A legjobb startupokat keresi a MOL

2017.09.29. 16:30

Innovációs programot indít startupoknak a MOL és a Design Terminál. A vállalat a mobilitás, hűségmarketing és big data, kiskereskedelem, valamint a csomagszállítás és elosztás területén megoldásokat kínáló, prototípussal rendelkező statupoknak kínál lehetőséget.

A Design Terminál közreműködésével megvalósuló három hónapos program azokat a startupokat szólítja meg, melyek szolgáltatása illeszkedik a MOL-csoport 2030 stratégiájában megfogalmazott célkitűzéshez, miszerint a MOL a jövőben sokkal nagyobb fókuszt helyez a mobilitásra, és az úton lévők első számú választásává kíván válni.

„Ahogy egy kereskedelmi tevékenységet menedzsel az ember - vagy beszélhetünk a szállítmányozásról, adatok felhasználásáról kereskedelmi és marketing célokra - ezekre mind vannak eszközeink és rendszereink, de nem vagyunk benne biztosak, hogy ezek a legjobbak. Ezen szeretnénk fejleszteni úgy, hogy a XXI. századi szokásoknak megfelelően megkeressük a legkurrensebb, legelőremutatóbb megoldásokat – elsősorban a kiskereskedelem, mobilitás területén -, vagyis azokat a startup cégeket, akik ezen a területen már valami nagyon jót csináltak. A legjobb megoldásokat behoznánk a Molba és meg is vásárolnánk. - mondta Szollár Domokos, a MOL-csoport kommunikációs igazgatója.

A MOL-csoport egy integrált, nemzetközi olaj- és gázipari vállalat, budapesti központtal, mely 25 000 fős nemzetközi és dinamikus munkaerejével több mint 30 országában van jelen és több mint 100 éves iparági múlttal rendelkezik. A MOL kutatási és termelési tevékenységét több mint 75 éves szénhidrogén-ipari tapasztalat támogatja. Jelenleg 8 országban végez kitermelési tevékenységet és 13 országban rendelkezik kutatási eszközökkel. A MOL-csoport négy finomítót és két petrolkémiai üzemet működtet integrált ellátási lánc menedzsment keretében Magyarországon, Szlovákiában és Horvátországban, kiskereskedelmi hálózata pedig több mint 2000 töltőállomást számlál Közép- és Délkelet-Európa 10 országában.

 A programra azoknak a startupoknak a jelentkezését várják, akik már fejlett inkubációs szakaszba eljutott megoldásokkal rendelkeznek, vagyis minimum prototípussal rendelkeznek. A kezdeményezés szakmai felelősének a MOL a budapesti székhelyű Design Terminált kérte fel, amely már jelentős tapasztalatokra tett szert és kiváló referenciákkal rendelkezik a startupokkal folytatott munka terén.

„A Design Terminál egy neves intézmény, amelyik nagyon sok ilyen programot lebonyolított már sikeresen, ezért gondoltuk úgy, hogy a segítségüket kérjük és általuk találjuk meg azt a 4-5 már működő startup megoldást, amit mi tudunk alkalmazni az üzleti életben. A Design Terminál ugyanis jól ismeri a startup szcéna egy jelentős részét, véleményünk szerint ők ebben a legjobbak. - tette hozzá Szollár Domokos.

Forrás: MOL

A Budapesten megvalósított három hónapos program januárban indul. A mobilitás, hűségmarketing és big data, kiskereskedelmi szolgáltatások, valamint csomagszállítási és -elosztási rendszerek területén innovatív megoldásokkal (legalább prototípussal) rendelkező startupok szeptember 22-től pályázhatnak.

Nem véletlenül indul egyre több hasonló program. Egy nagyvállalat éppen azért mert nagy, lassabban tud reagálni az iparágak változásaira. Annak érdekében, hogy versenyképes és jövőképes maradjon, innoválni kell. De a nagyvállalat általában attól nagyon hatékony, hogy nagyon szabályozott is. A szabályozottság pedig nem kedvez az innovációnak. Egy nagyvállalat minél hatékonyabb, minél inkább lenyomja a költségeit, minél olajozottabban működik, annál kevésbé képes radikális innovációra. Egy ilyen programot hozott létre a MOL és ennek a programnak vagyunk a szakmai felelősei. Ahhoz viszont, hogy egy innováció megtapadjon egy nagyvállalat életében, a belső folyamatoknak is változnia kell ahhoz, hogy működhessen, ez nagyon fontos."- mondta az együttműködésről Ács Zoltán, a Design Terminál szakmai vezetője.

A kiválasztási folyamat két szakaszból áll: a pályázatok online benyújtását követően a szűkített listára került csapatok háromnapos szakmai felkészítésen vesznek részt a MOL-csoport és a Design Terminál képviselőinek támogatásával. Ezután egy szakmai zsűri előtti pitch versenyen kerül kiválasztásra az a 4-5 csapat, akik lehetőséget kaphatnak arra, hogy a közép-kelet-európai régió egyik piacvezető vállalatával létrejövő együttműködés keretében kihasználja a 10 milliós vevőkör és a kiterjedt kiskereskedelmi hálózat nyújtotta egyedülálló előnyöket. A résztvevők a program keretében mentori támogatást kapnak a MOL-csoport üzleti vezetőitől és a Design Terminál rendkívül kiterjedt szakértői hálózatának tagjaitól, emellett workshopokon vehetnek részt és az irodahelyiség is biztosított számukra. A program végén a sikeres startupok lehetőséget kaphatnak arra, hogy innovatív termékek és szolgáltatások beszállítójaként a MOL-lal hosszú távú partneri együttműködést alakítsanak ki.

Többkörös kiválasztás van. Négy országba fogunk elmenni a MOL szakértőivel közösen a régióban, mindenhol bemutatjuk a programot a helyi startup ökoszisztémákban - természetesen Magyarországon is - és vadásszuk a jó startupokat, mivel egyre erősebb a verseny értük. A legjobbakért küzdelem megy, meg kell győznünk őket, hogy költözzenek ide. Mindenhol kihívás, hogy hogyan tud egy nagyvállalat egy startuppal jól együttműködni. Az az energia, amit ennek a kihívásnak a megoldásával töltöttünk, egyedülállóvá tesz minket a régióban. A MOL csoport pályázata nem marketingcélokat szolgál. A legjobb 15-öt kiválogatjuk, akikkel három napig együtt dolgozunk. Ez alapján derül ki, hogy ki az az öt legerősebb, akikkel aztán három hónapig együtt dolgozunk. Ebben a három hónapban pedig mentorok fognak velük foglalkozni személyre szabottan." - tette hozzá Ács Zoltán.

Szollár Domokos szerint ez kiugró lehetőség minden startup számára;

Véleményem szerint óriási lehetőség egy jó ötletre épülő, induló vállalkozásnak az, hogy amit eddig kitalált és kicsiben működik, azt most a régió legnagyobb cége, a MOL fogja esetlegesen alkalmazni. Ezáltal ugyanis üzemi, ipari méretűvé válik egy ötlet. Szerintem ez egy fantasztikus dolog lehet a startupok számára. Nekünk is fantasztikus dolog behozni a saját működésünkbe az új, kívülről jövő ötletet. Mi mindenkit arra bíztatunk, hogy ezt a lehetőséget ragadja meg, mert nagyban lehet a megoldásokat igazán sikerre vinni. Itt ugyanis egy meglévő ipari igényt és egy startup ötletet keresztezünk, amit igazi igényre adaptálunk, ez ennek a programnak az erőssége." - véli Szollár Domokos, a MOL-csoport kommunikációs igazgatója.

A MOL szerint a technológiai fejlődés és az új fogyasztói szokások alapjaiban alakítják át a teljes iparágat, különösen a kiskereskedelmet. A MOL 2030 stratégia egyik alapeleme, hogy a jelenleg alkalmazott megközelítéseken változtatni kell ahhoz, hogy a fokozatosan csökkenő üzemanyag iránti kereslet mellett is megőrizze a vállalat vezető szerepét. A MOL többek között az innovációban látja azt a lehetőséget, melynek kiaknázásával azonnal tud reagálni a gyorsan változó vevői igényekre. Olyan elképzeléseket keres, melyek segítségével még magasabb szintű vevőélményt tud nyújtani.

Bővebb információt a pályázatról és a programról itt talál.