Lakáseladáson gondolkozik? Így dolgoznak az ingatlanközvetítők

2017.08.20. 14:32

Egyre fontosabb szerepet játszanak az élénk ingatlanpiacon a hirdetési portálok, valamint a minőségi szolgáltatást nyújtó közvetítők, akik a lakástulajdonosok számára hatékony segítséget adhatnak. A közvetítők munkahelyét jelentik a hirdetési portálok, amelyek akár több milliós látogatottsággal is rendelkeznek.

Rendszerint a négyzetméterárakról, városokról, bérleti díjakról szólnak a lakáspiaci hírek, amelyek mellett érdemes megnézni a piac mögött álló számokat, mégpedig az ingatlanhirdetési oldalak adatait, amelyek igencsak beszédesek. 

Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Klaus Ohlenschläger

A legnagyobb magyarországi ingatlanhirdetési oldalak ugyanis havi szinten tízmilliós nagyságrendű látogatást generálnak - derül ki az egyik mértékadó forgalommérő oldal, a Similarweb.com adataiból. A piacvezető ingatlan.com-on idén júliusban összesen 8,21 millió látogatás történt. A többi piaci szereplő közül az ingatlan.jofogas.hu-n a havi látogatások száma 3,25 milliót tett ki, az Otthontérkép.hu-n pedig 1,05 millió látogatást mért a Similarweb.com. Az Ingatlanbazár.hu 810 ezres látogatással rendelkezett a múlt hónapban, az ingatlannet.hu pedig 669 ezerrel. A látogatottság alakulása az ingatlanhirdetési oldalak kínálatától is függ: a legtöbb hirdetés az ingatlan.com-on található, augusztus közepén több mint 590 ezer ingatlanból lehetett válogatni. A többi oldalon pedig 105-245 ezer hirdetés volt.

Kik dolgoznak velük?

Az ingatlanhirdetési oldalak egyfelől komoly segítséget nyújtanak az eladóknak, vásárlóknak, bérbe adóknak és bérlőknek, másrészről pedig az ingatlanközvetítőknek. Utóbbiaknak ezek az oldalak jelentik a legfőbb munkaeszközét. Az ingatlan.com szerint az etikus, a piaci viszonyokkal tisztában lévő ingatlanközvetítőkre nagy szükség van ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan működjön a lakáspiac. A hivatalos adatok is azt mutatják, hogy a lakosság körében egyre nagyobb az igény a közvetítők munkájára. A KSH a múlt évben publikálta azt a felmérést, amely szerint 2005-től 2015-ig az ingatlant eladók 32 százaléka vette fel a kapcsolatot valamelyik ingatlanközvetítővel. Igaz, hogy végül nem mindannyian vették igénybe a közvetítők szolgáltatásait, még így is,

a lakások 25 százalékára a közvetítők találtak vevőt.

Sokat jelenthet a jó közvetítő

A rutinos és profi ingatlanközvetítők amellett, hogy rengeteg időt spórolnak a tulajdonosoknak, konkrétan százezrekben, milliókban mérhető segítséget nyújtanak a vevőjelölteknek. Ismerik ugyanis a kínálatot és annak változásait, tisztában vannak a trendekkel, valamint azzal, hogy melyik városban vagy városrészben milyen, a lakáspiacot érintő fejlesztések lesznek. Látják a piaci mozgásokat és ennek megfelelően tudnak tanácsot adni az érintetteknek. ingatlanközvetítők általában komplex csomagot biztosítanak, azaz nem csak felkutatják a vevőt vagy az eladót, hanem a lakáseladáshoz szükséges feladatokban is segítenek, például ügyvédeket biztosítanak, segítenek az energiatanúsítvány elkészítésében.

A Magyarországon működő ingatlanközvetítéssel foglalkozó irodák száma meghaladja a 3 ezret, és ezekben több mint 8 ezer közvetítőt foglalkoztatnak. Munkájukra elsősorban a nagyvárosokban, Budapesten, a megyeszékhelyeken és a megyei jogú városokban van igény. A megbízók számára fontos szempont a közvetítők jutaléka, ami jelenleg 2% és 6% között mozog. A lakáspiacon az utóbbi 2-3 évben végbement élénkülés a közvetítők piacán is komoly versenyt eredményezett. Vannak a nagyobb franchise-hálózatok, de kevés megbízást vállaló, egy-egy városrészre, kerületre "szakosodó" irodák és szakemberek is meg tudnak élni. 

Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője úgy látja, hogy az etikus, profi és
színvonalas szolgáltatást nyújtó közvetítők a jövőben még meghatározóbb szerepet
tölthetnek be az ingatlanpiacon. Előrejelzése szerint a növekvő lakáshitelezési aktivitás még tovább élénkítheti az ingatlanpiac keresleti oldalát,

tehát a következő 2-3 évben még nem számíthatunk jelentős árcsökkenésre, vagy a forgalom visszaesésére. Ez pedig fokozhatja a közvetítők versenyét az ingatlanértékesítési megbízásokért, amiből a lakáseladók és a vásárlók egyaránt nyertesként kerülhetnek ki.