Közeleg az elektromos és környezetbarát halászhajók kora

Corvus Energy hajóOrca ESS
Edda Freya hajó
Vágólapra másolva!
2015-ben mutatta be lítium-polimer alapú energiatároló megoldását a Corvus Energy. A cég a Siemenssel közösen végezte az akkumulátorrendszer fejlesztést, mely 195 kilowattóra teljesítményre képes. Ezzel szerelték fel a 11 méter hosszú, Karoline névre keresztelt hajót, mely így a világ első, kereskedelmi halászhajója lett. A környezetbarát megoldás beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A prototípus tárolórendszer az Orca ESS nevet kapta. A rendszert most három új, hibrid meghajtású halászhajó számára választotta ki egy norvég hajógyártó társaság.
Vágólapra másolva!

Jól szerepelt az Orca SSE a bemutatása óta eltelt két évben azokon a hajókon, ahol villamos energia tárolására használták. Így a norvég Elmarin AS ezt a rendszert választotta ki arra, hogy három új, hibrid meghajtású hajójában, biztosítsa a környezetbarát meghajtást. A három jármű akkumlátorai lítium-ion alapúak lesznek, így az új tengeri járművek olcsón és környezetbarát módon üzemelhetnek. Az eredményes működés pedig arra sarkallja a tiszta energiák tengeri hasznosításán dolgozókat, hogy mind nagyobb teljesítményre képes megoldásokat fejlesszenek.

Olcsó és környezetbarát

Az új, hibrid meghajtást kapó hajók 2018-ban állhatnak vízi forgalomba. Nem csak a meghajtást, de a kiegészítő rendszerek ellátását is a villamos energia tárolására képes csúcsakkumulátorok fogják biztosítani.

A hibrid és elektromos meghajtású hajók fejlesztésére egyre nagyobb az igény Forrás: Corvusenergy.com

A járművek elektromos kapacitása egyenként 250 kilowatt lesz, ami elegendő a teljes meghajtás biztosításához.

A hajók akkumulátorai egyetlen töltéssel nagyjából 8-10 órás folyamatos működést tudnak majd biztosítani. Az olcsó és környezetbarát meghajtás mellé hagyományos dízelmotort is kapnak, amennyiben a tengeren töltött idő hosszabbra nyúlna, mint amennyi ideig az akkumulátorok a tiszta energiát tudják szolgáltatni.

Addig jó, mint a dízelek

Az elektromos meghajtású motorok élettartamánál az elemek újratölthetősége jelenti a szűk keresztmetszetet. A most alkalmazott megoldásoknál

az újratölthetőség 4 és 15 ezer alkalom között változik.

Ha a halászhajó, amelybe beépítésre kerül az akkumulátor, évente 150 napot tölt a tengeren és valamennyi kikötéskor feltöltik elemeit,

nagyjából 25 évig működhet a most alkalmazott, olcsó és környezetbarát megoldással.

Ez alatt az idő alatt jellemzően 70-80 százalékban az elektromos meghajtást használja.

A 25 éves működési élettartam megegyezik egy normál dízelmotor élettartamával, úgy, hogy ezalatt a hajó legalább 70-80 százalékban a tiszta elektromos energiát használja csak működésre.

A halászhajókon már a hálók mozgatásához is használnak hibrid meghajtású motorokat Forrás: Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Christoph Mohr

A hibrid megoldások egyre elterjedtebbek a tengeri hajózásban. A vonóhálós halászatban, a hálókhoz már korábban is alkalmaztak hibrid elven működő motorokat. Ráadásul egyre nagyobb figyelmet kapnak azok a megoldások, melyek a járművek meghajtásainak környezetbarát és olcsó megoldásaira irányulnak.