Sorra buknak be a kerékpárkölcsönző cégek Kínában

2017.12.01. 11:10

Ami néhány éve még a legbiztosabb üzletnek tűnt, az idénre keserű csalódássá vált sokak számára Kínában. A biciklis közlekedésnek nagy hagyományai vannak a távol-keleti országban. Ám az utóbbi időben gombamód szaporodó biciklikölcsönző vállalkozások közül idén nem egy fizetésképtelenné vált. Kína utcáit és szeméttelepeit most ellepik a „zombi kerékpárok".

Kerékpárok százai kerültek a futballpálya nagyságú biciklitemetőbe Hsziamen városában, Kína dél-keleti részén, miután az ország harmadik legnagyobb kölcsönzővállalata, a Bluegogo, csődöt jelentett – írja az AsiaTimes a kínai állami hírügynökség jelentésére hivatkozva.

A döbbenetesen nagyra nőtt biciklihegyet ember már csak bajosan tudná megmászni, oda darus munkagépek hordják a további leselejtezett kerékpárokat. Ezek szép számmal érkeznek a két másik nagy cégtől, a Mobike-tól és az Ofo-tól is.

Nem megy úgy a kerékpárkölcsönzés biznisze Kínában, mint néhány éve reméltékForrás: APA-PictureDesk/ALEX HALADA / picturedesk.com/Alex Halada

A bicajosok Uberje volt

Nyílt levélben kért bocsánatot utólag hibásnak bizonyult üzleti döntéseikért a Bluegogo ügyvezetője, amely a kerékpárosok Uberjeként határozta meg magát a piacon. Az ügyvezető azt írta, rosszul mérték fel a kerékpárok iránti várható keresletet, és most, hogy a cégnek leáldozott, nem tudnak mit kezdeni a rengeteg biciklivel.

A cég koncepciójában ugyanis nem csak a kölcsönzési ügylet okostelefonnal való megoldása szerepelt. A használat után a kétkerekű járműveket bárhol ott lehetett hagyni, a cég pedig a GPS-adatok segítségével begyűjtötte azokat. Ennek most azonban vége, és az elárvult kerékpárok gazdátlanul hevernek az ország szinte minden szegletében.

Az biztosnak látszik, hogy Kínában valamit nagyon elszámoltak, ha nem is a teljes kölcsönzési szektorban, de számos vállalkozásnál igen. Tavaly húsz társaság összesen 2 millió biciklit állított kölcsönzési rendszerbe, idénre pedig összesen további 20 millió kerékpárral számoltak ilyen célra, áll egy ottani szakmai szervezet jelentésében.

Viszonyításként: Londonban 11 ezer kölcsönözhető kerékpár áll rendelkezésre, a háromszor népesebb Sanghajban azonban 1,5 millió darab.

A kerékpárokat potom összegekért lehet kölcsönözni, a Bluegogo például 1 jüant (40 forint) kért egy órára a használatért. A kereslet azonban mégsem alakult úgy, ahogy a cégek várták.

Túlbecsülték a szükséglet nagyságát a kínai biciklikölcsönzős cégekForrás: Imaginechina/Pan zhiwang - Imaginechina/Pan Zhiwang

Most jön a második menet

A vezető vállalatok hiába kerestek dollármillióknak megfelelő összegeket, az újabb és újabb versenytársak mind lejjebb nyomták a piaci árakat, és ez több cég idei bedőlését magával hozta. Az előző hat hónapban jelentett csődöt a Wukongbike és a 3VBike is, ezek a vállalatok kölcsönt vettek fel az üzlet beindítására, fizetni viszont nem tudták azt.

A céges bukások után, most a fölöslegessé vált biciklik jelentik az újabb kihívást, amivel Kínának meg kell birkóznia. Számítások szerint, most mintegy 2 millió gazdátlanul hagyott kerékpár hever a városok utcáin, kikötőkben, vagy került szeméttelepre.

A többsége sérült, rosszabb állapotban lévő bicikli.

Ha további cégek is csődbe mennek, még több kerékpárt selejtezhetnek le, ami óriási kihívás a hulladékkezelés számáraForrás: AFP/Imaginechina/Bai Kelin

Mindez pedig óriási kihívást jelent a hulladékkezelést végző cégek és hatóságok számára. A romló minőségű biciklikre már a kínai média is „zombi kerékpárokként" hivatkozik. Emellett pedig a kommentárok arra is figyelmeztetnek, hogy a vállalkozások túlbecsülték a várható keresletet, és közülük most egyre több küzd likviditási nehézségekkel.

Nem lenne tehát meglepő, ha újabb cégek szállnának ki a bizniszből, és az országban még több bicikli árválkodna az utak mentén.