Bajban a Tesco, márkanevet lopott az áruház

Tesco áruház bolt kereskedelem élelmiszer
A Tesco logo is pictured at a supermarket in west London on April 22, 2015. Britain's biggest retailer, supermarket group Tesco, announced Wednesday that it had plunged massively into the red last year as it took a hit on the value of its property. AFP PHOTO / ADRIAN DENNIS / AFP PHOTO / ADRIAN DENNIS
Vágólapra másolva!
Nem az első alkalom, hogy az Egyesült Királyságban márkabotrányba fullad valamelyik nagy kiskereskedelmi áruházlánc új termékcsaládjának bevezetése. Az Aldit, a Lidlt és a Tescot is többször felszólították már arra, hogy kerüljék azoknak a sajátmárkás termékeknél a „farm" szócska használatát, melyeknél a hús ténylegesen nem gazdálkodásból, hanem húsipari forrásból kerül a csomagolásba.
Vágólapra másolva!

Nem fér a bőrébe a Tesco, a legnagyobb brit kiskereskedelmi lánc. 2016 tavaszán vezették be egyes nyershús-termékeiknél a Tesco Value nevet váltó Woodside Farms megnevezést, mely a cég újmárka-építésének egyik állomása volt.

Csakhogy Notthinghamshire-ben valóban működik egy ilyen nevű, fenntartható gazdálkodást folytató farm – írja a The Guardian. Vezetőiknek és az őket támogató nonprofit szervezetnek most lett elegük abból, hogy a Tesco még mindig csak alkudozni akar.

A farmgazdálkodás a hívószó a vásárlóknak

A vásárlók egyre inkább érdeklődnek a kistermelői áruk után. Ezért keresik azokat az élelmiszereket, amelyek fenntartható gazdálkodást folytató egységekből származnak. Emiatt a Tesco tavaly hét darab, új, saját márkás, "farm" jelzővel ellátott termékkel is megjelent a brit üzletek polcain. A Tesco szerint ezek többségében fiktív nevek, zöldségek, gyümölcsök és húskészítmények is kaptam "farm" jelzőt.

Csakhogy a vásárlók figyelmét felkeltő megnevezések mögött valójában nem fenntartható gazdálkodásból származó termékek állnak.

Kiderült, hogy a Tesco éppúgy nagyüzemi előállításból származó termékekkel küldi a boltokba a tetszetős csomagolást, sőt, nem egyszer importáruval. Azonban a sertéshús új márkája kapcsán napvilágot látott,

valóban működik egy azonos nevű farm,

amely felnevelt sertéseit a helyi gazdaságban és az interneten keresztül értékesíti.

A márkanévként választott farm tényleg létezik, ahol fenntartható gazdálkodási elvek mentén nevelnek haszonsertéseket (illusztráció) Forrás: AFP/Peter Kohalmi

Nagyszabású ügy lehet belőle

A gazdálkodás - Woodside Farm - ügyét egy nonprofit szervezet, a fenntartható élelmiszertermelés támogatásával foglalkozó Feedback karolta fel. Úgy tűnik, mostanra unták meg a vállalattal folytatott levelezést.

– mondja Jessica Sinclair Taylor, a szervezet munkatársa.

A Feedback a megkérdőjelezhető vállalati magatartás kapcsán kampányt is kezdett a fogyasztóknál, azt kérve tőlük, írjanak a Tescónak azért, mert a cég ezzel a húzással becsapta őket.

A farmgazdálkodás vezetői pedig azt nyilatkozták, 20 éve foglalkoznak szabadtartásban a haszonállatok nevelésével, amelyekből minőségi húst vágnak.

Az ügy óta viszont vásárlóik azt kérdezgetik tőlük, igaz-e, hogy a gazdálkodás szállít a brit áruházláncnak.

A Tesco-nál azzal védekeznek, többször hívták egyeztetésre a farmot és a mellettük kiálló Feedbacket is, hogy megállapodásra jussanak a névhasználatot illetően, de

ők nem ültek tárgyalóasztalhoz.

A Tesco szerint a vásárlók tudják, hogy a készítmények nem származhatnak egyetlen gazdálkodásból (illusztráció) Forrás: MTI/Nagy Lajos

Elmondták, a saját márkás termékek az áruházlánc forgalmának tekintélyes részét adják,

a vásárlók 70 százalékának kosárban megtalálhatók.

A Tesco vevői keresik ezeket a termékeket, és véleményük szerint tisztában vannak azzal, hogy az eladott mennyiséget tekintve, nem származhatnak egy gazdálkodásból.

Az ügy kapcsán, a brit farmgazdálkodók szakmai szervezete közleményben ítélte el a hamis márkajelzések használatát. Tavaly hivatalos panaszt is emeltek a Tesco ellen márkanév-használati gyakorlatával kapcsolatban, ám a kérdéses mezőgazdasági termékek a mai napig megtalálhatók a polcokon.