A robotoknak szívesebben beszélünk a pénzünkről

2017.09.13. 17:50

Számítógépes algoritmusok révén kínált automatizált pénzügyi tanácsadás, becenevén "robotanácsadás". A pénzügyek és a befektetések világa természetesen már jó ideje elképzelhetetlen hatékony informatikai megoldások alkalmazása nélkül. Ám az automatizált, gép vezérelte tanácsadási szolgáltatás csak most kezd a szolgáltatási szektoron belül gyorsan növő üzletté válni. A szolgáltatók pedig úgy látják, sokan hajlandók pénzüket ilyen megoldásokra bízni. Igaz, a hús-vér tanácsadókat semmiképp sem száműznék a szektorból, és az így döntő ügyfelek motivációira is megéri egy pillantást vetni.

Az automatizált pénzügyi tanácsadással foglalkozó cégek meglehetősen összetett algoritmusokat használnak ahhoz, hogy rendszereik kidolgozzák az egyes ügyfeleknek szóló konkrét befektetési javaslatokat. Az egyik tanácsadó vállalat, az Accenture szerint globálisan az ügyfelek közel 70 százaléka is örömmel fogadja azt, ha egy robotanácsadó javasol számára befektetési lehetőségeket. 

Az automatizált befektetési algoritmusok egyre fejlettebbé válnak

Forrás: choreograph/123RF

Ennek magyarázata többféle lehet, de az biztosnak látszik, hogy az ügyfelek egy része fesztelenebbül tudja pénzügyeit egy személytelen programnak feltárni, mint egy hús-vér tanácsadónak. A robotanácsadók emellett pedig olcsóbbak is.

Kérdezz, felelek

A robotanácsadók működése alapvetően nem tér el a szolgáltatást nyújtó befektetési ügynökök munkájától. Vagyis ugyanúgy „kikérdezik" az ügyfelet, mint az alapkezelők vagy más, befektetéssel foglalkozó cégek munkatársai. 

Milyen céllal szeretne befektetni, milyen összeget és mennyi idő alatt szeretne elérni az ügyfél, és milyen kockázatvállalási hajlandósággal rendelkezik.  Az izgalmas része azonban akkor kezdődik, amikor az ügyfélnek jelenlegi anyagi helyzetéről, családjának lehetőségeiről, befektetőtársak bevonásáról vagy pénzköltési szokásairól kell nyilatkoznia. 
Sok ügyfelünknél azt tapasztaljuk, kényelmetlenül érzik magukat a személyes megbeszéléseken. Inkább az online ügyintézést választják, mert akkor nem élik meg úgy, hogy emberi tanácsadójuk közben esetleg meg is ítéli őket"  – mondja Lynn Smith, a robotanácsadással foglalkozó Wealth Wizards ügyvezetője.

Mind nagyobb összegű befektetések és nyugdíjalapok fölött diszponálnak algoritmusok, azaz a robotanácsadók

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Sven Hoppe

A gépi algoritmusok a válaszok függvényében osztanak-szoroznak, indexeket vesznek alapul, és kötvények hozamaival számolnak, majd javaslatot tesznek arra, milyen portfólióban kellene az ügyfélnek tartania a pénzét. A szolgáltatásban utazó cégek vezetői azt mondják, az ügyfelektől kapott információknak és a rendszerekben dolgozó algoritmusoknak egyaránt fontos szerep jut az automatizált tanácsadásban. 
Például a nyugdíjasok számára azt a javaslatot adja a rendszer, hogy a pénz 90 százalékát részvényben, 10 százalékát pedig kötvényekben tartsák"  – mondja Joe Ziemer, az Egyesült Államokban működő, mintegy 9 milliárdnyi befektetést robotanácsadással kezelő Betterment alelnöke.

A robotanácsadás tapasztalatai is azt emelik ki, hogy 

a fiatalabb befektetők nagyobb hajlandósággal vállalnak kockázatosabb befektetéseket, míg az idősebb, illetve nyugdíjas magánszemélyek elsősorban a kiegyenlített portfóliókat kedvelik. Ők azok, akik számára inkább a szerényebb, de biztonságosabb hozam is elegendő.

Olcsóbb, mint az ember

A másik ok, amiért a mind fejlettebbé váló befektetési algoritmusokra alapozott tanácsadás egyre népszerűbbé válik, az, hogy lényegesen olcsóbb, mint a korábban megszokott módon igénybe venni hús-vér tanácsadók szolgáltatásait. A Wealth Wizards például nagyjából 10 millió forintnak megfelelő font kezeléséért alig néhány ezer forintot kér, de 

később sem kerül sokkal többe algoritmusaik munkája. Ezek aprópénzek ahhoz képest, hogy a szigetország tanácsadói hálózatának adatai szerint 100 000 font kezeléséért (nagyjából 33 millió forint) akár 300–600 000 forintnak megfelelő szolgáltatási díjat is elkérhetnek a profi befektetési ügynökök.

Ez azonban nem azt jelenti, hogy a hús-vér tanácsadók szerepe itt végérvényesen véget ér.

A fejlett algoritmusok sem tudják teljesen nélkülözhetetlenné tenni az emberi tanácsadókat

Forrás: Dmitriy Shironosov/123RF

A robotanácsadóknak abban lehet oroszlánrészük, hogy racionalizálják a szolgáltatások költségeit, és mind jobb analitikák alapján tegyenek javaslatokat az ügyfeleknek.  Az előrejelzések szerint ugyanis a következő öt évben ugrásszerűen megnő az algoritmusok kezelte vagyon nagysága, különösen a nyugdíjcélú megtakarításoké. 

A hús-vér tanácsadók ugyanakkor nem tűnnek el. Fontos szerepük lehet az ajánlatok összehasonlításában, és abban, hogy megnyugtató válaszokkal tudjanak szolgálni a bizonytalan ügyfeleknek. Még a teljes egészében online megoldásokra berendezkedő Bettermentnél is adott a lehetőség hús-vér tanácsadóval folytatott konzultációra.

A szolgáltatásokat nyújtó cégek úgy vélik, jövőbeni növekedésüket a mind korszerűbb algoritmusok, az átfogó pénzügyi információk feletti rendelkezés, valamint ezek integrációja adhatja meg. A szektor szereplői szerint a robotok sosem lesznek kizárólagos szolgáltatók a kisbefektetők körében, akik elsősorban nyugdíjas éveikre gyűjtenek. 

Az igazsághoz pedig egy kulisszatitok is hozzátartozik, ami más árnyalatot adhat a hagyományos és a robotanácsadók megítélésének. 

A helyzet ugyanis az, hogy csak az alapok nagyjából negyedét kezelik már csak tényleges, felkészített emberi tanácsadók. A befektetések nagy része felett a háttérben így is algoritmusok rendelkeznek. Így könnyen lehet, hogy a tanácsadónak kifizetett magasabb szolgáltatási díj mögött a robotanácsadó nyújtotta lehetőségektől valójában csak alig eltérő tartalmú szolgáltatás található.