Etikus és fenntartható divatmárkák terjedése Indiában

2017.11.30. 07:04

Indiában számos vállalkozó, kereskedő és tervező használja a divatot és a textilipart, hogy társadalmi változásokat érjenek el, hogy magasabb béreket és jobb oktatást nyújtsanak a vidéken élőknek.

India fogyasztói piaca exponenciális ütemben növekszik, ugyanakkor egy 2016-ban készült Goldman Sachs jelentés szerint

az 1,2 milliárd lakosú országnak csak igen kis hányada haszonélvezője közvetlenül a gazdasági növekedésnek.

IllusztrációForrás: Getty Images

Számos vállalat, kiskereskedő, tervező és jótékonysági szervezet dolgozik azon, hogy azok is élvezzék  a gazdasági növekedés előnyeit, akiknek az tulajdonképpen köszönhető.

Változó oktatás

Mudassir Ansari 20 éves kelmekészítő, aki nemrég fejezte be négy hónapos továbbképzését a Handloom iskolában. 

A kézimunkát nagy becsben tartják Indiában, azonban az iparágban elterjedt gyakorlat, hogy a kézműveseket szinte röghöz kötik az alacsony jövedelemmel, alacsony iskolázottsággal és a rossz munkakörülményekkel.

Napjainkban 4 millióan dolgoznak az indiai kézműves szektorban, de nagyon kevés olyan oktatási intézmény van, amely a mai, korszerű üzleti szemléletre tanítaná az itt dolgozókat. A Handloom iskola pontosan azért jött létre, hogy a fiatal textilszövők számára szakképzettséget és átfogó oktatást nyújtsanak. A tanterv része a tervezés, nyelvtanulás, technológiai ismeretek, üzleti élet és a fenntarthatóság.

IllusztrációForrás: Getty Images/2008 Getty Images/Uriel Sinai

A millenniumi generáció tagjaként Ansari reméli, hogy olyan karrierje lesz, amely szakképzettséget és tisztes megélhetést biztosít számára. Ansari kurzusa rövid szakmai gyakorlattal zárult, amit a Delhiben található Good Earth luxus kézműves termékekkel foglalkozó kiskereskedelmi lánc biztosított és finanszírozott.

A szövőszék másik oldalán állni, és megtapasztalni egy üzlet működését, felnyitotta a szemem – nyilatkozta Ansari a BBC-nek.

A mezőgazdaság után a második legnagyobb munkáltatói terület a ruhaszövők és kézművesek köre, akiknek megélhetése továbbra is kulcsfontosságú kérdés India gazdaságában.

Fenntartható vállalkozások

Az 1960-as években alapított Fabindia összekapcsolja a vidéki termelőket a modern városi piacokkal, és támogatja a vidéki munkavállalók szakképzését, normális foglalkoztatását, és hagyományos formatervezését. Az 1970-ben még csupán egy üzlettel rendelkező vállalkozás mára 250 üzletből áll, és több mint 55 ezer indiai kézművessel dolgozik együtt.

A cég egyike volt azoknak az indiai vállalatoknak, amelyek biotermékeket állítottak elő. A természetes, vegyszerektől mentes gyapotgyártási folyamat csökkenti a talaj- és vízszennyezést, miközben elősegíti a biológiai sokféleséget és a fenntarthatóbb gazdálkodási gyakorlatokat.

„A fenntartható gyapotból készült termékeknek csupán öt százalékát értékesítik belföldön " – mondta Abhishek Bansal, az Arvind Agriculture biopamut előállító cég fenntarthatósági vezetője.

GyapotültetvényForrás: Wikimedia Commons

Manni Chinnaswamy 1996-ban megreformálta az akkor már 60 éves családi gyapotmalmot, és áttért a teljesen organikus működésre.

A cég azóta 6 ezer szárit adott el, amely már organikusan készült, és idén augusztusban részt vettek a Lakme fenntartható textíliák divathetén Mumbai-ban.

KAPCSOLÓDÓ CIKK