Nyitott a hazai lakosság a digitális biztosítási szolgáltatások iránt

2017.11.09. 11:16

Minden második magyar hajlandó lenne valamilyen online csatornán biztosítást kötni – derül ki abból a kutatásból, amelyet a Századvég végzett el Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) megbízásából. A magánszemélyek leginkább KGFB-re, lakás- és utasbiztosításra szerződnének online, de még egy életbiztosítási szerződésre sem szánnának többet 32 percnél.

A kutatás eredményeinek elemzéséből látható, hogy a gépjármű- és az utasbiztosítások kapcsán érdemes a leginkább digitális termékfejlesztésben gondolkodni. Bár csupán minden negyedik ember használ, vagy használt már vezetéstámogató, utazássegítő illetve „okos otthon" applikációt, az ő válaszaik alapján erre lehet igény a magyar lakosság körében.

Az adatok ára

A felmérés során kiderült, hogy a lakosság hat százaléka hallott már olyan biztosításról vagy kapcsolódó szolgáltatásról, amely a digitális technológiára épül. Továbbá a válaszadók 36 százaléka járulna hozzá ahhoz, hogy a biztosítók adatot gyűjthessenek egészségi állapotáról vagy épp vezetési szokásairól, és ezt leginkább csak díjkedvezmény, illetve személyre szabott ajánlatért cserébe tennék.

Sok magyar még életbiztosítást is szívesen kötne online (illusztráció)

Forrás: Getty Images/iStockphoto/© Rido/Ridofranz

Az otthonaikkal kapcsolatos információkat azonban már csak alig 22 százalék lenne hajlandó megosztani.

Az alacsony megosztási hajlandóság oka az eredmények alapján leginkább az attól való félelem, hogy az adatokhoz mások is hozzáférhetnek, az adat tulajdonosának hozzájárulása nélkül.

Az innovatív biztosítási formákkal kapcsolatban az derült ki, hogy

a vezetési szokások alapján kialakított biztosítás a válaszadók 36 százalékának kelti fel az érdeklődését.

30 százalék teljesen, 25 százalék pedig inkább elutasítja azt.

Valamivel jobb a helyzet az olyan lakásbiztosítások esetén, ahol a teljes ügyintézési, kárbejelentési folyamat mobilapplikáción keresztül történik, és kifejezetten gyors a kártalanítás. Ez a válaszadók 40 százalékának tetszett valamilyen mértékben, 50 százalék volt inkább elutasító. A leginkább az egyes értéktárgyakra, akár csak pár napos időre szóló biztosítások felé nyitott a hazai piac, ez a koncepció a megkérdezettek felének tetszett.

A KGFB és utasbiztosításokat szívesen bonyolítanák online a magyarok (illusztráció)

Forrás: Getty Images/Vetta/©IzaHabur/Izabela Habur

Nagy a hajlandóság

Minden második ember - 49 százalék - szívesen kötne valamilyen online csatornán biztosítást, leginkább KGFB, lakás-, illetve utasbiztosítást. A hosszabb távra szóló biztosítások esetén csökken ez a hajlandóság, az online biztosítások iránt nyitottak mindössze negyede kötne így életbiztosítást.

Összességében nézve a jelek szerint leginkább a mindennapos ügyintézés, kárügyintézés, kötés előtti díjkalkuláció és előzetes tájékoztatás céljaira vennék igénybe az online csatornákat. Érdekes és érthető, hogy az ügyfelek nem szeretnének túlzottan sok időt fordítani egy biztosítás megkötésére: utasbiztosítást átlagosan maximum 16 perc, gépjármű biztosítást (KGFB és Casco) legfeljebb 21 perc alatt szeretnének kötni a kutatásban részt vevők. A komplexebb termékek esetében valamelyest emelkedik az ideális időintervallum, lakásbiztosításra átlagosan 30, életbiztosításra 32 percet szánnának legfeljebb a válaszadók.

A MABISZ keddi konferenciáján ismertetett, s a szövetség megbízásából készített felmérést 2017 szeptemberében végezték el, ezer fős, országos, reprezentatív mintán.