Több száz millió dolláros bevétel az amerikai foci az egyetemeknek

2017.08.11. 19:16

Az amerikai futball egyetemi ligája 2016-ban elérte a 3,6 milliárd dolláros profitot. Az iskolák előszeretettel költenek nagy mennyiségű pénzt sportprogramjukra, hiszen azok jelentik számukra a legnagyobb bevételi forrást. Inkább hasonlítanak már egy jól olajozott cégre, semmint egy felsőoktatási intézményre.

Tavaly az egyetemi liga első osztálya 3,6 milliárd dolláros profitot csinált. A lista élén szereplő első 25 egyetem mind 100 millió dollár fölött keres a sporton.

A legtöbbet pénzt a Texas A&M teszi zsebre, ők több mint 192 millió dollárt kaszáltak a 2016-os szezonban.

1999 és 2012 között a profit 229 millióról 762 millióra ugrott, ez elképesztő 233 százalékos növekedés.

A televíziós jogok, a luxusülések a stadionban, reklámok és a mezeladás hatalmas bevételt hoznak az olyan nagy egyetemeknek mint a Texas, Notre Dame, Alabama és az Ohio State. Ezek az iskolák szerezték meg az egyetemi fociba érkező pénz 90 százalékát. Ők a sportvilág felső 1 százaléka, a többi iskola pedig próbál csatlakozni hozzájuk.

A legdrágább egyetemi stadion több mint 300 millió dollárba kerültForrás: AFP/2015 Getty Images/Hannah Foslien

A legjobb dolog az egészben, hogy nem kell adózni ebből a típusú bevételből. A kongresszus a futballt az egyetemi tevékenység részének tekinti, ezért az iskolák adómentesen gyűjthetik be a pénzt. Érdekesség, hogy bizonyos székeket a stadionokban adományként kezelnek. Ebből a forrásból több mint 500 millió dollár bevétel származik.

Évek óta folyik a vita arról, hogy a sportolók, akik nagyá teszik az iskolákat, miért nem részesülhetnek abból a pénzből, amihez ők juttatják hozzá az intézményüket.

A játékosok szakszervezete és az egyik legnagyobb videojáték gyártó cég az EA között sokáig folyt a pereskedés. Az NCAA Football nevű franchise úgy használta a játékosok arcmását és nevét, hogy közben egy fillért sem fizettek nekik.

A Rose Bowl ahol a Penn State és a USC játszott egymássalForrás: AFP/2017 Getty Images/Sean M. Haffey

A megállapodás 2013-ban született meg, a cég pedig összesen 40 millió dollárt fizetett jóvátételként a diáknak. Ez természetesen aprópénz a gyártónak, hiszen a 2012-es játékból csak az első két hét alatt 700 ezer darabot adott el.

A nagy egyetemeknek az is fontos, hogy a jó játékosok náluk játszanak, ezért gyakran fordul elő, hogy pénzt fizetnek nekik, lakást és autót biztosítanak számukra, vagy családtagjaiknak szereznek munkát a környéken. A NCAA ezt is tiltja, de mai napig nem tudták megakadályozni, hogy az iskolák ilyen trükkökhöz folyamodjanak.

A leghíresebb ilyen eset 1987-ben történt, amikor a Southern Methodist University bukott le azzal, hogy illegális juttatásokat fizetett játékosainak, meghamisították a felvételi teszteket és bűncselekményeket felett hunytak szemet. Az SMU a lehető legsúlyosabb büntetést kapta, az úgynevezett halál büntetést. Az iskola fociprogramját egy teljes szezonra felfüggesztették, az egyetem ösztöndíjainak számát drasztikusan csökkentették. Ez akkora hatással volt az intézményre, hogy az addig jól teljesítő sportprogram a mai napig nem tudott igazán talpra állni.

Forrás: AFP/2017 Getty Images/Ron Jenkins

Minden iskola szeretne szakítani a pénzből és ahhoz, hogy a nagyokkal tudják tartani a lépést, egyre többen választják a szabályok kikerülését.

Az egyetemi foci a második legnépszerűbb sport az USAban, a televíziós szerződések egyre értékesebbek lesznek, folyamatosan épülnek a nagyobbnál nagyobb stadionok és sportlétesítmények. Az ESPN 2014-ben vette meg 12 évre a közvetítés jogait. Ez idő alatt több mint 5 milliárd dollárt fognak kifizetni az egyetemeknek, évente nagyjából 470 milliót.

A Clemson és az Alabama közötti összecsapásForrás: AFP/2017 Getty Images/Jamie Squire

A beruházások sem maradhatnak el az iskolák részéről. A Colorado State 200 milliós stadiont kap idén, de ezzel épphogy lecsúszik a legdrágább öt stadion listájáról:

  1. TFC Bank Stadium, Minnesota - 330 millió dollár
  2. Alamodome,UT-San Antonio - 301 millió dollár
  3. Husky Stadium, Washington - 287 millió dollár
  4. Michigan Stadium, Michigan - 238 millió dollár
  5. Ohio Stadium, Ohio State - 212 millió dollár

A televíziós nézettségre sem lehet panasz. A 2016-os bajnoki elődöntőkre és a döntőre összesen 22 millió néző volt kíváncsi. A nagy nézettség pedig nagy reklámbevételt jelent. A bajnoki döntőn egy 30 másodperces reklám ára 1,3 millió dollár volt. Azért, hogy egy cég a rájátszás hivatalos szponzorának mondhassa magát pedig 14 és 16 millió dollár közötti összeget kellett letenni.