németország és az Egyesült Királyság között már most megromlottak a kereskedelmi kapcsolatok.
Ez annak is köszönhető, hogy mindkét fél a másiktól várja, hogy elsőként kössön kompromisszumot, azonban eddig egyik fél sem engedett a követeléseknek.
Míg a németek pesszimista képet festenek, addig az olaszok kicsit optimistábban látják a helyzetet.
Az olasz kereskedelmi kamara szerint a brexitnek nem lesznek drasztikus hatásai az olasz-brit kereskedelemre.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy az Olaszország és az Egyesült Királyság közötti kereskedelem nagyságrendekkel kisebb értékű, mint a németek és a britek közötti.
A németek és a britek kapcsolatok megromlásának a legnagyobb vesztese az autóipar lehet,
hiszen ez teszi ki a német export 25 százalékát.
További baljós jel, hogy 2016-ban már 3 százalékkal csökkent a német export Nagy-Britanniába.
A mielőbbi megállapodás mind az EU, mind a britek számára fontos lenne, de eddig egyik fél sem akar engedni a nyomásnak. Az idő egyre fogy, ami egyik félnek sem kedvez, hiszen ha Európa második legnagyobb gazdasága veszélybe kerül, akkor az az egész kontinensre hatással lesz.