Rasszizmus a vád: ezzel a szappannal bárki fehér lehet

2017.10.09. 16:00

Amerikában az emberek talán az általában megszokottnál is hamarabb felkapják a fejüket, ha valami szerintük súrolja a rasszizmus határait. Most az egyik szépségápolási cégnek - nyilvánvalóan akaratán kívül - sikerült felpaprikázni a közvélemény egy részét.

A Dove nyilvánvalóan nem akart rasszista lenni, de az úgynevezett politikailag korrekt beszéd követelményével (bizonyos esetekben terrorjával) nem számolt.  

A reklámban egy fekete nő szerepel, aki mellett a Dove egyik terméke látható, majd a következő pillanatban a nő fehérré változik. Természetesen a cég üzenete nem az volt, hogy jobb fehérnek lenni, mint feketének, hiszen másodpercekkel később a fehér nőből ázsiai lett. 

Az üzenet lényege az volt, hogy a Dove terméke minden típusú bőrnél használható, legyen az ügyfél fehér, ázsiai vagy afroamerikai. 

Csakhogy Amerikában bizonyos körökben az ilyen típusú reklámok mondhatni teljesen célt tévesztenek.

Sokan tüntetnek a rendőri brutalitás ellenForrás: AFP/Kena Betancur

Idén már volt egy hasonlóan félresikerült reklám, akkor a Pepsi hibázott sokak szerint. A Kendall Jenner által jegyzett reklámban békés tüntetők kerülnek szembe a nem túl barátságos rendőrökkel. Amikor Kendall átnyújt egy doboz Pepsit a menet útját elálló rendfenntartóknak, hirtelen minden megváltozik, és ők is a tüntetők és a béke mellé állnak.

Ez a reklám egyébként a rendőröknek sem tetszett, mert míg a tüntetők sokszínű, multikulturális közeget alkottak, addig a rendőrök kizárólag fehérek voltak. A politikai hangvételűnek tartott üdítőreklám nem volt hosszú életű, gyorsan levették, majd a Pepsi és Kendall is elnézést kért. 

A Dove ezúttal a Twitteren kért bocsánatot a kilenc másodperces reklám miatt.  Nem ez volt az első eset a vállalat történetében, hogy magukra haragították az afroamerikai közösséget. 2011-ben egy hasonló fotó miatt kerültek célkeresztbe.

A reklám ugyan nem volt hosszú, de azoknak, akik akarták, így is sikerült kiszedniük a számukra fontos kétharmadot, amikor is a fekete nő fehérre változik, a reklám utolsó néhány másodperce viszont, úgy tűnik, már nem számított.