Újabb japán cég keveredett csalási botrányba

2017.11.24. 14:00

Újabb japán iparvállalat keveredett hamisítási botrányba: a Mitsubishi Materials két és fél éven keresztül szállított valótlan minőségi bizonyítvánnyal rendelkező termékeket több mint kétszázötven ügyfelének.

Az építőipari anyagokat, gumi-, fém- és nemesfémtermékeket, alumíniumot és alumíniumból készült termékeket gyártó Mitsubishi Materials bejelentette, hogy három leányvállalata valótlan minőségi bizonyítványt állított ki egyes termékeiről.A probléma 2015 áprilisa és az idei év szeptembere között eladott termékeknél állt fent. A konszern egyik leányvállalata, a Mitsubishi Cable 2015 áprilisa óta gyártott, repülőgépekben és autókban használt gumitömítés termékei mintegy 20 százalékánál állított ki valótlan minőségi bizonyítványt.

Takeucsi Akira, a Mitsubishi Materials elnöke (b) és Hori Kadzumasza, a Mitsubishi Shindoh elnöke sajtóértekezletre érkezik Tokióban 2017. november 24-énForrás: MTI/EPA/Franck Robichon

 Több száz ügyfelet csapott be a vállalat

A potenciálisan érintett 229 ügyfél közül a Mitsubishi negyvennel már felvette a kapcsolatot.Egy másik leányvállalat, a Mitsubishi Shindoh az autóiparban és az elektronikai iparban használt fémipari termékek minőségi adataival manipulált 2016 októbere óta. Az ügy potenciálisan 29 ügyfelet érinthet, akiknek a felét a konszern már tájékoztatta a problémáról.A Mitsubishi Materials közölte, hogy az adatmódosításban érintett termékek szállítását októberben leállította mindkét leányvállalatánál. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a vizsgálatai szerint az ügy nem jelent biztonsági kockázatot és nem jár jogi következményekkel.

Egy harmadik leányvállalat, a Mitsubishi Aluminum szintén szállított ügyfeleinek olyan termékeket, amelyek nem feleltek meg a szerződésben lefektetett specifikációknak. Ezeknek a cikkeknek a biztonsági paramétereit azonban már egyeztették az ügyfelekkel - közölte a Mitsubishi.

A Mitsubishi Materials termékeit nagy tételben vásárolják a japán hadiipari vállalatok is. A japán védelmi minisztérium vizsgálatot indított a pontatlan adatok biztonsági következményeinek a megállapítására. Onodera Icunori védelmi miniszter azonban közölte, hogy nem tervezik a beszerzések leállítását.

Hori Kadzumasza, a Mitsubishi Shindoh elnökeForrás: MTI/EPA/Franck Robichon

Több ügyfél is vizsgálatot indított

A Mitsubishi Materials nagyobb ügyfelei, a Boeing, a Toyota Motor, a Honda Motor, a Mitsubishi Heavy Industries és a Nissan szóvivőik tájékoztatása szerint vizsgálják a kialakult helyzet következményeit. Az Airbus szóvivője közölte: nem vásárolnak alapanyagokat közvetlenül a Mitsubishi Materialstól és nincs tudomásuk róla, hogy beszállítóik kapcsolatban lennének vele.

A Mitsubishi Materials 8,3 százalékos mínuszban zárta a kereskedést a tokiói tőzsdén pénteken,  de napközben 11,42 százalékos veszteségben is állt az árfolyam a botrány miatt.Szeko Hirosige gazdasági, kereskedelmi és ipari miniszter a japán feldolgozóiparba vetett bizalom elárulásának minősítette az újabb botrányt, rámutatva, hogy túl sok ideig tartott, hogy a Mitsubishi Materials felfedje a hibát.

Tokió, 2017. november 24. Takeucsi Akira, a Mitsubishi Materials elnöke (j2), Ono Naoki, a társaság igazgatója (b2), Murata Hiroaki, a Mitsubishi Cable elnöke (j) és Hori Kadzumasza, a Mitsubishi Shindoh elnöke (b) bocsánatkérésként meghajol a tokiói sajtóértekezleten.Forrás: MTI/EPA/Franck Robichon

Korábban a Kobe Steel bukott le

Korábban a Kobe Steel és a Nissan Motor cégekről derült ki, hogy valótlan adatokat tartalmazó, vagy jogosulatlan személyek által kiállított minőségi bizonyítvánnyal szállított termékeket ügyfeleinek.

A Kobe Steel nyersanyagipari és alapanyaggyártó konszern például tíz éven keresztül mintegy kétszáz vállalatnak szállított valótlan minőségi bizonyítvánnyal rendelkező termékeket. A tavaly kiszállított termékei között 19,3 ezer tonna alumíniumterméknél, 2,2 ezer tonna rézterméknél és 19,4 ezer darab alumínium öntvénynél bukkantak megváltoztatott minőségi paraméterre.
A Nissan autógyárnak mind a hat japán üzemében végeztek minőségi ellenőrzést a feladat ellátására nem jogosult szakemberek. A hat üzemből ötben pedig felmerült annak a gyanúja is, hogy még a dokumentumokat is meghamisították a gyakorlat elleplezése érdekében. A Nissan 1,2 millió autót hívott vissza ellenőrzésre és a szabálytalanságok költségvonzatai miatt csökkenteni kényszerült eredménytervét a folyó pénzügyi évre.

KAPCSOLÓDÓ CIKK